Гост в „Свободни съчинения“ е младата режисьорка Максима Боева, която пожъна редица отличия през последните години с първите си спектакли „Нирвана“ от Константин Илиев и независимият спектакъл „Косвени щети“ по романа на Светлана Алексиевич.
Тя завършва специалност „Режисура за драматичен театър“ при проф. Пламен Марков в НАФИЗ през 2017 година, а след това и „Мениджмънт в сценичните изкуства“ при проф. Лидия Върбанова. Занимава се със създаване на театрални постановки в структурата на държавните театри, но експериментира свободно и на независимата сцена.
В момента работи върху най-новия си спектакъл „Експериментът“ от в Младежки театър „Николай Бинев“. Пиесата се базира на книгата „Ефектът Луцифер“ на д-р Филип Зимбардо – американският социален психолог, който провежда световноизвестния Станфордски затворнически експеримент, както и на документални материали от самия експеримент.
Откъде е театралната магия, която тече във вените на Максима Боева? Кои са първите и учители в изкуството? Къде успява да намери съмишленици и защо конкуренцията ражда най- големите театрални приятелства? Тези и още свободни съчинения можете да чуете в звуковия файл.
През 1971 г. д-р Филип Зимбардо превръща подземията на Станфордския университет в затвор, в който 24-ма студенти доброволци поемат ролите на „надзиратели“ и „затворници“.
Станфордският затворнически експеримент е пример за изключителната скорост, с която човек може да обърне гръб на човешкото у себе си, ако е поставен в подходящите социални и властови отношения. За броени дни експериментът се превръща от обикновен психологически експеримент в социален кошмар, в който участниците „забравят“, че не са истински „надзиратели“ и „затворници“, а обикновени младежки.
Снимки: Гергана Дамянова / МТ „Николай Бинев“, Мартина Ктъстева
В рубриката "Културен отпечатък" на Рождественското издание на "Terra Култура" се върнахме назад във времето, за да си припомним как са отбелязвали Бъдни вечер и Коледа през годините. Бъдни вечер и Коледа в Архивния фонд на БНР Архивите на Българското национално радио пазят духа на празниците, а ние се потопихме в тях, за да усетим..
Предвкусваме празниците с Архивния фонд на БНР, който ни отвежда в различни краища на България, за да разберем как българите са посрещали Бъдни вечер и Коледа през годините. Народната певица Кремена Станчева разказва за коледните традиции в Шопския край през 2009 година. В неизвестна година от ХХ в. Златка Дойнова говори за посрещането на..
В навечерието на Коледа и Бъдни вечер в "Нашият ден" о. Адриан – магер от Гигинския манастир разкрива рецептата за истинския боб по манастирски. Отец Адриан обръща внимание, че на Рождество в манастира е строг пост, защото такава е християнската традиция . Нечетният брой ястия на рождественската трапеза, който ние спазваме, е по-скоро..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и трилъра "Код: Лондон". Наричаха го "младия Робърт Де Ниро" и "българската ни следа в Лондон" и винаги се споменаваше, че след 10-ия си златен медал от републиканския шампионат по плуване в България и..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола, в който живеем", казва през 1993 година режисьорът Рангел Вълчанов. В етапа на живота, от който сме част в момента, е много хубаво да си припомняме думите, които наистина имат значение. Въобще е..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg