Симфоничният оркестър на Антверпен откри новия си сезон на 25 септември с тържествен галаконцерт с участието на световно известното немско сопрано Диана Дамрау. В събитието взе участие и френският бас-баритон Никола Тесте, който е и съпруг на певицата. Солисти и оркестър музицираха под палката на именития наш диригент Павел Балев. Красиво украсената зала „Елизабет“ в Антверпен бе почти докрай изпълнена със зрители, които не трябваше да носят предпазни маски и да спазват физическо разстояние. Необходимо бе да се представи валиден Ковид сертификат, доказващ завършена ваксинация, преболедуване или отрицателен тест. Концертът бе под надслов „Кралски афери“, като свързващатанишка между включените фрагменти бе съдбатаи вълненията на известни монарси от световната оперна литература.
Вечерта бе открита с една от най-често изпълняваните и обичани увертюри на Джоакино Росини – от „Семирамида“. Тя бе последвана от известната и много виртуозна ария на Семирамида от първо действие, в която царицата с нетърпение очаква идването на своя любим Арзаче сред разкоша на висящите градини на Вавилон. В нея Диана Дамрау показа стабилна бравурна техника и сигурна интонация. Немската певица вече две десетилетия блести по най-престижните световни сцени и е сред най-титулуваните лирико-колоратурни сопрани. Големият й пробив бе през 2003 г. със смайващото ѝ участие като Царицата на нощта в Лондонската Ковънт Гардън. Концертът в Антверпен продължи с две молитви. Първата бе на изпълнения с угризения датски крал Клавдий, който моли покойния си брат за прошка – фрагмент от „Хамлет“ на Амброаз Тома. С интелигентно воден лиричен бас-баритон Никола Тесте изпя арията с хубаво легато и откровеност. За наша радост в програмата бе включен и откъс от българската оперна класика: молитвата на Мария-Десислава от едноименната опера на Парашкев Хаджиев – партия, написана за именитата наша певица Мария Венцеславова. Арията бе изпълнена от Дамрау с голямо чувство, различни динамики в двете строфи, а певицата демонстрира и завидно произношение на български език. В първата част прозвуча и великолепната увертюра към операта на Адолф Адам „Ако бях цар“ – с изящната си мелодичност и балетна танцувалност тя силно напомни за шедьовъра на композитора – „Жизел“.
Трябва да се подчертае, че Симфоничният оркестър на Антверпен бе в чудесна форма. Павел Балев дирижира с хубави, умерени темпа; оркестровият звук бе качествен, рафиниран и красив. Подчертано внимание бе отделено на динамичните детайли. Балансът със солистите бе безупречен. От 2007 г. Балев е главен диригент на Филхармонията в Баден-Баден. Наред с това гастролира в много европейски театри и оркестри. В кариерата му изпъква и успешната му работа с бележити певци като Красимира Стоянова, Едита Груберова, Томас Хемпсън и много други. От 2022 г. диригентът ще поеме музикалното ръководство на Операта във френския град Лимож. Концертът с участието на Диана Дамрау и Никола Тесте продължи с ария на Солиман от малко познатата опера на Шарл Гуно „Савската царица“. Последва забележителната сцена на изповедта на Мария Стюарт пред нейния верен Талбот малко преди да бъде екзекутирана - от „Мария Стюарт“ на Доницети. Дамрау насити този дует с голяма изразителност, във вокала рефлектираха ярко душевните емоции на кралицата. След паузата Никола Тесте изпълни две прочути басови арии - на Филип Втори от „Дон Карлос“ и на княз Гремин от „Евгений Онегин“ - със сигурна техника, интелигентно фразиране и хубав стил. Може би във вокала може да се потърси малко по-голямо цветово разнообразие. Концертът продължи с встъпителната ария на Ана Болейн от едноименната опера на Доницети. Този номер не може да се мери по художествена стойност със знаменитата финална сцена, но дава възможност на сопраното да демонстрира белкантова техника. Диана Дамрау се справи с чест с тази настина трудна в техническо отношение ария. Начинът на фразиране на певицата бе строго индивидуален, свеж и в унисон с душевните преживявания на образите. На моменти сопраното си позволи известна ритмична свобода. Миналата година Дамрау записа фрагменти от трите прочути Доницетиеви кралици на Тюдор с хора и оркестъра на Римската академия „Санта Чечилия“ под палката на Антонио Папано. В актива си тя вече има участие в „Мария Стюарт“, а през декември певицата ще прибави и ролята на Ана Болейн на сцената на Операта в Цюрих. Вероятно в близко бъдеще предстои и дебют в „Роберто Деверьо“. През този сезон Дамрау ще участва и в още една нова партия – на Графинята от „Капричио“ на Рихард Щраус на фестивала в Мюнхен.
