Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поглед отвъд сюжета на оперите „Дон Жуан“ и „Тоска“ в Античния театър

Премиера на операта „Тоска“ в Античния театър в Пловдив
Снимка: Александър Богдан Томпсън

Две премиерни заглавия на Държавна опера - Пловдив обединяват идеята за борбата с насилието и каузата на движението „Ме too“. Заглавието „Дон Жуан“ със съвременният поглед на полския режисьор Михаил Знаниецки ще бъде представено на 24-ти юли, а втората премиера на "Тоска", чийто режисьор е Урсула Хорнер ще бъде на 24-ти август. И двете заглавия на сцената на Античен театър представят в екстериорна обстановка съвременни подходи към класическите произведения. Международни признати артисти, сред които Хосе Кура, Карлос Алмагер, Марчин Брониковски изграждат на сцената познатите сюжети на публиката с нови сценографски решения, смел поглед към музикалното и вокално изпълнение и артистично поведение.

Диригентът на „Дон Жуан“ – Диан Чобанов твърди, че самият той все още в рамките на репетициите се изненадва от режисьорските решения на Знаниецки.

„Провокация, няма да е сравним с друг „Дон Жуан“, който е поставян до момента в България. В музикално отношение има субтилност, микроаналитичност, характерна за Моцарт, това не е първия ми Дон Жуан, но с годините човек преоткрива заглавията. Този стил е висш пилотаж, правим всичко възможно и с инструментален и вокален ансамбъл да се включим в тази мода, и в изкуството има мода, и вярвам, че това е близкото звучене до Моцарт, така че има и завръщане към корените. Има басейн на сцената, тенденцията за смяна на пола се отчита в сюжета. Със Знаниецки се работи изключително добре, това е голям комплимент за Пловдив. Полският поглед към режисурата, и идва от немския тип театър, коренно се различава от италианския  и е по-конвертируем в България.“


Режисьорът на „Дон Жуан“ Михал Знаниецки изгражда цялата си концепция на базата на идеите в движението срещу насилието над жените. Според него самият Моцарт е предсказал в операта си съвременния баланс в обществото, в който жените ще са водачи. Целта на селекцията в OPERA OPEN е чрез изкуството да се отправи предупреждение към обществото – „червена лампа“ за остри социални проблеми, както и да се подскажат решения за справяне с тях, които са закодирани в произведенията. Музикалният фестивал „Opera open“ изгрява и със заглавието „Тоска“, чиято втора премиера ще бъде на 24-ти август, една класика, която оживява с интересни сценографски решения на сцената на Античния театър, твърди Лучано Ди Мартино.

„Тази опера не случайно е много известна, защото има всичко вътре, което може да се очаква, имаме страхотни артисти. Немската режисьорка Урсула Хорнер, с която сме правили „Трубадур“ и „Хофман“ има много интересен поглед към заглавието. разглежда сюжета на операта като политическа драма, в която намира аналогии с днешното време. Помага ѝ като метафора огромният паднал ангел на сцената на Античния театър, който има основна роля в сценографското решение на Мария Ветероска. Той е визуализация на разлагащите се етични ценности на обществото в историята на операта „Тоска“. Има дори балет в нашата версия, досега не е включван балет в „Тоска“, идеята е да представи „Тоска“ по нов начин.“


Повече за двете заглавия разказват Диан Чобанов, диригент на „Дон Жуан“, и Лучано Ди Мартино, диригент на втората премиера на „Тоска“ и артистичен директор на опера Пловдив. Чуйте!

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Държавна опера – Пловдив


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антон Гудов – един от носителите на старинната песенна традиция

Антон Гудов е родом от Казанлък, но е изпълнител на родопски песни. Негова страст са старинните песенни образци и автентичните фолклорни костюми. Той е закърмен с народната музика, но първата си съзнателна среща с нея осъществява чрез музиката на едно златно поколение изпълнители, а именно: Христина Лютова, Валя Балканска, Младен Койнаров, Надежда..

публикувано на 15.01.25 в 11:15

Happy Birthday, Mozart в зала "България"

Именитият състав на Софийска филхармония "Кварто квартет" ще ни потопи в необятната музика на Моцарт с една красива и нетипична концертна програма в зала "България". Това ще се случи в световния ден на композитора – 27 януари от 19,00 ч . Концертът ще започне с увертюра от "Вълшебната флейта" с вече популярната по света преработка на Кристиян Байер..

публикувано на 15.01.25 в 09:29
Франк Гратковски и Казухиса Учихаши

Sofia Free Jazz с Франк Гратковски и Казухиса Учихаши

Легендите на експерименталната музика и неконвенционалния джаз Франк Гратковски (Германия) и Казухиса Учихаши (Япония) пристигат в София на 23 януари (четвъртък) , за да открият Sofia Free Jazz , новата серия на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз" на БНР в сътрудничество с "Гьоте-институт – България" , посветена на свободната..

публикувано на 14.01.25 в 21:08

Премиера от Албена Петрович-Врачанска в 1 студио на БНР

Вторият концерт за пиано от Албена Петрович-Врачанска ще прозвучи за първи път в изпълнение на Мартина Табакова и Симфоничния оркестър на БНР с гост-диригент Константин Добройков на 15 януари в 1 студио на БНР от 19.30 часа. Премиерата отбелязва 60-тата годишнина на композиторката. Събитието със заглавие "Българска музика" е част от новия цикъл..

публикувано на 14.01.25 в 16:50

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 януари 2025 г.

16 януари 3.00 часа – Пиетро Нардини (1722-1793), Симфония в Ре мажор. Изпълнява ансамбъл "Ад Астра". 3.07 часа – Пиетро Нардини (1722-1793), Концерт за цигулка в Ла мажор. Изпълняват Лейла Шайег (барокова цигулка), инструментален ансамбъл "Скола канторум Базилиенсис", ансамбъл "Ад Астра". Диригент: Лейла Шайег. 3.23 часа – Джузепе Мария Камбини..

публикувано на 14.01.25 в 10:36