На 2-ри септември ни напусна Тео Мусев. Пианист, органист, сред най-известните ни музиканти, които фокусират върху себе си още приживе цяла грамада от чувства на възхищение, оценки, в които има разбиране за естеството на таланта и такива, които повече се опират на общоприети норми, като броя на изнесените концерти и престижни турнета в чужбина, направените записи, издадени на компакт диск, където той не получава максимален брой точки. В новата ера на комуникация, популярността се разпростира и по друг начин, но на Тео Мусев, който беше приключил с музикалните си изяви, му беше напълно чуждо да промотира себе си по какъвто и да е било начин, това той не е правил и когато е бил на щат в БНР като пианист и солист на оркестъра, в това време единственото място, заедно с БНТ, където може да се представи един изпълнител извън концертната зала. Направил е много малко студийни записи с произведения за соло пиано, тези с оркестъра са били по волята на диригента, а той е имал чудесно партньорство и с Васил Стефанов и с Александър Владигеров и с Васил Казанджиев, преди тях и с Илия Темков през 60-те години в Русенския симфоничен оркестър.
Останалите записи с камерна музика са с музиканти, които са го поканили и на които той партнира с рядка всеотдайност и вещина, неговите „съпроводи“ пресъздават така богато и одухотворено настроението и характера на изпълняваното произведение, без никъде да нарушават задължителния баланс и това е едно от откритията може би когато се слушат двете големи радиопредавания предавания в негова памет. В тях се побира голяма част от записите му или откъси от тях, разбира се сред тях са и – двата „негови“ клавирни концерта – Бетовен № 5 и П. Владигеров№ 1, Концертът във фа и други произведения на Гершуин, за които Тео Мусев има специална заслуга да бъдат чути и на живо във време, когато това все още са екзотична територия извън класиката.
„Забравиха, че съм класически пианист и ми прикачиха името гершуинист и органист на Републиката“ – така Тео Мусев сам коментира в единствения пространен разговор с него и за него, запазен в Златния фонд на БНР. Във всяко определение има истина, има и митология, но е сякаш трудно да се приеме, че органовите записи на Тео Мусев, запазени от един единствен негов рецитал през 1979 г, са направени на същия инструмент в зала България. Ако се перефразира една известна истина, то не органът свири, а органистите. Мястото им е в Златния фонд на БНР, където няма не само негови музикални записи, но за съжаление и повече записи със самия него. Всеки, който е общувал приживе с Тео Мусев е изпитал удоволствието да слуша, кратките, но много точни, наблюдения, характеристики за събития, явления и хора в участието на всекидневния човешки театър, казани с голяма откровеност, но никога с унищожителен тон. Рефлексията и авторефлексията бяха постоянна му интелектуална активност, която трябваше да замести физическата.
Образът на музиканта и човека Тео Мусев изградиха в предаването в негова памет някои от най-близки му роднини, приятели и колеги – оперната певица Милкана Николова и нейния син, Емил Симеонов, композитора и диригента Васил Казанджиев, виолончелиста проф. Анатоли Кръстев.
Във второто предаване, посветено на Тео Мусев (на 12 октомври от 19.30 часа), са включени и ярките, емоционални спомени на цигуларя, проф. Минчо Минчев, на кларинетиста Атанас Колев, освен соловите записи като пианист и органист, Тео Мусев е представен и в толкова значимата си роля на партньор в камерната музика. И в двете предавания звучи неговия глас с характерен изказ, белег на неговата неординерна личност. А в нея има нещо толкова ренесансово, духовно искрящо и пълнозвучно, като това да използваш даровете на живота. Отговорът на първия му зададен въпрос е: „Равносметката е доста отговорно занятие, предпочитам да го правя няколко часа преди смъртта си. Но равносметката е, че съм бил млад и щастлив и съм живял добре и съм живял разнообразен и пълноценен живот“.
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Венсан Гайо от Франция: В България се чувствам свободен! От Варшава до София: Историята на преводача, който владее и езика на музиката Едина Жолчак-Димитрова от Унгария: Чувствам се прекрасно в България! Животът на една френска бизнесдама в България Стивън Монтгомъри: Англичанинът, който обикна България Полският рапър Куба..
Готови ли сте за първия етиопски концерт в най-новата история на България? Ukandanz (или uKanDanZ , както често се изписва името им), една от най-важните етио-джаз групи в света днес (с елементи на откровен пънк, прогресив рок и фрий джаз), пристига в София на 4 април, първия петък на месеца, по покана на концертната поредица "Аларма..
В столичната галерия DOZA се открива изложбата "Дизайн срещу съвременно изкуство". Авторите на проекта са познатите на публиката визуални артисти,..
Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около..
Когато бях малка, в научнопопулярно списание (може би "Космос"), прочетох за антигравитационния хълм в Салала. Тогава султанатът Оман ми се струваше..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg