„Раз/сдвоение“ – тази книга прилича на пътешествие и не/всеки може да се качи на кораба на тази книга. Тази книга е книга за мисленето, казва самият автор – проф. Иван Младенов. Написана е в руслото на почти непознатия семиотичен прагматизъм. Действието се развива на кораб, реплика на „Титаник“, плаващ между артистични селища от началото на XX век в търсене на нови сетива и възприятия. В центъра е стремителна любовна история в апогея на своя разпад, подсилен от обречеността на кораба, заника на модерните идеи и изтлялото упование в науката. Разказът израства върху реални епизоди от живота на Витгенщайн, Фреге, Лизе Майтнер, Томас Ман, Едвард Григ, но разказвачът остава неразкрит. Пътят към ново сдвояване в любовта минава през семиотично виждане за ангелите като прорези към затрупани просветления.
Корабът
"Разбира се, че корабът е метафора. Но тази метафора, подобно на всичко в тази книга е силно релативизирана. Корабът хем е "Титаник", хем не е "Титаник". Книгата не идеологизира, тя се опитва върху факти, върху личности, релативизирайки нещата, се опитва да тръгне към техния закономерен край, който се оказва провал. Това е въз основа на една прочута мисъл, че в крайна сметка всеки човешки живот е един провал."
Ангелите са прорези към светлината
"Аз се опитвам да видя оптимистичното и то е – ако повярваме в ангелите. Имам предвид една много прочута песен на Ленард Коен, който казва: "Всяко нещо е с пукнатини, оттам влиза светлината". При мен, въз основа на всичко, което съм написал, е обратното – светлината идва с живота. А ангелите са прорези към живота."
Особен ритъм и динамика на словореда
"Този ефект е абсолютно търсен. Както в една от английските ми книги има една зелена линия отдолу, което сигнализира, че това не е книга за четене в метрото. Така и тук този обърнат словоред е нещо като "легналия полицай" – да предупреди, че това не е леко четиво."
Истината е безусловна, но пътят към нея може и да е погрешен
"Чисто философско и теологично построение, това е, което проповядва християнската църква. Ако истината е една, то всеки може да я постигне, т.е. никой не може да я постигне. Истината наистина е една. Тя не е никога това, което често се казва, че е някъде по средата. Ако беше така, щеше да е средно аритметично. По-скоро ние можем да се стремим към истината и да бъдем по-далеч или по-близо до нея, но тя винаги е една."
Спри там, където тишината е глагол
"Все едно не съм го написал аз... Така си дойде. Книгата започна да се пише сама – започна моето тяло да я пише. А бъркайки надолу в мислите си, започнаха да ме болят думите..."
Ангели е равно на надежда
"Ангели е равно на надеждата, че може да има сдвоение, което е другата част от раз/сдвоение, но трябва да повярваме в тях докрай."
Разговор с проф. Иван Младенов в деня на премиерата в Американския център на Столичната библиотека можете да чуете от звуковия файл.
Снимки – Милена Бордън, личен ФБ профил на Иван Младенов
Иван Младенов е професор по семиотика в Института за литература към Българската академия на науките с международна кариера. Неговият основен научен интерес е към философията на Чарлс С. Пърс, чиято теория ползва в книгата си Conceptualizing Metaphors. On Charles Peirce’s Marginalia, публикувана в лондонското издателство Routledge през 2006 г., преиздадена през 2014 г. Книгата е преведена на японски език и отпечатана от издателството Keiso-shobo Ltd. в Токио през 2012 г. Младенов преподава в много европейски страни, както и в САЩ: Блумингтън (САЩ), Залцбург (Австрия), Хелзинки (Финландия), Бремен, Люнебург, Дармщат (Германия). В момента проф. Иван Младенов е гост-лектор в Хумболтовия университет в Берлин.
Произведения на български език: "Отклонена литература. Прагматистки прочит", 2011 (спечелила номинация за „върхово постижение“ на Института за литература за 2011). "Трошене на матрицата", 2005. Сгрешеният код. Теодор Траянов в развитието на българския символизъм, 1997.
Как се ражда поетът? На този въпрос се опитва да даде отговор Никола Петров, който представи своята книга "Ето го разкаяния победител" на 41-вите Празници на изкуствата "Аполония". "Това е въпрос на емпирично доказване, което вероятно ще включи някакви генетични проучвания и проучвания на това как средата влияе, ако приемем, че те не се раждат изцяло..
Това, което открих още при първия прочит е как, през цялото време, през целия си живот искаме да бъдем колкото се може по-свободни и неограничени, но сами се ограничаваме и всъщност нашата свобода зависи изцяло от нас… казва Яна Титова за пиесата на Захари Карабашлиев "Лисабон". Яна Титова е режисьор на спектакъла на Младежкия театър...
След като получи “Специалната награда на журито” на Международния филмов фестивал “Любовта е лудост”, “Диви ягоди” беше представен на публиката на 41-вата “Аполония”. Дебютът в игралното кино на Татяна Пандурска е по документалните разкази “Забравените от небето” на Екатерина Томова и разказва за архитект Дафни Бело от Ню Йорк. Дафни неочаквано..
Георги Борисов представи двутомника си "Моите истории" в Художествената галерия в Созопол в рамките на 41-вите Празници на изкуствата “Аполония”. Литературният труд обхваща дълъг период от живота му – от 1973 до 2023 година. Без да нарича томовете дневник, спомени или да определя изобщо жанра им, авторът "представя непубликувани свои..
В "Нашият ден" гостува Катя Костова , създател на АртТеатър Берлин – място, на което българите в Германия имат възможността да се срещнат с българската култура и изкуство. "Наистина вярвам, че културата е обединител. Представяйки българска култура на европейска, на чужда сцена, се създават мостове към нашата държава, които изграждат позитивен..
На 10 септември дворът на Драматичния театър в Пловдив ще се превърне в сцена за една специална музикална вечер. Певицата и пианистка Александра Борисова –..
След успешното си представяне в галерията на СБХ в София, мащабната ретроспектива, посветена на легендарния художник Любен Зидаров, гостува в Пловдив...
В Пловдив на ул. "Иван Вазов" започва третото издание на фестивала Station Street Festival. Фестивалът събира на една сцена музика, култура, изкуство,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg