Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Акуи – Милано – София“ – опитите за летене на Алцек Мишев

4
Бягство от Ню Йорк, 2021
Снимка: НХГ

В Националната художествена галерия се откри ретроспективната изложба на работещия в чужбина български художник и визуален артист Алцек Мишев „Акуи – Милано – София“. Алцек Мишев е едно от знаковите имена в общоевропейски план, чийто творчески път започва от България. Експозицията включва над 140 произведения, разположени на двата етажа в НХГ Двореца. Алцек Мишев е една вселена, той е художник, концептуален артист, пърформър, експериментатор, музикант, писател. Впечатлява с постиженията си в широк артистичен обхват и с мащабните прояви на авангарден дух. Изключително продуктивен, различен и разнообразен художник, чието изкуство поставя много проблеми.

Автопортрет, 2006Алцек Мишев остава сравнително непознато име за широката публика най-вече поради факта, че през 1971 г. напуска страната, след като негова изложба е свалена заради модернистичния му живописен почерк. Така той решава да се отправи към Италия, даже има идеята да преплува Адриатическо море през Словения. Стига от България до Италия пеша, установява се в Милано, където много бързо става част от културния живот на града. Името му добива широка популярност в Италия. 

Плуването остава за Алцек Мишев много силна творческа метафора. Плуването, летенето и музиката – това са трите неща, към които той се връща в работата си, независимо от материалите, които използва.

„Ретроспективната изложба следва път на картини, теми, проекти. Оставям на преценката на зрителя сам да осмисли идеите и професията на художника – същата като тази на прадядо ми Иван Зограф от Кочериново“ – пише самият Алцек Мишев за голямата експозиция, която проследява началото на българската му кариера и опита му в абстракционизма и кубизма, преминава през годините на експерименти, пърформанси и инсталации в Италия и достига до днешната му работа върху реконструирането на живописните традиции.

Полски концерт, Милано, 2017Изложбата „Акуи – Милано – София“ е едно голямото завръщане. По-голямата част от творческия си живот Алцек Мишев прекарва в Италия и по света. През 1971-ва той напуска нелегално НРБ и започва да гради името си в чужбина, като превръща бягството си в мит и основа за серия от пърформанси, инсталации и картини. 

Ретроспективата на художника в България е свързана с неговата 80-годишнина и обхваща 13 зали в Двореца и 140 произведения, а като основни теми изпъкват летенето и плуването (които някак се сливат в една обща метафора на смелостта, прекрачването, изправянето срещу твърде големия свят), музиката, ритуала.

Венецианско биенале, 2000 - пърформънсВпрочем, „Акуи – Милано – София“ включва и няколко съвсем нови творби, посветени на пандемията от последната година. Куратори са Иво Милев и Боряна Вълчанова.

Алцек Мишев не успя да пътува до София за откриването на голямата си ретроспектива, но в разговора с кураторката Боряна Вълчанова в „Артефир“ чухме и неговия глас – в откъс от интервю, описващо неговата изложба „Най-новите малки картини на плувеца“ от 2019 г.

Изложбата продължава до 21 ноември.

Чуйте Боряна Вълчанова за „Акуи – Милано – София“ от звуковия файл.

Снимки – Национална художествена галерия




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25