„Русалка“ под режисурата на Ото Шенк се появява на сцената на Мет през 1993 година, възобновена е през 2014 г. Декорът е дело на Гюнтер Шнайдер-Симсън, реалистичен и детайлен до „последното цветенце на горската поляна“. Това е една живописна и пъстра постановка, достойна за илюстриране на луксозна детска книга, затова и критикувана. На фона на най-новите прочити, които представят историята извън приказния сюжет и се концентрират върху драмата, „поостарялата“постановка на Мет е една истинска почивка за сетивата всъщност. Издадена е и от Декка на DVD. Основните критики към тази продукция са за едноизмерност и статичност.
Последните сценични версии на мистичната приказка на Дворжак разглеждат водната нимфа като архетип на фаталната жена: проститутка, травмирана балерина от театрална трупа, както и въображаем женски образ, който в съновидение събира в едно лице неуспешните връзки на застаряващ мъж от работническата класа (Водния дух). Повечето съвременни трактовки разказват за някакво насилие. Няма как да не направи впечатление сериозният конфликт с музиката на Дворжак и нейните красиви приказно-фолклорни цветове – брутална визия тук никак не подхожда!
Рене Флеминг е най-успешната Русалка на нашето време, с участие в седем постановки! В началото на своята кариера, още в студентските си години, тя пее прочутата „Песен към месеца“ на прослушване в Метрополитън, което печели. През 1990 г. дебютира в ролята в Сиатъл, а през 1991 г. дебютира в Метрополитън в „Сватбата на Фигаро“ и през 1997 г. е за първи път Русалка в Ню Йорк. Тази роля е знакова в кариерата ѝ, заедно с Графинята от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, Маршалката от „Кавалерът на розата“ на Щраус и Дездемона от „Отело“ на Верди. Смята се, че именно участието ѝ в цикъла от спектакли през 2014 г. в Метрополитън опера е нейното прощаване с Русалка.
Въпреки забележките в пресата, че звучи и изглежда „безстрастно“ като „подплатена с ботокс“ героиня на Дисни, облечена като Барби, Рене Флеминг не спира да впечатлява с неповторимия си безупречно елегантен и пълнокръвен стил на пеене.
В спектакъла от 8 февруари 2014 г., който може да слушате на 15 май от 20 часа по програма „Христо Ботев“, участват още Пьотр Бечала, Долора Заджик, Джон Релией, Емили Маги и др. Съставите на Метрополитън опера дирижира Яник Незе-Сеген.
Съдържание на операта „Русалка“ от Антонин Дворжак
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..
Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
В петъчната вечер (3 октомври от 19.30 часа) ще си спомним за едни от най-поетичните ни пианисти, както наричаха Красимир Гатев. Отиде си през 2008 година, но остави ценни записи и словесните си откровения в Златния фонд на БНР. Гатев не бе словоохотлив. Не обичаше интервютата, нито преднамерената показност. Предпочиташе да изразява мислите и..
56-ото издание на Международния фестивал за класическа музика "Софийски музикални седмици" ще завърши с благотворителен концерт и спектакъл под надслов Esperanza for Life/"Надежда за живот" в помощ на SOS Детските селища в България и безстопанствени животни. Инициативата е на Международната фондация, която носи името на родената у нас..
Кой е Джордж Сорос и на какъв тип политици пречи дейността му, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по..
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife –..
Възможният и невъзможен мир в Газа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Иво Инджев , журналист. Доналд Тръмп и планът за мир "Аз..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg