Възможно ли е да говорим за ползи от пандемията при сценичните изкуства, а не само за щети?
Коментар в “Нашият ден“ прави Асен Терзиев, театрален критик и главен координатор на “Виа Фест“:
“Не се интересувам от политическите процеси. Гледайки нещата глобално, в България, специално за сценичните изкуства, ситуацията премина доста по-леко и плавно, отколкото на доста други места. Случиха се доста позитивни неща.
Първо, театрите в България можеха да работят доста дълго време. Докато в останалата част от света бяха абсолютно затворени. Голяма част от тях не изгубиха възможността, дори когато не играят, да продължат да работят.
Естествено беше част от нещата да преминат онлайн. И може би това беше един от полезните ефекти. Театърът като съвременно изкуство не съществува изолирано от останалите неща. Той трябваше по някакъв начин да преосмисли връзките си с новите медии. Театралните творци и въобще театърът като цяло потърси нови креативни ходове към това как да се свърже с новите медии.
Нещото, което се случи естествено и закономерно, те започнаха да търсят по-креативни и по-любопитни начини за представяне на своята работа онлайн.
Безспорно обаче пандемията показа, че същността на театъра си остава живата среща с публиката, иначе той се превръща в нещо друго. Продължава да е театрално събитие, но да бъде повече кино или телевизия, което не е основната му характеристика.
Но пък при преминаването онлайн се обърнахме към големия архив на театъра, който се беше натрупал, през цялото това време и беше някак затворен, не стигаше до публиката.
Изданията на фестивалите през ноември месец бяха изцяло по интернет. И сега частично продължаваме в тази посока с рубриката, която отворихме на нашия уебсайт – “дигитален портал“, където всеки уикенд в рамките на три дена – петък, събота, неделя и понеделник до 19.00 часа вечерта, театралните фенове имат възможност да видят неща, които иначе нямахме възможност да покажем по ред причини.
Мисля, че това беше едно от креативните неща, от ползите. За пандемията достатъчно говорихме в негативен план, по-добре е да се фокусираме върху положителните неща, които се случиха.
Едното, специално за България, театрите бяха отворени почти през цялото време. Аз ходех на театър и мога да кажа, че публиката също имаше нужда от това, не се раздели с театъра."
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg