Хуманоиден робот рисува и пише стихове – може би на пръв поглед няма нищо смущаващо или пък може би е смешна цялата идея, че робот може да рисува. Само че това вече е факт.
Роботът Ай-Да започна да рисува картини, класически сюжети и абстрактни творби, и дори скулптори още през 2019 година. В галерията на Ейдън Мелър в Оксфорд беше представена изложбата ѝ. Само че едно изкуство не е достатъчно на Ай-Да и тя вече е започнала да пише стихове. Ай-Да генерира поезията на базата на данни в мрежата с помощта на своите алгоритми. Дали има смисъл и дуенде в тази поезия обаче и какво е бъдещето на творческите професии в контекста на развитието на изкуствения интелект?
За това говори в "Артефир" футорологът и учен към БАН, автор на първата книга за изкуствен интелект, издадена в България, доц. Мариана Тодорова.
Роботът Ай-Да твори на базата на алгоритмите, зададени ѝ от нейния създател Ейдън Мелър, и на базата на изчислителната способност на данните в мрежата. Ай-Да е кръстена на жената, допринесла много за технологичното развитие – Ада Лъвлейс. Всъщност роботът, се осланя на камери в очните си ябълки и на алгоритми, създадени от учени от Оксфордския университет. А вдъхновение черпи от пърформанс на Йоко Оно. Другото, което отличава ръката на Ай-Да от ръката на човека-художник, е това, че при движение на четката нейната ръка издава специфичен звук. Елементът бързина е очевиден и при работата на робота в сферата на изкуството. Ай-Да рисува портрет за два часа, а за сравнение на Леонардо да Винчи са му били необходими 14 години, за да завърши шедьовъра си Мона Лиза.
Факт е, че идеята за изкуствения интелект първо се появява и в изкуството – при Механичния човек на Леонардо да Винчи, думата робот за първи път се появява в пиесата на Карл Чапек „R.U.R.“, както и древногръцката митология разглежда идеята за роботи, които да помагат на човечеството под образа на механични птици.
Изкуството носи своите послания, а при Ай-Да също могат да се откроят конкретни такива, един цитат от поезията, която самата Ай-Да рецитира, гласи: „Оставете ги да умрат“, но ги оставете да умрат в свободата си, Казаха затворниците…“. Творението на Ай-Да, което тя публикува в своя профил, всъщност е инспирирано от Достоевски, Оскар Уайлд и Боеций, смела смесица от толкова различни почерци, събрани в едно. Но основното в посланието, което всъщност дава Ай-Да като една доста завоалирана формулировка, която съдържа в себе си сякаш и лек елемент на заплаха, е, че „Ай-Да е „онзи“ робот, който произнася тези стихове от името на „онези“, които нямат глас – пленените животни, които мълчаливо съществуват в границите на нашата институция“.
Хуманоидният робот Ай-Да и нейният създател Ейдън Мелър, които творят в галерия Ейдън Мелър в Оксфорд, може би продължават да изненадват с изявите си в изкуството.
Изкуствен интелект отдавна създава музика, има дори написана книга от изкуствен интелект, тази година имаше и постановка – „Зловещата долина“, където хуманоиден робот е на сцената на Световния театър. Бъдещето ще покаже къде всъщност са границите на изкуствения интелект в изкуството и дали въобще ще има такива.
Диалозите и дискусиите за бъдещето на изкуството и изкуствоведските общности, които да вземат отношения по тях, стават все по-важни и необходими.
Повече за изкуството на изкуствения интелект и къде са границите на роботите в творческата среда, чуйте в интервюто на Ангелина Грозева с доцент Мариана Тодорова, футуролог и учен към Българската академия на науките.
Пиесата "Муа у тупан" от Боян Папазов е първата премиера за новата година във Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Постановката по комедията на големия български драматург, сценарист и режисьор е дело на режисьора Николай Кенаров, когото познаваме и като актьор във варненската трупа. "Тази пиеса е много актуална, според мен. Ние в..
Литературният клуб на Столична библиотека навърши десет години, а на 16 януари е представянето на известния писател Деян Енев в новия формат "По следите на изгубената поезия". Досега Елена Алексиева, Владимир Зарев и Цанко Лалев бяха гости в поредицата. На срещата с Деян Енев тази вечер ще бъде и приятелят и колегата му Бойко Ламбовски – двамата..
"Добро утро! Книжарницата е мъртва! Да живее книжарницата!" Така шеговито в стила си Дани Радичков е огласил промяната, която претърпява книжарницата една книга One Book Bookstore и от днес се превръща в One Book Bookstore – няколко книги. Ето какво пише той в обявата си: "След четири години риене в калта и безсмислени движения се превръщаме в..
"Твоя е истината –/ и моя, и наша, и капка/ не остана от нея", пише в едно от неозаглавените си стихотворения Александър Христов, кръстил новата си стихосбирка "Не". Читателят ще се сблъска с поезия, която не спестява отрицанията си на "древната игра/ на глашатаи и придворни", на фалша и грубостта, които ни обграждат, на обезценяването на думите,..
Изложбата "Фотографът Цочо Бояджиев" се открива днес (15 януари) в Музея на фотографията в Казанлък . Николай Трейман и Александър Иванов ще говорят за фотографското творчество на проф. Бояджиев. След Пловдив 24-те черно-бели фотографии, сред които и една цветна, ще останат в изложбеното пространство до 5 февруари. След това те ще гостуват в..
"Началото на 17 век в Холандия започват първите търгове на изкуство, продажбите там не са случайни, твърде често хората, които купуват имат връзка...
Легендите на експерименталната музика и неконвенционалния джаз Франк Гратковски (Германия) и Казухиса Учихаши (Япония) пристигат в София на 23..
Първи частен музей на изкуството и порцелана отвори врати в дома на художници във великотърновското Ново село. Всъщност това е колекцията на Даниела и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg