Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Едно от най-добрите произведения на Хемингуей оживя в български анимационен филм

Снимка: siff.bg

Андрей Кулев предлага на зрителите история, която превръща главния герой в нещо повече от дете, в нещо повече от възрастен, превръща го в приятел. В трепнещ човек, както го определя продуцентът, сценарист, режисьор и илюстратор на анимационния филм, който наскоро спечели поредната си награда.

„Сантяго“ на Андрей Кулев е вдъхновен от едно от най-популярните произведения на Хемингуей, но разказва не за „Старецът и морето“, а за стареца и детето.


В желанието си да направи филм за лова, аниматорът изгражда приятелство на екрана. Сюжетът, за разлика от повестта, където действието се развива в Куба, пренася зрителите на север. Историята лежи на стара изрескова техника в анимацията и говори за взаимоотношенията между две поколения, в които цари топлота.

През 2020-а „Сантяго“ печели наградата „Златен ритон“, а година по-късно и наградата за най-добър късометражен филм на „София филм фест“. Получава и номинация за най-добър филм на Irish Animation Awards, както и наградата за анимационен филм на Milan Gold Awards за месец май.

Макар че се радва на всяко едно от отличията, Андрей Кулев вярва, че филмът е по-важен от тях. Според него анимационното кино изисква определени умения у хората, които го създават, и още повече качества у тези, които го гледат. Той е на мнение, че публиката у нас все още не е готова за това да приеме анимацията като изкуство за възрастни, а не като забавление за деца. Радва се обаче, че се появяват все повече творци, които искат да я развият, и то на световно ниво.


Каква е причината анимационното кино да бъде пренебрегвано дори от Закона за филмовата индустрия и защо именно взаимоотношенията в „Сантяго“ се оказват по-важни за автора му, а и как анимацията допринася за това те да бъдат възприети от публиката – чуйте в звуковия файл.

Снимки: „София филм фест“


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Промяна в статута на Националната награда за поезия "Иван Николов"

Като една от най-престижните награди за поезия у нас, Националната награда за поезия "Иван Николов" е следена с интерес от почитателите на българската поезия, от авторите и от издателите.  Този декември 2024 година награждаване не се състоя, защото конкурсът не беше обявен.  Организаторите сега представят новата си концепция за статут и график...

публикувано на 09.01.25 в 16:40

Поезията на 90-те оживява във филми

Кратките филми по поезията на 90-те започват турне из страната. Прожекция по стихове на българските автори ще се състои на 10 януари 2025 г. от 18 часа в сградата на Народно читалище "Светлина - 1975", с. Гара Елин Пелин. Филмите са съчетание на поезия, музика и визия. Авторите, по чиято поезия са направени, са имена като Иван Методиев, Екатерина..

публикувано на 09.01.25 в 15:47
Димитър Коруджиев

Памет за Димитър Коруджиев

Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст.  "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както и "Домът на Алма“, "Преди да се умре. Фантазия за Сашо Сладура", "1989“, и др. На читателски интерес се радват и книгите му с есета на християнска тематика.  Пред БТА писателят Деян Енев казва за..

публикувано на 09.01.25 в 15:35

Литературната 2025 година: Тенденции, теми и очаквания според водещи издатели

В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година. Десислава Желева, Темз Арабаджиева и Димитър Риков. Те обсъдиха какви са очакванията, темите и предизвикателствата, които предстоят в света на книгите. Ето какво разказаха те. "Може би тенденциите не..

обновено на 09.01.25 в 13:26
Изложба „Забранено изкуство“ в Топлоцентрала

Забранено изкуство

Цензурата е сякаш мрачната сянка на изкуството във всички времена. Всеки поглед назад в историята открива нейните прояви под различна форма и по различни причини. И в миналото, и днес цензурата зависи от идеологии, религии, власти, политики, възгледи и от публиката, разбира се – всички те преплетени в сложен, почти гордиев възел понякога...

публикувано на 09.01.25 в 09:07