В Антверпен прозвуча прочутата увертюра към „Норма“ на Белини, последвана от знаменитата лунна молитва Casta Diva, изпята от немското сопрано с безупречно легато, перфектен контрол на дишането и красота на вокала. Бих искал да подчертая, че Диана Дамрау е не само завършена певица, но и невероятна актриса, с вълнуващо сценично излъчване. Във всеки отделен номер само за няколко минути тя съумя да изобрази ярко преживяванията и вълненията на героините. Такова актьорско присъствие, особено в рамките на концерт, се вижда много рядко. Двамата певци възнаградиха ентусиазираната публика с по един бис. Никола Тесте изпълни арията на Максимилиан от ранната опера на Верди „Разбойници“. Аз очаквах тя да бъде последвана от голямата ария на Амалия от същата творба, предвид, че ролята вече е в репертоара на Дамрау. Вместо нея певицата предложи любимата на всички „O mio babbino caro“ от „Джани Скики“ на Пучини.
Настоящият сезон на Симфоничния оркестър на Антверпен е изключително амбициозен и богат. Само през октомври главният художествен ръководител – родената в Хонг Конг Елим Чан, ще дирижира Петата симфония на Густав Малер, а под палката на почетния диригент Филип Херевеге съставът ще се представи с Втората симфония на Антон Брукнер. През сезона ще се изявят и прочути солисти като Марта Аргерич, Гил Шахам и Анна Виницкая.
Бих искал да завърша с интересен цитат от интервю на Диана Дамрау за белгийския вестник L'Echo от ноември миналата година: „Музиката е езикът на чувствата, тя ни кара да се смеем и да плачем. Да дишаме. Тя насища нашето ежедневие с кислород и ни кара да вървим напред въпреки сегашната криза“.
По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..
Голямата награда за изкуство на държавата е най-високата награда, която Залцбург присъжда на всеки четири години в областта на визуалните изкуства, литературата, музиката и сценичните изкуства. През 2024 г. Александра Карастоянова-Херментин ще бъде първата жена композитор, която ще я получи. Церемонията по награждаването ще се състои на 12 ноември в..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон 2024/2025, които ще се състоят в Първо студио на Радиото. Първият концерт е на 13 ноември, сряда, с начален час 19.30. Програмата е избрана и селектирана от Любомир Денев-син, който ще дирижира..
"Катя Кабанова" на Леош Яначек се игра през октомври в Кралската опера на Валония в Лиеж в нова постановка на френската режисьорка Орор Фатие. В шестата творба на бележития чешки композитор са отразени две негови големи увлечения. Първото е голямата му страст към руската литература, а второто е несподелената, платоническа любов на Яначек към доста..
Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..
Днес в Лондон ще бъде връчена престижната литературна награда "Букър" за настоящата година. Споменът за миналогодишното събитие все още топли сърцата на..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон..
"Sci-Fi Фолклор" изследва културния континуитет между две на пръв поглед противоположни естетически територии, маркирани от времевата дистанция на миналото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg