Три танцови късометражни филма изследват мястото на съвременния млад човек в обществото, като проследяват разцъфването на идентичността, пречупена през призмата на женствеността, мъжествеността и юношеството. Българската танцова филмова трилогия “Becoming” е първата продукция на програма „Фокус Кино Танц“, която е изцяло насочена върху изграждането и затвърждаването на танцовото кино у нас и създаването на една своеобразна общност от артисти.
Премиерата на трилогията е на 3 февруари в Дома на киното от 19 часа. Прожекцията на “Becoming” ще бъде последвана и от дискусия около важните теми, застъпени в трите представени филма – „INNER BLOOM“, „SURRENDER“ и „BREAKOFF“.
Инициатор на първата у нас танцова филмова поредица е хореографката Стефани Ханджийска. Тя е и автор на филма „INNER BLOOM“. „Вътрешен разцвет“, както е българското му наименование, проследява етапите на развитие на женствеността и процеса на свързване на жената със собственото ѝ тяло. Филмът изследва момента, в който жената опознава себе си, кожата, в която живее, и сексуалността си. Според Стефани вътрешното разцъфване настъпва тогава, когато жената си позволи да заглуши първо собствения си шум, а след това и обществения, който ѝ налага стандарти за визия, поведение и начин на възприемане.
„SURRENDER“ – или „Отстъпление“ – е режисираният от Коста Каракашян филм, който представя идеята за мъжествеността в българското общество. Четирима от най-утвърдените в момента танцьори у нас – Никола Хаджитанев, премиер-солист на Софийската опера и балет; Реми Тоин; Светослав Серопян, солист в „Арабеск“; и Кръстьо Методиев – разчупват архетипите за мъжа днес и показват своята гледна точка за мястото му в съвременния свят. Филмът комбинира авторските им изпълнения с документалните им разкази от първо лице, като проследява личната връзка на всеки един от тях с танца. Коста Каракашян е на мнение, че „кариерата на един артист, особено на един мъж танцьор в България, със самото си съществуване ежедневно чупи стереотипите“ за мъжете, които трябва да издържат семейството си и да не показват слабост и емоция.
Третият филм в танцовата кинопоредица – „BREAKOFF“/„Отчупване“ – е дело на Силвия Чернева. Той е един поетично-документален разказ за юношеството и танца, който може да превземе тялото и съзнанието на човек на място, на което никой не го очаква. В случая – в Каменоделното училище в село Кунино, Врачанско, то е малко познато и е единствено на Балканите. Основано е през 1921 година от чешки майстори от Хоржице, Чехия, където пък се намира другото подобно единствено по рода си училище. Филмът на Силвия разказва за ученето, търпението и постоянството в процеса на израстване и оформяне на характера. Авторката на „BREAKOFF“ съзира в документалното кино средство, с което да обедини своите политически и социални интереси. Според нея ритъмът и движението могат да бъдат открити във всичко и навсякъде.
Предизвикани от идеята да работят върху темата за човешката идентичност, Стефани Ханджийска, Коста Каракашян и Силвия Чернева достигат до извода, че идентичността е много гъвкава и често се влияе от външната промяна – на света, на хората в него и на всичко онова, което се случва или не се случва.
Повече за филмите в трилогията “Becoming”, за мисията на програма „Фокус Кино Танц“ и нужните на артистите на сцената на съвременния танц, както и за това какво е мястото на танца и изобщо на изкуствата в училищата – чуйте в звуковия файл.
Радио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят. Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно. Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..
Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..
"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...
Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия. Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..
"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg