През последната пандемична година всички изкуства претърпяха промяна, но как онлайн излъчванията промениха театъра? Технологиите, като сценични ефекти, отдавна са част от сцената, но очаквахме ли и онлайн излъчванията да станат част от театъра и трябва ли да се мисли за онлайн представленията като отделен жанр, какви изисквания има той към артистите и как един артист се подготвя за едно представление в онлайн среда?
На тези въпроси отговаря проф. Възкресия Вихърова, театрален педагог в Нов български университет, режисьор и актриса. Тя защитава своята професура именно с темата за театъра в онлайн пространството и представя театрален минисериал – „Когато аз бях ти“, подготвен по нейна идея в условията на пандемия. Минисериалът представя действителни истории от съвременния живот, свързани с трагични събития, под формата на трансформиращ преразказ, определяни като зуум пърформанс:
“Когато аз бях ти“ не съм го замисляла за онлайн. Той е документален спектакъл, смятах, че само ще репетираме онлайн и после ще го направим на сцена, но се оказа, че репетициите онлайн са нещо съвсем различно и си имат нови закономерности, тогава решихме да репетираме онлайн за представление, което ще представим онлайн. На нас не ни се искаше да имаме извинителни причини, по които да не проведем проектите си, и започнахме работа по „Историята ти: Ти в мен“ със зуум пърформанс. Това е много мултимедиен спектакъл. Имаше 6000 влизания, в която и да е зала театрална не можем да имаме такъв достъп до хората. На другия ден след излъчването, въпреки че сме стояли пред компютрите, всички имахме мускулна треска. Не мога да се наема и да кажа дали има нови изисквания, но всеки, който се занимава с това, трябва да си зададе въпроса. Тази пандемична ситуация раздели нашата гилдия на две мнения – „Стига вече с тези движещи се картинки“ е едното, а другото е „Това е едно предизвикателство, от което можем да се учим“. Аз по-скоро заставам на страната на второто. Искат се много нови неща от актьора и режисьора, защото се отказваме от тази непосредствена телесност, която имаме по време на репетиции и съответно по време на представлението.“
В центъра и на онлайн излъчването на театъра стои и енергията на тялото, на чии театрални практики тук трябва да се позовем – Биомеханиката на Мерхолд, архетипното състояние на Гротовски, азиатската телесност на Барба или паузата на тялото на Вахтангов. Може би ключът е в съчетаването на много практики, твърди професор Вихърова:
„Процесът е много интимен, защото актьорът е със собственото си изображение на екрана, докато репетира. Когато тялото стане преекспресивно по Барба, може да стане срив, когато излезе от камерата, тази експресивност трябва да се замени с нещо. Тук идва идеята за усиленото тяло, което помага с приложения за актьора. Ние работихме с нещо като снап чат камерата, където актьорът може да изгради своите мултиперсонажи, и като в куклен театър да започне да строи своите образи. Мисля, че са нормални анологиите с телевизионен театър и мултимедии, в които може 90 процента от представлението да е поверено на мултимедията.“
Повече чуйте в звуковия файл.
Снимка – НБУ
Организираното от сдружение "Христо Ботев" Българско неделно училище "Иван Вазов" в Париж отбеляза десет успешни и щастливи години от своето създаване. В театър "Св. Леон" на 19 май се събраха стотици Вазовчета: деца от присъствената и дистанционната форми на обучение, техни родители, бивши ученици и учители, български и френски приятели на училището,..
" (…) Това, което си създал, това е твоят живот." Дечко Узунов През 2024 г. се навършват 125 години от рождението на големия български художник и интелектуалец Дечко Узунов (1899–1986). Едва ли ще се намерят малцина, които да не знаят името му, да не са се срещали с негови творби, които отдавна са в музеите и днес определяме с думата..
Преди поредното любопитно издание на проекта на Оркестъра за народна музика на БНР – "Музика в портрети" диригентът Димитър Христов споделя в "Нашият ден" повече за предстоящото музикално събитие. На 23 май от 19 ч. в Първо студио на БНР Оркестърът за народна музика ще свири заедно с трима интересни и талантливи гост-солисти. По думите..
Обръщате ли достатъчно внимание на тялото си? Грижите ли се за него толкова често, колкото за вещите си? Отделяте ли му същото време и старание, както на работата си? Главната героиня в тази книга води обикновен, спокоен живот. Започнала от най-начално ниво своята кариера, постепенно Ива става ценен професионалист, обичан и уважаван колега. Един..
Френският актьор с български произход Сава Лолов гостува за първи път със свое представление в България. По покана на Театралната работилница "Сфумато" той представя на 20, 21 и 22 май в София своя моноспектакъл "Хенри V", създаден по едноименната пиеса на Уилям Шекспир, с включени откъси от трудове на Антонен Арто и авторски текстове на актьора. В..
"Когато дойдеш на Чемерна (Чумерна) пред очите ти се появява една твърде чудесна картина. На която и страна да погледнеш, окото ти има на що да погледа..
Изнесеното студио на предаването "Нашият ден" от град Елена продължава с интересен разговор за първото класно училище "Даскалоливница", основано от..
В деня на Светите равноапостоли Константин и Елена предаването "Нашият ден" пренася своите слушатели в град Елена – място, съхранило възрожденския дух..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg