Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има ли мъката информационна стойност

Снимка: БГНЕС

Как броим жертвите? Как се „отразява“ трагедия? Има ли мъката информационна стойност? Човешката драма за политическа употреба. Защо? Какво трябва да направи добрият журналист с историята, трагедията, с провокатора? Разговор в предаването „Мрежата“ с журналистките Мария Милкова и Елена Кодинова и със социолога доц. д-р Алексей Пампоров.

Мария Милкова: „Никой журналист не отива да отразява трагично събитие с идеята да направи нещо лошо или да засили мъката, но за съжаление през годините виждахме много такива  примери, но ако говорим за последните събития, то ще кажа, че наблюдавах позитивна промяна – кадрите бяха щадящи и нямаше брутална намеса в личното пространство на хората. Макар да видях и много неща, с които не съм съгласна като журналист. Смятам за недопустими излъчванията от училището на загиналите деца и интервютата с техните съученици. Притеснена съм и от езика, с който се говори за трагедията и това не е само езикът на медиите. Имам чувството, че цялото ни общество е загубило чувствителността си към изказа.“

Елена Кодинова: „Преди 6-7 години избухна един цех за боеприпаси, при който загинаха 14 души. Спомням си, че по този повод Милен Цветков ме покани за разговор в неговото предаване. Той имаше маниер да спори до кръв със събеседника си, за да „извади“ от него всичко, което иска да научи. С мен той спореше усърдно, че в живота има и виещи майки от скръб, има смърт, има всичко и това трябва да бъде показано на обществото. Бях на обратното мнение. В края на разговора ни стигнахме до консенсус, че при отразяването на трагедии трябва да има някакво приличие. И след това, когато със свито сърце наблюдавах как всички телевизии показваха кадрите с последните мигове от живота на Милен, се сетих за този наш разговор.

Нямаме право да показваме мъката, трагедията, безпомощността. Никоя новина и никой репортаж не печелят с това.“

Алексей Пампоров: „Има един погрешен начин на преподаване на журналистика в България, който казва, че лошите новини продават, че сензацията продава, че трагедията продава. Ние сме преки свидетели на това. Последните три дни телевизиите отказваха предавания, за да правят извънредни включвания. Една българска телевизия беше поставила слогана „Екскурзията на смъртта“ на екрана си. Това са ужасяващи неща, които изобщо пренебрегват трагедията на хората с цел да привлекат повече внимание, повече кликове в интернет. И това е свързано с финансирането на медиите, с рекламите и се получава един много порочен кръг, в който всички знаем какво е етично, но не се съобразяваме с него /…/ Наистина не мога да разбера, защо е необходимо усилването на травмата пред камерата? Не може да има  въпрос „Вие как се чувствахте?“. Няма нужда от това, не сме в терапевтичен кабинет, където всичко може да бъде зададено като въпрос. Човекът е на показ и неговата мъка, болка и трагедия се транслира до всички.“

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Спирова

Мария Спирова: Би Би Си представлява специфичен трофей за Тръмп

Скандала с оставките в БиБиСи коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" журналистката Мария Спирова . Какво имаме "Имаме ситуация, която едновременно е много специфична за БиБиСи,  като феномен, и същевременно надхвърля многократно конкретния проблем с кризата в БиБиСи . Мисля, че хората, които посочват, че в БиБиСи има криза ,..

публикувано на 14.11.25 в 16:50
Илия Вълков

Илия Вълков: Никой не е измислил нещо по-добро от демокрацията

Какво установи научното проучване, събрано в книгата "Медии и политика. Преплитане и влияние" на Илия Вълков, преподавател по журналистика в УНСС и водещ в програма "Хоризонт" на БНР. Демократични  дефицити "Примерно там, където няма разделение на власт или където се губят границите, там, където няма взаимен контрол, там, където се овладяват..

публикувано на 14.11.25 в 14:15

Наталия Георгиева: Украинският сладкар, който носи вкусове и вдъхновение в България

Днес в рубриката "Мигранти с таланти"  ви представяме Наталия Георгиева , която е от Одеса, Украйна, и е с корени на бесарабска българка. Завършва кулинарно училище за сладкарство в Киев и специализира в Западна Европа, където усъвършенства и надгражда своите кулинарни умения. В Украйна посвещава живота си на кулинарията, а когато пристига в България..

обновено на 14.11.25 в 11:56
Покана за събитието

Класики и нови заглавия: френското кино блести в програмата на "Киномания"

В рубриката "Темата на деня"  на "Нашият ден"  акцентът пада върху откриването на Фестивала на френския филм, част от програмата на "Киномания" . В студиото гостува Мария Конакчиева от Френския институт в България, която разказа за значението на събитието и състоянието на европейското кино днес. Конакчиева подчертава, че макар американското кино да..

обновено на 14.11.25 в 11:34
Покана

Популярни български мъже разкриват чрез изкуство своята уязвимост в "Чуй гласа ми"

За четвърта поредна година популярни български мъже разкриват чрез изкуство своята уязвимост в "Чуй гласа ми". Проектът насърчава говоренето за мъжкото ментално здраве в месеца на световната кампания #Мovember. Този път проектът представя нови лица, нови гласове и нови форми на изкуство, които отварят пространство за съпреживяване, грижа и..

публикувано на 14.11.25 в 10:58