След кратката лятна пауза на „Кино с думи“ представяме вдъхновяващ разговор като част от рубриката „Без маски в киното“ с един от най-талантливите и увлекателни разказвачи на истории в българското кино! Един творец, който с всеки от филмите си поставя безпощадна, но много точна диагноза на обществото и на времето, в което живеем – режисьорът Стефан Командарев. Носител на редица международни отличия, той е автор на едни от най-успешните български ленти, сред които: „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, който достига до краткия списък за номинация за „Оскар“ за чуждоезичен филм; „Посоки“ – част от конкурсната програма „Особен поглед“ на 70-и юбилеен фестивал в Кан; „В кръг” – със световна премиера на фестивала в Сараево и отличен с голямата награда на фестивала във Висбаден. Това са само част от значимите успехи, които бележат професионалния път на един от най-ярките ни филмови режисьори.
За предизвикателството да снимаш филм по време на пандемия и за предстоящите проекти можете да чуете повече от Стефан Командарев в Епизод 19 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Стефан Командарев се влюбва в киното още когато е студент по медицина. Посещава често лекциите на проф. Андрейков и гледа редица емблематични ленти във филмотечно кино “Одеон”. По време на работата си като лекар в детска психиатрия, му се налага да се научи да работи с монтажен пулт, на който монтира видеоматериал, предназначен за обучение на студенти по медицина. В разучаването на новата машина за монтаж Командарев се “заразява” със страстта си към киното и това е сигурен знак за новия път, по който поема.
“Режисурата е едно безкрайно учене и към всеки следващ филм трябва да се подхожда като към първи. Единственото спасение, което дебне отвсякъде, е желанието за развитие.” – така режисьорът описва потребността си за това да не спира да търси и твори активно. Той твърдо застава зад тезата, че лимитираният бюджет не трябва възпира творческите пориви и желанието за разказване на истории. Важно е и реализирането на една продукция да не бъде излишно разпростирана във времето, защото обстоятелствата и самият човек се променят, а това неминуемо повлиява и на мотивацията за разказването на истории.
В епизода можете да чуете още любопитни размисли на Стефан Командарев за творчеството, системата на финансиране в България и предстоящите му проекти!
И още:
• От медицината до киното – какво пленява Стефан Командарев във филмовата магия;
• Студентството в Нов български университет по кинорежисура и работата в телевизията под ръководството на режисьора Евгени Михайлов;
• Влиянието на фигурата на Рангел Вълчанов и световноизвестни режисьори върху творчеството на Командарев;
• Екранизациите по литературни произведения – първи филмови опити;
• Работата по авторски сценарии, които изследват миналото и последствията му върху днес и сега и настоящето, моментна снимка на действителността, в която живеем;
• Времето за реализация на един филм – лимитирано от наличния бюджет;
• Перспективите пред откриването на нов фонд за финансиране на филмови продукции и дейността на Националния филмов център;
• Работата с определен кръг актьори, които често присъстват във филмите на Командарев – колко е важно партньорството със съмишленици;
• Ролята на кастинга в избора на актьори в създаването на един филм;
• Дефицитът на добри сценарии и причините за това;
• Снимането на сцени в един кадър във филмите “Посоки” и “В кръг”;
• Нереализираните мечти за промяна от свалянето на “Берлинската стена” досега;
• Проблемът с българската здравна система – засегнат в игралните филми на Командарев и в най-новата му документална лента “Живот от живота”.
Криминалният роман "Атон" на италианския автор Франческо Фратини имаше своята премиера в София. Книгата е изпълнена с мистерия и напрегнато препускане по петите на смъртоносна заплаха за човечеството. Сюжетът въвежда в историята на младата Изабел, която се впуска в загадъчно изследване на Атон, без да подозира към каква опасност я води нейният..
Галерия "Аросита" представя самостоятелна изложба на художника Борис Колев, един от знаковите автори в съвременното ни изкуство. Изложбата се нарича се нарича "Обратна реалност". В своето слово за изложбата проф. Чавдар Попов отбелязва: "Борис Колев предоставя на публиката възможни решения, валидни за неговия живописен темперамент, за пластическия..
Съботната оперна вечер (23 септември, от 20 часа) е посветена на 100-годишнината от рождението на диригента Добрин Петков. Споменът за негово интерпретационно майсторство възкресяваме чрез запазените във фонда на Националното радио записи на оперна и кантатно-ораториална музика. През сезон 1962-63 година, в който Добрин Петков е главен диригент на..
Иван Бърнев е от актьорите, на които няма как да не повярваш. Затова и когато той ни каже, че камъкът си тежи на мястото, ние му се доверяваме. А всъщност не са малко филмите, през които можем да проследим различния път на Иван Бърнев като емигрант. В тази роля той влиза и в двете филмови заглавия, които актьорът представи на 41-вия фестивал на..
За 41-ви път фестивалът на българския игрален филм "Златна роза" започна и темата на деня отново е кино. До 28 септември във Фестивалния и конгресен център във Варна ще бъдат прожектирани близо 60 филма. Най-новото от българската кинематография включва 53 игрални, 2 документални заглавия и 4 сериала. След като беше открит с червен килим и..
За 41-ви път фестивалът на българския игрален филм "Златна роза" започна и темата на деня отново е кино. До 28 септември във Фестивалния и конгресен център..
От 23 до 29 септември Стара Загора е домакин на традиционния Международен кукленотеатрален фестивал за възрастни "Пиеро". "Нашият фестивал е този,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg