Три танцови късометражни филма изследват мястото на съвременния млад човек в обществото, като проследяват разцъфването на идентичността, пречупена през призмата на женствеността, мъжествеността и юношеството. Българската танцова филмова трилогия “Becoming” е първата продукция на програма „Фокус Кино Танц“, която е изцяло насочена върху изграждането и затвърждаването на танцовото кино у нас и създаването на една своеобразна общност от артисти.
Премиерата на трилогията е на 3 февруари в Дома на киното от 19 часа. Прожекцията на “Becoming” ще бъде последвана и от дискусия около важните теми, застъпени в трите представени филма – „INNER BLOOM“, „SURRENDER“ и „BREAKOFF“.
Инициатор на първата у нас танцова филмова поредица е хореографката Стефани Ханджийска. Тя е и автор на филма „INNER BLOOM“. „Вътрешен разцвет“, както е българското му наименование, проследява етапите на развитие на женствеността и процеса на свързване на жената със собственото ѝ тяло. Филмът изследва момента, в който жената опознава себе си, кожата, в която живее, и сексуалността си. Според Стефани вътрешното разцъфване настъпва тогава, когато жената си позволи да заглуши първо собствения си шум, а след това и обществения, който ѝ налага стандарти за визия, поведение и начин на възприемане.
„SURRENDER“ – или „Отстъпление“ – е режисираният от Коста Каракашян филм, който представя идеята за мъжествеността в българското общество. Четирима от най-утвърдените в момента танцьори у нас – Никола Хаджитанев, премиер-солист на Софийската опера и балет; Реми Тоин; Светослав Серопян, солист в „Арабеск“; и Кръстьо Методиев – разчупват архетипите за мъжа днес и показват своята гледна точка за мястото му в съвременния свят. Филмът комбинира авторските им изпълнения с документалните им разкази от първо лице, като проследява личната връзка на всеки един от тях с танца. Коста Каракашян е на мнение, че „кариерата на един артист, особено на един мъж танцьор в България, със самото си съществуване ежедневно чупи стереотипите“ за мъжете, които трябва да издържат семейството си и да не показват слабост и емоция.
Третият филм в танцовата кинопоредица – „BREAKOFF“/„Отчупване“ – е дело на Силвия Чернева. Той е един поетично-документален разказ за юношеството и танца, който може да превземе тялото и съзнанието на човек на място, на което никой не го очаква. В случая – в Каменоделното училище в село Кунино, Врачанско, то е малко познато и е единствено на Балканите. Основано е през 1921 година от чешки майстори от Хоржице, Чехия, където пък се намира другото подобно единствено по рода си училище. Филмът на Силвия разказва за ученето, търпението и постоянството в процеса на израстване и оформяне на характера. Авторката на „BREAKOFF“ съзира в документалното кино средство, с което да обедини своите политически и социални интереси. Според нея ритъмът и движението могат да бъдат открити във всичко и навсякъде.
Предизвикани от идеята да работят върху темата за човешката идентичност, Стефани Ханджийска, Коста Каракашян и Силвия Чернева достигат до извода, че идентичността е много гъвкава и често се влияе от външната промяна – на света, на хората в него и на всичко онова, което се случва или не се случва.
Повече за филмите в трилогията “Becoming”, за мисията на програма „Фокус Кино Танц“ и нужните на артистите на сцената на съвременния танц, както и за това какво е мястото на танца и изобщо на изкуствата в училищата – чуйте в звуковия файл.
Документалният филм "Аз, Харли и път 66" е филмова революция в мили, разказ за ускорено движение на съвременния свят или за нормалния ритъм на човешкото съществуване. Режисьор на филма е Владимир Шишков, а продуцент и съсценарист – Костадин Бонев. На 16 май в Народния театър "Иван Вазов" Съюзът на българските филмови дейци ще връчи..
Крило на птица от куршуми – това виждаме на корицата на новата стихосбирка "Пойни птици" на Владислав Христов. В нея той събира на едно място птичия свят и света на войната на хората. Жизнеутвърждаващата, но и сурова природа – с убийствата и смъртта. Какво се случва между тях, кое надделява? Катерина Стойкова е написала следното:..
Във втория ден на VII Международен фестивал на поезията "Орфей" – Пловдив в "Артефир" разговаряме с поета и журналист Антон Баев , домакин на събитието, както и с новия носител на голямата награда "Орфей" за изключителен принос към поезията – поетесата Мирела Иванова . В тазгодишното издание на фестивала участие вземат 12 официални гости..
Излезе нов превод на "Венецианският търговец" от проф. Александър Шурбанов. Луксозният том на пиесата на Уилям Шекспир вече е по книжарниците. Преводът е направен специално за постановката на режисьора Явор Гърдев в Народния театър "Иван Вазов". Премиерата е след броени дни. "Венецианският търговец" е пиеса-приказка, създадена както от..
Малко преди Деня на Светите равноапостоли Кирил и Методий поглеждаме към храма на книгата и свеждаме глава пред паметника на двамата просветители. Програма "Христо Ботев" излъчи извънредно студио от Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" . Освен патронен празник на Националната библиотека, 11 май е и професионален празник на българските..
11 май, Денят на Светите равноапостоли Кирил и Методий, е и Ден на библиотеките и библиотечните работници. За поредна година БНР е партньор на..
В галерия "Райко Алексиев" се представя експозиция, в която за първи път публиката може да види до 6 юни цялостно и разностранно експонирано изкуството на..
"Семейство Едисън от 2-ро авеню" по текстовете на Нийл Саймън е първата премиера в изцяло обновеното пространство на Театър "Азарян". Спектакълът е на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg