Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ларс Нордби предизвиква посетителите да се „обърнат към пърформанса“

Снимка: Росина Пенчева

От театралните практики на сценическия бой, през термина астротърфинг, през българския театрален учебник от 1983 година – „Основи на сценическия бой“ до пърформанса в галерията и взаимодействието в социалната среда, норвежкият визуален артист, Ларс Нордби някак преплита традициите на различните изкуства и социалната среда с последната си изложба в „Кредо Бонум“. Движещото се човешко тяло е в центъра на изложбата на Нордби в този контекст – живото тяло и фотографираното тяло, историческото тяло и съвременното тяло, тялото в защита и тялото, което учи и споделя, където границите между реалността и измислицата, истината и лъжите, изкуството и животът са размити.


В галерията, посетителите се срещат с експерт по самозащита, поканен като изпълнител на живо в пространството на галерията за цялото времетраене на изложба, вдъхновена от феномена „астротърфинг“. По своето значение астротърфинг от английски език означава „изкуствено поставяне на трева“. По дефиниция това е техника и начини на актьорите да представят и преформатират груби движения и демонстрации. Целта на астротърфинга е демонстрация на независима обществена реакция спрямо общественото положение посредством централизирано въздействие на поведението на множество разнообразни и географски разпределени групи хора, твърди Нордби:


„Тази изложба е базирана и на предишните ми, работя с емоционалната идентичност, театралността на деня, политическата идентичност, философските конструкции. Базирам изложбата на книгата, наречена „Основи на сценическия бой“, която е българска книга, която е писана в ранните години на 80-те и разглежда идеята за това как сценичният бой изглежда естествено, съдържа и снимки, които са не само изумителни и интересни, но и свързани с моя артистичен опит и концептуална рамка на работа. Няма директни коментари към българската социална ситуация днес, единствено е свързана с локацията в България и опита ми с българската книга. Обаче в прессъобщението, което написа Ясен Василев, той прави всъщност коментар с българската политическа сцена сега, който се преоткриват малко в моята гледна точка. Но за моята перспектива не съм се вдъхновил директно от политическата българска ситуация. Повече е по-скоро съвпадение на моята интерпретация и ситуацията в България днес в наболелите проблеми. 

Тази смесица между изкуствата е още от миналото, пърформансите влизат в галериите, импровизацията в театрите. Но това, което бих казал е, че също става все повече преоткриването през модерните технологии, както знаете дигиталната ера и информационните технологии са нещо, което продължава да се развива. Футуристичното бъдеще все повече ще се имплементира на артистичната сцена, но то е и дълбоко вкоренено в миналото. За моя кратък опит, който имам в България, бих казал, че изкуството се развива все повече. Но бих направила едно голямо разграничение между България и Норвегия, и това е разликата в изкуството – ние имаме поредица от примери за медийни публикации, платформи, критики за изкуство, повече начини, които информират и привличат публиката към изкуството, тук това липсва. Бих казал това със сигурност за Велико Търново, знам че има много инициативи в София и в много големи градове, но в по-малките сякаш липсва, и това е нещо, над което мисля, че трябва да се работи. Това не е само мое мнение, а и на колеги, с които контактувам. Дори сега в пандемията, можем да кажем, че има някакъв бум на проекти на различни творци, говорейки и за модерното изкуство, има и растеж и в столицата.“


Ларс Нордби в момента подготвя и изложба в Рим, свързана с основите на театъра и е в очакване на следващите си проекти в България.


Ларс Нордби управлява и галерия за съвременно изкуство „Heerz Tooya“ във Велико Търново. Визуалният артист притежава магистърска степен в Националната академия на изкуствата в Осло, Норвегия. Неговата художествена практика се развива около фотография, пърформанс и арт инсталации. Позовавайки се често на театралната естетика и театралността на ежедневието, Нордби се занимава с човешката обсесия за идентичност и идеологическа принадлежност. Самостоятелните му изложби включват: White Card Wardrobe Plot at Gallery Reneenee, Амстердам (2021); Zinc White Lard at Galleri Sol, Денмарк (2021); Dubious Chalk Circle, Археологически музей, Велико Търново, (2019); Old Laughter and Synonyms for Actors, изложбени зали „Рафаел Михайлов“, Велико Търново (2018); Tango, or Echoes of Conditional Self-Assertion at Kunstnernes Hus, Осло, Норвегия (2016); Dear Hilesh at Chicago Art Department, Чикаго, USA (2015); and To Tole, Биенале Познан, Полша (2015).

Снимки: Росина Пенчева, credobonum.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Николай Кенаров: Ние в момента сме като едни мухи в тъпан

Пиесата "Муа у тупан" от Боян Папазов е първата премиера за новата година във Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Постановката по комедията на големия български драматург, сценарист и режисьор е дело на режисьора Николай Кенаров, когото познаваме и като актьор във варненската трупа. "Тази пиеса е много актуална, според мен. Ние в..

публикувано на 16.01.25 в 18:15
Деян Енев

Деян Енев по следите на изгубената поезия

Литературният клуб на Столична библиотека навърши десет години, а на 16 януари е представянето на известния писател Деян Енев в новия формат "По следите на изгубената поезия".  Досега Елена Алексиева, Владимир Зарев и Цанко Лалев бяха гости в поредицата.  На срещата с Деян Енев тази вечер ще бъде и приятелят и колегата му Бойко Ламбовски – двамата..

публикувано на 16.01.25 в 16:48

Открива се книжарница на независимите издателства

"Добро утро! Книжарницата е мъртва! Да живее книжарницата!" Така шеговито в стила си Дани Радичков е огласил промяната, която претърпява книжарницата една книга One Book Bookstore и от днес се превръща в One Book Bookstore – няколко книги.  Ето какво пише той в обявата си: "След четири години риене в калта и безсмислени движения се превръщаме в..

публикувано на 16.01.25 в 16:33
Александър Христов

Несъгласията на Александър Христов в новата му стихосбирка

"Твоя е истината –/ и моя, и наша, и капка/ не остана от нея", пише в едно от неозаглавените си стихотворения Александър Христов, кръстил новата си стихосбирка "Не".  Читателят ще се сблъска с поезия, която не спестява отрицанията си на "древната игра/ на глашатаи и придворни", на фалша и грубостта, които ни обграждат, на обезценяването на думите,..

публикувано на 16.01.25 в 16:00

Фотографска изложба на проф. Цочо Бояджиев

Изложбата "Фотографът Цочо Бояджиев" се открива днес (15 януари) в Музея на фотографията в Казанлък . Николай Трейман и Александър Иванов ще говорят за фотографското творчество на проф. Бояджиев. След Пловдив 24-те черно-бели фотографии, сред които и една цветна, ще останат в изложбеното пространство до 5 февруари. След това те ще гостуват в..

публикувано на 16.01.25 в 15:42