Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Живото изкуство театър в онлайн средата

проф. Възкресия Вихърова
Снимка: НБУ

През последната пандемична година всички изкуства претърпяха промяна, но как онлайн излъчванията промениха театъра? Технологиите, като сценични ефекти, отдавна са част от сцената, но очаквахме ли и онлайн излъчванията да станат част от театъра и трябва ли да се мисли за онлайн представленията като отделен жанр, какви изисквания има той към артистите и как един артист се подготвя за едно представление в онлайн среда?

На тези въпроси отговаря проф. Възкресия Вихърова, театрален педагог в Нов български университет, режисьор и актриса. Тя защитава своята професура именно с темата за театъра в онлайн пространството и представя театрален минисериал – „Когато аз бях ти“, подготвен по нейна идея в условията на пандемия. Минисериалът представя действителни истории от съвременния живот, свързани с трагични събития, под формата на трансформиращ преразказ, определяни като зуум пърформанс:

“Когато аз бях ти“ не съм го замисляла за онлайн. Той е документален спектакъл, смятах, че само ще репетираме онлайн и после ще го направим на сцена, но се оказа, че репетициите онлайн са нещо съвсем различно и си имат нови закономерности, тогава решихме да репетираме онлайн за представление, което ще представим онлайн. На нас не ни се искаше да имаме извинителни причини, по които да не проведем проектите си, и започнахме работа по „Историята ти: Ти в мен“ със зуум пърформанс. Това е много мултимедиен спектакъл. Имаше 6000 влизания, в която и да е зала театрална не можем да имаме такъв достъп до хората. На другия ден след излъчването, въпреки че сме стояли пред компютрите, всички имахме мускулна треска. Не мога да се наема и да кажа дали има нови изисквания, но всеки, който се занимава с това, трябва да си зададе въпроса. Тази пандемична ситуация раздели нашата гилдия на две мнения – „Стига вече с тези движещи се картинки“ е едното, а другото е „Това е едно предизвикателство, от което можем да се учим“. Аз по-скоро заставам на страната на второто. Искат се много нови неща от актьора и режисьора, защото се отказваме от тази непосредствена телесност, която имаме по време на репетиции и съответно по време на представлението.“

В центъра и на онлайн излъчването на театъра стои и енергията на тялото, на чии театрални практики тук трябва да се позовем – Биомеханиката на Мерхолд, архетипното състояние на Гротовски, азиатската телесност на Барба или паузата на тялото на Вахтангов. Може би ключът е в съчетаването на много практики, твърди професор Вихърова:

„Процесът е много интимен, защото актьорът е със собственото си изображение на екрана, докато репетира. Когато тялото стане преекспресивно по Барба, може да стане срив, когато излезе от камерата, тази експресивност трябва да се замени с нещо. Тук идва идеята за усиленото тяло, което помага с приложения за актьора. Ние работихме с нещо като снап чат камерата, където актьорът може да изгради своите мултиперсонажи, и като в куклен театър да започне да строи своите образи. Мисля, че са нормални анологиите с телевизионен театър и мултимедии, в които може 90 процента от представлението да е поверено на мултимедията.“

Повече чуйте в звуковия файл.

Фотоколаж – Ангелина Грозева

Снимка – НБУ



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
инициативата

Облечен или не – слушай!

В редакция "Хумор и сатира" се радваме на всяка нова атрактивна инициатива, но невинаги участваме. Какво забавление в метрото пропуснахме този път, може да научи всеки – облечен или не, в неделя, веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпълнени..

публикувано на 17.01.25 в 16:45

Открива се MENAR – кинофестивалът от Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка

17-ото издание на MENAR се открива днес с йорданския филм "Дано да е момче!" – критика на патриархалните нрави в повечето страни на Близкия изток. Можете да го гледате днес (17 януари) в Дома на киното от 19.00 часа. Няколко са акцентите в таз годишното издание на фестивала – фокус "турско кино"   с няколко продукции – къде драматични, къде..

публикувано на 17.01.25 в 16:25

Как творчеството решава проблеми

Може ли всеки да бъде творец? Какво е творчество и защо ни е днес, когато имаме изкуствен интелект, който създава? Как да събудим творческото начало в нас, за да променим живота си?  Около думата “творчество” в дискусията се включват Преслава Виденова, поетеса, Виктор Минчев, рекламист, Дамян Дамянов, художник, и Адрияна Михайлова, ПР експерт. Те..

публикувано на 17.01.25 в 16:06
Джани Родари

Изкуството в мен: Любимецът на децата Джани Родари

Джани Родари , писателят, станал световноизвестен с незабравимите си книги "Приключенията на Лукчо", "Приказки по телефона" и "Граматика на фантазията", е роден през 1920 година в Северна Италия. Неговите произведения са сред първите обичани истории от детството. Няколко поколения български деца се радват и на стиховете на Джани Родари..

публикувано на 17.01.25 в 15:59
Янислав, Надин, Борислав Вълов /ЕЙ БО/, Мария и Марта

Тийнейджърът в мен: Борислав Вълов

ЕЙ БО, коемдийният инфлуенсър на годината! Познаваме го от Tik Tok, Instagram, Facebook, YpouTube, Treads...Това е актьорът  Борислав Вълов. Роден е в Монтана, завършил журналистика и актьорско майсторство. Работи като актьор в Шуменския театър и участва в спектакли на Теди Москов. Гледали сте го, той просто изскача от всякъде! Пеенето е..

публикувано на 17.01.25 в 15:49