Три танцови късометражни филма изследват мястото на съвременния млад човек в обществото, като проследяват разцъфването на идентичността, пречупена през призмата на женствеността, мъжествеността и юношеството. Българската танцова филмова трилогия “Becoming” е първата продукция на програма „Фокус Кино Танц“, която е изцяло насочена върху изграждането и затвърждаването на танцовото кино у нас и създаването на една своеобразна общност от артисти.
Премиерата на трилогията е на 3 февруари в Дома на киното от 19 часа. Прожекцията на “Becoming” ще бъде последвана и от дискусия около важните теми, застъпени в трите представени филма – „INNER BLOOM“, „SURRENDER“ и „BREAKOFF“.
Инициатор на първата у нас танцова филмова поредица е хореографката Стефани Ханджийска. Тя е и автор на филма „INNER BLOOM“. „Вътрешен разцвет“, както е българското му наименование, проследява етапите на развитие на женствеността и процеса на свързване на жената със собственото ѝ тяло. Филмът изследва момента, в който жената опознава себе си, кожата, в която живее, и сексуалността си. Според Стефани вътрешното разцъфване настъпва тогава, когато жената си позволи да заглуши първо собствения си шум, а след това и обществения, който ѝ налага стандарти за визия, поведение и начин на възприемане.

„SURRENDER“ – или „Отстъпление“ – е режисираният от Коста Каракашян филм, който представя идеята за мъжествеността в българското общество. Четирима от най-утвърдените в момента танцьори у нас – Никола Хаджитанев, премиер-солист на Софийската опера и балет; Реми Тоин; Светослав Серопян, солист в „Арабеск“; и Кръстьо Методиев – разчупват архетипите за мъжа днес и показват своята гледна точка за мястото му в съвременния свят. Филмът комбинира авторските им изпълнения с документалните им разкази от първо лице, като проследява личната връзка на всеки един от тях с танца. Коста Каракашян е на мнение, че „кариерата на един артист, особено на един мъж танцьор в България, със самото си съществуване ежедневно чупи стереотипите“ за мъжете, които трябва да издържат семейството си и да не показват слабост и емоция.

Третият филм в танцовата кинопоредица – „BREAKOFF“/„Отчупване“ – е дело на Силвия Чернева. Той е един поетично-документален разказ за юношеството и танца, който може да превземе тялото и съзнанието на човек на място, на което никой не го очаква. В случая – в Каменоделното училище в село Кунино, Врачанско, то е малко познато и е единствено на Балканите. Основано е през 1921 година от чешки майстори от Хоржице, Чехия, където пък се намира другото подобно единствено по рода си училище. Филмът на Силвия разказва за ученето, търпението и постоянството в процеса на израстване и оформяне на характера. Авторката на „BREAKOFF“ съзира в документалното кино средство, с което да обедини своите политически и социални интереси. Според нея ритъмът и движението могат да бъдат открити във всичко и навсякъде.
Предизвикани от идеята да работят върху темата за човешката идентичност, Стефани Ханджийска, Коста Каракашян и Силвия Чернева достигат до извода, че идентичността е много гъвкава и често се влияе от външната промяна – на света, на хората в него и на всичко онова, което се случва или не се случва.
Повече за филмите в трилогията “Becoming”, за мисията на програма „Фокус Кино Танц“ и нужните на артистите на сцената на съвременния танц, както и за това какво е мястото на танца и изобщо на изкуствата в училищата – чуйте в звуковия файл.
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..
На 30 ноември 2025 г. от 16 часа Радиотеатърът ще представи в ефира на програма "Христо Ботев" своята последна радиопиеса. Това е "Месия. Литургическа..
Днес започва третото издание на Фестивала на науката . То ще продължи до неделя, 30 ноември . Четиридневната програма включва повече от 40 учени в 70..
В "Нашият ден" разговаряме със Захари Карабашлиев в деня на премиерата на новия му роман "Последният ловец на делфини" във Варна от 18:30 ч. в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg