Настоящата изложба на професор Станислав Памукчиев и професор Емил Попов е своеобразно продължение на творческата среща на двамата автори от изложбата „Начала́“ преди пет години в галерия „Арте“. В експозицията взаимно се обогатяват противоположни подходи – алуминиеви или месингови скулптори в противовес на картини – обекти с въглен, с пепел и дори в цвят. Скулптурите, посветени на „Ева“ и живописните платна от цикъла „Протоси“, са обединени от общите същностни търсения на двамата знакови за българската визуална култура художници, приятели и съмишленици – проф. Емил Попов и проф. Станислав Памукчиев.
„Протоси“ е нов цикъл от картини и рисунки, част от програмна ориентираност към изначални съдържания, които дълбинно ни определят и са първичната субстанция на духовната ни памет. Търся следите на тази памет в протосимволи и знакови обозначения - синтезиран образ, отговор на непонятното и необозримото, заявява професор Памукчиев:
„Тази връзка с природата, с естеството на нещата и за двама ни е определящо и му търсим визуална форма и го защитаваме. Моето рисуване с дървесна пепел, с въглени, с пръст, със слама, със сено, с восъци, със смоли, неща, които имат природен характер и сами по себе си изразяват енергията на природното и са символен акт на творението. Изначални протосимволи. Пепелта е свидетел на огъня, на материята, на прехода. Говор върху съзнанието и върху емоцията. Надявам се, че няма равнодушни пред тези изначални символи и измерения на големите съдържания, които търсим визуален отговор. Съвременният човек потъна в обслужването на живота, изгубването на причинно следственото, потъването в консумативни нагласи. Това са неща, които го изваждат от неговата дълбока същност определеност.“
Скулптурите, посветени на „Ева“ на Емил Попов, са месингови. Професор Попов твърди, че работи с различни с различни материали и подхожда с внимание към всички материали, но конкретно сега е избрал месинга и алуминия.
„Тази тема я имаме със Станислав от много години, именно търсенето в съвременната епоха на един изначални теми. В този смисъл с моите скулптори „Ева“ реагирам на неговите „Протоси“, тя не е крехка в същината си. Колкото и последните години да са подчинени на технологиите, трябва да си даваме сметка, че остават най-изначалните преходни ценности, които са свързани с изначалното, Ева, раждането. Аз мисля, че със Станислав кореспондираме на принципа на диаметрално противоположни образи, които в основата си имат едно и също. И аз и той търсим притчата, при него е една формата, при мен друга. Колажното близко стоене едно до друго. Искам да намирам в моите образи, неща, които имат проекция в далечното дълго време, но излизат от баналното от това, което срещаш всеки ден.“
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg