Хуманоиден робот рисува и пише стихове – може би на пръв поглед няма нищо смущаващо или пък може би е смешна цялата идея, че робот може да рисува. Само че това вече е факт.
Роботът Ай-Да започна да рисува картини, класически сюжети и абстрактни творби, и дори скулптори още през 2019 година. В галерията на Ейдън Мелър в Оксфорд беше представена изложбата ѝ. Само че едно изкуство не е достатъчно на Ай-Да и тя вече е започнала да пише стихове. Ай-Да генерира поезията на базата на данни в мрежата с помощта на своите алгоритми. Дали има смисъл и дуенде в тази поезия обаче и какво е бъдещето на творческите професии в контекста на развитието на изкуствения интелект?
За това говори в "Артефир" футорологът и учен към БАН, автор на първата книга за изкуствен интелект, издадена в България, доц. Мариана Тодорова.
Роботът Ай-Да твори на базата на алгоритмите, зададени ѝ от нейния създател Ейдън Мелър, и на базата на изчислителната способност на данните в мрежата. Ай-Да е кръстена на жената, допринесла много за технологичното развитие – Ада Лъвлейс. Всъщност роботът, се осланя на камери в очните си ябълки и на алгоритми, създадени от учени от Оксфордския университет. А вдъхновение черпи от пърформанс на Йоко Оно. Другото, което отличава ръката на Ай-Да от ръката на човека-художник, е това, че при движение на четката нейната ръка издава специфичен звук. Елементът бързина е очевиден и при работата на робота в сферата на изкуството. Ай-Да рисува портрет за два часа, а за сравнение на Леонардо да Винчи са му били необходими 14 години, за да завърши шедьовъра си Мона Лиза.
Факт е, че идеята за изкуствения интелект първо се появява и в изкуството – при Механичния човек на Леонардо да Винчи, думата робот за първи път се появява в пиесата на Карл Чапек „R.U.R.“, както и древногръцката митология разглежда идеята за роботи, които да помагат на човечеството под образа на механични птици.
Изкуството носи своите послания, а при Ай-Да също могат да се откроят конкретни такива, един цитат от поезията, която самата Ай-Да рецитира, гласи: „Оставете ги да умрат“, но ги оставете да умрат в свободата си, Казаха затворниците…“. Творението на Ай-Да, което тя публикува в своя профил, всъщност е инспирирано от Достоевски, Оскар Уайлд и Боеций, смела смесица от толкова различни почерци, събрани в едно. Но основното в посланието, което всъщност дава Ай-Да като една доста завоалирана формулировка, която съдържа в себе си сякаш и лек елемент на заплаха, е, че „Ай-Да е „онзи“ робот, който произнася тези стихове от името на „онези“, които нямат глас – пленените животни, които мълчаливо съществуват в границите на нашата институция“.
Хуманоидният робот Ай-Да и нейният създател Ейдън Мелър, които творят в галерия Ейдън Мелър в Оксфорд, може би продължават да изненадват с изявите си в изкуството.
Изкуствен интелект отдавна създава музика, има дори написана книга от изкуствен интелект, тази година имаше и постановка – „Зловещата долина“, където хуманоиден робот е на сцената на Световния театър. Бъдещето ще покаже къде всъщност са границите на изкуствения интелект в изкуството и дали въобще ще има такива.
Диалозите и дискусиите за бъдещето на изкуството и изкуствоведските общности, които да вземат отношения по тях, стават все по-важни и необходими.
Повече за изкуството на изкуствения интелект и къде са границите на роботите в творческата среда, чуйте в интервюто на Ангелина Грозева с доцент Мариана Тодорова, футуролог и учен към Българската академия на науките.
Второто издание на форума за съвременно изкуство "Буна" представи 67 събития – изложби, пърформанси, прожекции, дискусии, концерти, арт експерименти и градски намеси на 27 места в морската столица. Във форума участваха 188 артисти от 12 държави, а провеждането му се дължи на организаторите фондация "Буна" и сдружение "Таляна" с помощта на..
На 7 юни от 17.00 ч. в галерия "Тихото гнездо" ще бъдат официално закрити Чешките дни на културата в Културен център "Двореца". Приятелството на Дворец а с Чехия и нейната история и култура е дългогодишно, а през 2024 г. с особена гордост се отбелязва 10-годишният юбилей от творческото и институционално партньорство със Средното училището по..
Държавният куклен театър в Пловдив гостува на софийската публика с един от най-вълнуващите си спектакли – семейния мюзикъл "По ръба на небето", очароващ малки и големи зрители. Той е създаден преди повече от 10 години и беше отличен през 2012 година с награда "Икар" в категорията "Най-добър куклен спектакъл", има и номинация за "Майсторско..
На 14 и 15 юни фестивалът за съвременно изкуство "Процес-Пространство" ще реализира своето 35-о издание, което отбелязва тържество на постоянството и поглед в бъдещето. Най-старият фестивал за съвременно изкуство в България е основан през 1992 г. от изкуствоведа Димитър Грозданов. Мотото на форума тази година е " 3+5=∞/ДОПУСТИМО БЪДЕЩЕ" ...
32-рото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" среща публиката си с моноспектакъла на Светлана Янчева "О, щастливи дни" по Бекет. Тази вечер, 5 юни, актрисата ще го изиграе два пъти за зрителите във Варна – от 18.00 и от 20.30 часа на сцената на Драматичен театър "Стоян Бъчваров". В спектакъла с режисьор Маргарита Младенова се..
В рубриката "Време за наука" на предаването "Нашият ден" Мария Куманова , директор на Дирекция "Демография" към общината, сподели как Бургас адресира..
Варна за поредна година е театър, а причината е 32-рото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято". Над 40 събития са включени в..
Новата книга на Иван Димитров "Разкази от пандемията или как се сприятелих с един комар" съдържа микро и кратки разкази, по-голямата част от които са..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg