„1+1: Артсцена Германия“ е поредица, в която български артисти представят актуални имена от Германия. На 20 август в Гьоте-институт се открива изложбата „Да влезеш в роля“.
Венета Андрова е българска художничка, живееща в Германия, достатъчно популярна както в България, така и в международен план. През 2020 г. неин филм беше номиниран за най-престижната германска награда за късометражно кино German Short Film Award, а преди броени дни филмът ѝ „АЙВА“ спечели Prix Ars Electronica 2021 за компютърна анимация, както и „Златен конник – анимационен филм, международен конкурс“ и LUCA Gender Diversity Award на 33-тия Международен фестивал за късометражно кино в Дрезден.
Сега тя е в България по покана на Гьоте-институт България не само за изложбата, но и за да постави в светлината на прожекторите още един автор – Петер Одинзов. Това се случва в рамките на дългогодишната програма „1+1: Артсцена Германия“ на Гьоте-институт, в която художници представят други автори, но и сами избират как да презентират собствената си работа.
За изложбата Венета Андрова се обръща към Петер Одинзов – млад автор от узбекски произход, живеещ в Берлин, в чиято работа водеща е куиър перспективата.
На 20 август двамата автори, живеещи в Берлин, ще открият в София изложбата „Да влезеш в роля“, специално за която създават нови произведения, резултат на задълбочен обмен и разговори в последната година.
"Изложбата се занимава с различните „роли“, в които влизаме заради предразсъдъците и очакванията на околните въз основа на стереотипите, свързани с пол, мигрантски произход, социален статус или сексуалност. Венета Андрова и Петер Одинзов разглеждат живота като вариететна сцена, на която всички влизаме в роля, определена от някой друг, неудобна, непасваща, неавтентична. Особено внимание обаче те обръщат на аутсайдерите – образа, от който най-трудно се излиза.
За двамата автори работата по проекта е повод да се вгледат и в самите себе си, в категориите и етикетите, които им биват приписвани. За Андрова това са „мигрантка“, „чужденка“, „жена“ и във видеоинсталацията си „Разтегни и отпусни“ тя се занимава с предизвикателствата в професионален и личен план.
Петер Одинзов пък разглежда социалния статус и как той предопределя живота, кариерата, творческото развитие, но и вътрешното усещане за непринадлежност и срам. В работата си той комбинира както карикатурни образи на клишираните в сферата на културата персонажи, така и лични архивни материали, които посетителите ще могат да разгледат и чрез приложение за добавена реалност."
Изложбата може да бъде разгледана всеки делничен ден от 14.00 до 20.00 ч. до 10 септември в Гьоте-институт България.
Чуйте повече подробности от звуковия файл.
Снимки – Гьоте-институт България
Венета Андрова (р. 1985 г. в София) завършва история на изкуството и философия в Хумболтовия университет, както и се дипломира в специалност скулптура в Академията Вайсензее в Берлин. Със своя опит в областта на експериментален документален филм и фотография в настоящата си артистична практика тя съчетава различни медии и източници като архивни и документални материали с живопис, всички свързани чрез 3D-анимация и компютърно симулирани среди. Участва в множество изложби в Германия и България, както и в Австрия, Аржентина, Бразилия, Испания, Полша, Чехия и в Израел, където през 2016-2017 г. завършва част от обучението си в Bezalel Academy of Arts and Design в Йерусалим. Андрова е носител и на няколко стипендии, като Elsa-Neumann-Scholarship, Artist Scholarship Cusanuswerk, Mart Stam и през 2020 г. е номинирана с творбата си "From My Desert" за German Short Film Award. Последният ѝ филм „АЙВА“ е носител на Prix Ars Electronica 2021 в категория "Компютърна анимация", както и Golden Horseman и LUCA Gender Diversity Award в международния конкурс на Filmfest Dresden. Филмите ѝ са селектирани и представени на множество международни филмови фестивали, включително: International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film, Germany, Go Short International Short Film Festival Nijmegen, Netherlands, FILE Electronic Language International Festival, Brazil, European Media Art Festival (EMAF), Germany.
Петер Одинзов (р. 1987 г. във Фергана, Узбекистан) завършва специалност „Свободно изкуство / скулптура“ в Академията Вайсензее в Берлин в средата на 2018 г. Живее и работи в Берлин. Работата му е показвана в разнообразни регионални и международни изложби, най-вече независими. Първата му самостоятелна изложба е през 2017 г. в проектното пространство „MeinBlau“ в Берлин заедно с художника Джеферсън Д‘андраде, последвана от втора през 2019 г. в „Shoe Frog“ във Виена. Често си сътрудничи с различни художници и колективи, включително е бил и в проектни групи към институции като ZKM Карлсруе, Schwules Museum* Берлин и Casa Franca Brazil в Рио де Жанейро.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg