Наричаха го „Човекът със златната флейта“ и това се дължеше не само на факта, че бе собственик на единствената флейта в света, изработена от чисто злато от велик френски майстор през 1869, но и на всички скъпоценни качества и достойнства, които притежаваше. Той беше първият музикант, извоювал в наше време авторитета на флейтата като солов инструмент. Инструмент, утвърден на международната концертна сцена и привлекателен за широката аудитория – с известност и слава, съпоставими на прочутите певци, пианисти и цигулари. Неслучайно името му е емблема за флейтовото изкуство, а постиженията му и всичко, които направи за този инструмент, проправиха път и за следващото поколение супер-звездни флейтисти: Джеймс Голуей и Еманюел Паю. Рампал беше изпълнител в традициите на класическата флейта, макар зад неговите превъзходни технически възможности всъщност да стои кавалерийският „летино“ темперамент на южното Средиземноморие, а не по-официалният характер на елитните институти в северен Париж.
Стилът му на свирене бе неподражаем – той веднага грабва със своята ярка звучност, елегантно фразиране и богата палитра от тънки тонални цветове. Изящно артикулираната му виртуозност в периода на неговия разцвет довеждаше публиката до екстаз, а естественото му вибрато варираше и се променяше в зависимост от емоциите на изпълняваната от него музика. Като добавка, Рампал можеше да диша по средата на дълги бързи пасажи, без да губи размаха на своето изпълнение. Особено впечатляващи бяха горният му регистър и широкият динамически диапазон, а също така – лекотата и точността на неговата „стакато“ артикулация (неговото т.нар. „деташе“) – все качества, които могат да се чуят още в ранните му записи.
Жан-Пиер Рампал има изключителен принос в популяризирането на флейтата в следвоенните години. Той възстанови огромно количество композиции за флейта от епохата на барока и подтикна редица съвременни автори от ранга на Франсис Пуленк към съчиняване на творби, които впоследствие се превърнаха в съвременни стандарти за репертоара на флейтистите. Самият той имаше необятен репертоар, в който освен традиционните класически произведения присъстваха и английски народни песни, американски рагтайми, европейски джаз, японска, китайска и индийска музика. Обичаше много камерната музика и бе основател на Френския духов квинтет и Парижкия бароков ансамбъл, а освен това създаде забележителни творчески партньорства с Робер Вейрон-Лакроа, Исак Щерн, Мстислав Ростропович, Лили Ласкин, Клод Боулинг, Рави Шанкар и Лакшминараяна Субраманиам. Обиколи света като солист-флейтист и учреди конкурс за млади флейтисти, а през 2005 бе основана Асоциация на негово име, чиято цел е да съхрани неговото наследство и да вдъхновява младите флейтисти.
Подробности за живота и делото на големия френски флейтист можете да научите в неделя (23 януари от 22 часа), в предаването „Музикални вечери“, посветено на неговата стогодишнина. Ще звучат и негови изпълнения на творби от Хендел, Моцарт, Глук, Форе, Пуленк, Гершуин, Антонин Рейха, Джулио Бричалди, Мичио Мияги, и Карл Филип Емануел Бах. С участието на Робер Вейрон-Лакроа, Френски духов квинтет, Исак Шерн, Салваторе Акардо, Мстислав Ростропович и струнен оркестър, дирижиран от Пиер Булез.
Снимки: Wikipedia, YouTube
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
В студиото на "Семейно радио" изгрява слънце от любов по време на гостуването на фамилията на актьора и баща за пример Димитър Иванов-Капитана...
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg