Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шедьовърът на един Нобелов лауреат в Радиоколекция

79 години след създаването му през 1942 романът „Чужденецът“ ще стигне до българската публика като аудио в 35 епизода.

Четенето на „Чужденецът“ е пътуване не само навътре в смисъла и посланията на текста, навътре в интроспекцията, но и във времето и пространството. То започна от случките и образите, прекоси реални и фантазни територии, забави темпото, за да открие какъв е светът зад имената, географските и исторически понятия, да очертае, дори само като силует, човека зад текста. Често това пътуване, следвайки криволичещото темпо на повествованието, става самото то променливо, ту устремено, ту вглъбено. „Чужденецът“ е романът на стотиците малки обрати, на изненадите на всички белетристични нива, от синтаксиса на изречението до композицията на цялото. Понякога скоковете в повествованието дори не са в рамките на едно изречение, а някъде между точката на предишното и главната буква на следващото.

Благодарение на Васил Дуев Тайг четенето на „Чужденецът“ роди едно изключително аудио.

„Чужденецът“ е първият роман на Камю. Действието на романа се развива в Алжир, столицата на Алжир, френска колония от 1830 до 1954, когато започва партизанска война за независимост, завършила едва през 1962 с обявяването на независимост.

Едва-що излязъл от печат „Чужденецът“ на господин Камю постигна широко одобрение. Повсеместно се повтаря, че това е „най-добрата книга от Първата световна война насам“. В рамките на литературната продукция за този период самият роман създава впечатление за „чуждост“. Жан-Пол Сартр

В сърцето на романа лежи една малка и относително независима история за чеха, който тръгнал на гурбет и когато се върнал, бил отровен от майка си и сестра си, на които не казал кой е, за да се пошегува. По-късно епизодичната история се превръща в пиесата „Недоразумението“. Заедно с есето „Митът за Сизиф“ и пиесата „Калигула“ те оформят тетралогията, която Албер Камю нарича „цикъл на абсурда“, защото полага основите на философията на Камю.

12 години след публикацията на романа, през април 1954 г., в продължение на няколко дни, Албер Камю прочита сам интегралния текст на романа си пред микрофона на тогавашното държавно френско радио Radiodiffusion-télévision française (RTF), което от 1949 включва и телевизията в наименованието си. Любопитно е, че в началото Камю чете ужасно бързо, но лека полека с напредването на историята забавя темпото и без да губи делничния тон, започва почти неуловимо да помага и на смисъла, не само на плавността на словесния поток, чрез малка пауза или леко смислово акцентиране. Но нищо патетично, нищо умозрително, нищо натегнато. Максимално разговорно.

Оригиналният глас на Камю звучи и в нашето четене. При положение, че записът от 1954 е запазен, беше неустоимо изкушение да използваме фрази от него в нашето четене. Новата продукция на Радиотеатъра прерасна в истински празник на франкофонията и благодарение на Cézame Music, които ни съдействаха в използването на музиката на Греко Касадесус. В отделни епизоди музикалната картина включва и Лео Ферре, Ерик Сати в изпълнение на Даниел Варсано и Ибрахим Маалуф.

През 1957 Албер Камю става Нобелов лауреат. През 1960 загива в автомобилна катастрофа, около която витаят многобройни хипотези.

„Чужденецът“ си остава първият от 100-те най-добри книги на 20 век според фреската класация от 1999, вторият от най-големите успехи на издателство Gallimar след „Малкият принц“ и третият най-четен френски роман изобщо. Добре дошъл в ефира на БНР.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15