„Всички хора са малко или много душевноболни, т.е. няма човек, който в определен момент или в някои отношения да покрива всички стандарти на перфектното душевно здраве. В нито един конкретен случай не става въпрос за абсолютно здраве или обратното, а за вид и степен на отклонението.“
Така заявява през 1866 г. „Екселсиор“, литературното списание на Кралската институция за душевноболни „Джеймс Мъри“ в Шотландия. Представяйки писанията на пациенти в продължение на повече от двайсет години, списанието се бори с митовете за психично заболяване и здраве и се стреми към по-реалистично представяне на хората, смятани за „луди“, в обществото. Не е единствено по рода си. Десетки подобни публикации се издават от психиатрични заведения във Великобритания, Америка и Европа през последните два века.
Чрез тези списания личности, изправени едновременно срещу вътрешните си борби и тежестта на етикетите, които им биват поставени, търсят гласа си и успяват да напомнят на света за своето съществуване и човечност. Макар и поставени в периферията на обществото, тези хора използват печата, за да се обединят и да общуват със света, който временно или постоянно ги е отхвърлил.
Вдъхновено от „Екселсиор“ и други сходни публикации, литературно списание „Подслон“ е пространство за размисъл, споделяне и себеизразяване. Авторите твърдят, че:
„Всеки от нас носи своя товар, своята собствена лудост, своето собствено слонче на раменете си. „Подслон“ е място да поговорим за тези слончета, да ги нарисуваме, да пишем за тях и за живота си с тях. „Подслон“ е място, където можем да оставим слончетата си за малко, върху топлата повърхност на хартията.“
Чуйте повече в звуковия файл.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg