Фестивалът за нова драматургия е домакин на десетото издание на перформативните четения, обединени от наименованието – „ПроТекст“. Тазгодишното юбилейно издание представи нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия – „ЮРОДРАМ“, сред които „Пусттония“, по текст на Мирослав Христов и режисура на Ованес Торосян, „Паноптикум“ по текст на Мартина Новакова, текста и режисурата на Пресиян Кузов в „Ръкавицата“ и „Аристократите“ по текст на Заша Мариана Залцман и в преводна Гергана Димитрова.
„Драматургията, новата изисква представяне по някаква по-атрактивна форма, от класическото сценично четене. Формата на „ПроТекст“ като перформативни четения е вече доказано адекватна форма и тя си е развита от нашата платформа, с което ние много се гордеем всъщност. Съвременният театър обича да търси себе си, и като форма, и като съдържание, и като общуване с публиката, се развива изключително бързо и това са и ключовите характеристики на съвременния театър.“
Форматът на перформативните четения е създаден с намерението да популяризира съвременната чуждестранна и българска драматургия, а фестивалът за „Нова българска драматургия“ ще има своето продължение като международна дейност в следващите три години.
„Фестивалът ще опита да обмени в рамките на 3 години обмена на драматургия между Източна и Западна Европа, целта на фестивала ще бъде да се преведат текстове и да се публикуват . Ситуацията за съвременната драматургия не е лека, не само в България, а и на Запад – и в Германия, и в Щатите, Канада, това ни успокоява, защото на всички ни е трудно. От страна продуцентите смятат, че е трудно да поставят съвременна драматургия, защото мислят, че е рисково и я поставят само в малкото ъгълче, не на големи сцени, на големите сцени залагат на класическото и сигурно. А за да се отгледа съвременната драматургия, тя трябва да се развива все повече, да се поставя повече, да се създадат условия за съвременните драматурзи, драматурзите да се срещат с публиката, публиката да среща с техните текстове. Свободната сцена има повече доверие на публиката, там се дискутира нещо, което е проблематично, голяма част от държавните сцени, не само в София, се страхуват от сериозните теми, защото са свикнали да разтоварват публиката, но това не е основната задача на театъра.“
Гергана Димитрова е режисьор и преводач на постановката – „Аристократите“, която е част от тазгодишния „ПроТекст“. Текстът на Залцман нанася удар по тънкото бляскаво покритие на цивилизацията, разкрита като едно дехуманизирано общество. В главните роли влизат Боян Арсов и Мария Панайотова. В опустошен град, където телата запълват улиците, млада жена, Заша, търси убежище в изоставен пентхаус. Млад мъж, Шура, си проправя път през военната зона, за да намери Заша. И сега той се появява и не прилича на нищо – с рибка като единственото, което притежава – докато Заша го очаква с шампанско, приготвено в хладилника. Двамата са представители на двете воюващи страни, но Заша отдавна е допусната в семейството на Шура.
„Всъщност текста е съвременна история за Ромео и Жулиета в една страна, в която е имало гражданска война, по някакъв начин показва моментът, в който нищо не е останало в този град, той е напълно сринат, и двамата – момче и момиче, които се оказва, че много се обичат, но са живели толкова брутално, че тяхната любов е станала такава и те се срещат и техният спор се върти около това струва ли си да построят всичко отново. Текстът е посветен на най-големите романтици и е много актуален, и ще се радвам да го видим на сцена, защото като референция ние взехме войната в Сирия, но докато репетирахме, се случи и конфликта между Израел и Палестина.“
За развитието на съвременната драматургия, за перформативните четения като нова форма на среща с публиката и за очертаните съвременни подходи към драматургията, чуйте в интервюто с режисьора, драматурга и основен организатор на "ПроТекст" – Гергана Димитрова.
На десети юли в обществената зона на Терминал 2 на Летище Бургас беше открита скулптурата "Жената и вселената - Електра" на Боряна Росса. Творбата се състои от рисунки, наподобяващи стенописи върху инсталация от излезли от употреба самолетни крила. Естествено, тема на творбата, която ще остане за постоянно на летището е полетът, летенето...
Поводът да се срещна с психолога Слави Стоев беше неговата детска книга "Тихата гора", която спечели националната награда "Бисерче вълшебно" в категорията "Мечтатели" за деца между 11 и 13 години. Това е особено ценна и специална награда, защото за нея гласуват децата. И именно те са избрали една книга, посветена на глухите деца и приятелството,..
Наскоро бе учредена Асоциацията на българската събитийна индустрия (АБСИ) – нова професионална организация, обединяваща водещите клубове, промоутъри и организатори на концерти, музикални и културни събития в страната. Създаването на АБСИ е първата стъпка към устойчиво професионално обединение, което да отстоява интересите на един от най-динамичните и..
Всичко започва от една смела идея на директора на ДКИ КЦ "Двореца" в Балчик Жени Михайлова, споделена с директора на Държавна опера Варна Даниела Димова. Двете заедно обхождат различни потайности на красивите градини на румънската кралица Мария, докато избират място за открита сцена под небето и накрая го намират– в непосредствена близост до Двореца..
Първата половина на август отново ще предложи пътешествия до различни места по света, благодарение на традиционната панорама "Кино за пътешественици". Ще се прожектират филми, които ще заведат публиката до интересни и непознати места на Земята. Форумът ще представи 20 заглавия, с които зрителите ще пътуват без да се налага да си купуват..
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета..
В рубриката "Културен отпечатък" на Terra Култура фаготистът Георги Шашиков сподели своята вдъхновяваща история – история, в която музиката не е..
Започва седмото издание на Международния фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River. Мотото на форума тази година е "Свободата е култура". Сред..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg