Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диана Андреева: Усилията се концентрират върху създаването на Национална стратегия за култура

Античен театър,Пловдив
Снимка: Ани Петрова

Повече пари за култура, промени в медийния закон и опазване на културното наследство. Около това се обединиха експертите в преговорите за коалиционно споразумение в сектор "Култура" на вчерашното заседание.

Промяна на нормативната база, включително законите за меценатството, авторското право и закона за радиото и телевизията, както и създаването на нов Закон за статута на артиста предложи Демократична България.

Темата коментира в “Нашият ден“ Диана Андреева, директор на Обсерваторията по икономика на културата:

“От вчерашната среща става ясно, че увеличението на финансирането е цел, а финансите винаги са средство. За нас е важно каква е целта, която ще постигнем, разходвайки близо 2 млрд., ако приемем най-високото предложение за 1,5%. Национална стратегия за културата нямаме. Има проект, който е качен преди две години, който не беше приет в рамките на Министерски съвет."

Важното от вчерашната среща

"Един от въпросите, които сме поставяли много дълги години – нашата организация беше инициатор на т.нар. "Пакт за култура" – 1% от БВП да отива за култура.

Сега се говори за 1,5%, което е изключително висока стойност в абсолютни числа, това са около 2 млрд. лева. При положение че в момента група “Култура“ в Държавния бюджет има бюджет с около 680 млн. лева. Тези средства не са само и единствено за култура, вътре попадат БНР, БНТ и БТА.

От срещата още стана ясно, че усилията ще се концентрират върху създаването на Национална стратегия за култура, считам, че нейният обхват трябва да бъде уточнен предварително, защото това е стратегия за изкуства – културни и творчески индустрии, културно наследство и културен туризъм.

Това са четири изключително важни области. Ние провеждаме “икономически принос“ от 11 години на сектора, това е деветият сектор по икономически принос в българската икономика, специално в частта “културни и творчески индустрии“.


Един от елементите, по който вчера също имаше обединение, беше, че Министерството на културата би следвало да се реформира основно. Това не означава съкращаване на бройки, напротив, разширяване на отговорностите и правомощията, именно, фокусирайки се върху културни и творчески индустрии.

Концентрирайки се върху хоризонталните партньорства, доколкото вчера не се спомена една от липсите – работният план за култура на ЕК. Едни от основните приоритети вътре е изграждането на хоризонтални и вертикални връзки и изграждане на екосистема за културните и творчески индустрии.

Това са изключително важни елементи и те са част от целта, за която говорех, че не можем единствено и само да говорим за увеличение на финансирането.

Важен елемент, който касае обществените медии, е предложението за нов Закон за радио и телевизия. Това е част от целта, която се преследва през увеличение на финансирането, защото знаем нивото на финансиране на обществените медии спрямо останалите страни членки на ЕС, дори в региона.

Поставиха се важни въпроси по отношение на закон за статута на артиста. Една от големите липси в сектора, станала видима по време на пандемията.

По отношение на т.нар. “институции и организации на една ръка разстояние“ – това е предложението, свързано с изваждането на Национален фонд “Култура“ извън Министерство на културата. Специален закон за Национален фонд “Култура“ и създаването на 6 регионални фонда и 28 общински фонда “Култура“.

Един от пропуските вчера беше, че не се споменаха членовете в Българската конституция, които трябва да са определящи. Те са също част от целта на увеличението на финансирането. Член 20 от Българската конституция е балансираното развитие на отделните региони, което е изключително важно."

Чуйте Диана Андреева в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна

Колекционери сме

В редакция "Хумор и сатира" от десетилетия събираме добри практики и не губим надежда, че все някога все някоя ще намери почва на родна земя. С малка част от колекцията ни можете да се запознаете в неделя веднага след новините в 18 часа, за когато сме подготвили: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети..

публикувано на 03.09.25 в 16:50

Койна Русева е Елизабет I и на сцената на “Аполония“ 2025

Историята на Елизабет I, последния монарх от династията на Тюдорите, се смята за добре известна. Тя управлява Англия 45 години и прави забележителни културни, политически и религиозни промени. Това е причината този период да е наричан “Елизабетинска епоха”.  Макар кралицата на Англия да е позната и със своя обет за целомъдрие, от който произлиза и..

публикувано на 03.09.25 в 14:35
Борислав Вълов - Ей Бо

Артистът с много лица

Борислав Вълов, по-известен с артистичния си псевдоним Ей Бо, е актьор в Шуменския театър и участва в постановки, част от които "Сграбчи лъва", "Криворазбраната цивилизация", "Тримата мускетари" и "Три пълни обиколки около света". Преди три месеца излезе неговата дебютна книга "Защото в твоите очи…", която беше едно от най-търсените заглавия на..

публикувано на 03.09.25 в 12:43

Форум "Буна 3" показва творби на над 80 съвременни артисти във Варна

От 3 до 8 септември във Варна се провежда третото издание на Форум "Буна" – най-голямото у нас събитие за съвременно изкуство с международно участие. Мотото на фестивала е:  "Защото буните разбиват вълните и променят брега" . На 30 април беше обявена отворена покана за участие в тазгодишното издание на Форум "Буна". Бяха избрани 70..

публикувано на 03.09.25 в 10:57
Аспарух Николов

Изкуството в мен: Наяве с Аспарух Николов

Той е магистър от Юридическия факултет на СУ и от НАТФИЗ в специалност "Кинорежисура". Спектаклите му са награждавани на международни театрални фестивали във Франция, Белгия, Финландия, Унгария, Полша. Работи в Студия за игрални филми, като е преминал през всички етапи на професионалната практика – от асистент-режисьор до режисьор-постановчик...

публикувано на 03.09.25 в 09:20