"Ефектът Галатея" е ново, българско, авторско произведение, създадено от известни и водещи, всеки в своята област на изкуството, творци: музика – Петър Дундаков, хореография – Боряна Сечанова, сценография – Венелин Шурелов и костюми – Адрияна Найденова. „Ефектът Галатея“ е танцова драма, чиято концепция е развита по мотиви на едноименната пиеса на Ефемия Фард и на пиесата „Пигмалион“ на Жан Жак Русо. "Ефектът Галатея" e новият спектакъл на балет „Арабеск“.
"Всичко започва в човешката природа. За хората е присъщо да се опитват да преодолеят себе си, да достигнат отвъд своите граници, да създадат същество по високо от себе си. Човекът е нещо, което трябва да бъде преодоляно.
Скулпторът Пигмалион извайва Галатея и се влюбва в нея. Мечтата за създаване на измислено, изкуствено, почти човешко същество, интерпретирана в множество древни митове, разкрива, от една страна, потенциала на човека да бъде демиург, и от друга страна, неговите ограничения. Материализирането на образа в крайна сметка е отражение на най-доброто и най-лошото в човека. Механично произведената фигура, каквато е скулптурата, е новото призрачно копие на човешкото същество."
Спектакълът „Ефектът Галатея“ изследва творческия процес, творбата като сложно съчетание от личността на Твореца, обекта, който той претворява и идеята, към която се стреми. Образът на Галатея е отражение на своя създател. В нея той се оглежда като в огледало. Тя е нова реалност, сложна смесица между материалността на скулптурата и оптическата илюзия. За Пигмалион образът на Галатея е едновременно преживяване и самоосъзнаване. Пигмалион не се характеризира с гения на ръцете си, а с гения на въображението си.
Новият спектакъл на Балет "Арабеск" "Ефектът Галатея" е премиерни дати на 17 и 23 февруари на сцената на Музикалния театър
Разговорите с хореографа Боряна Сечанова, директор на балетната трупа, и с композитора Петър Дундаков, автор на музиката, преди премиерата на сцената на Националния музикалния театър „Стефан Македонски“ – чуйте от звуковите файлове.
Музиката на Петър Дундаков – вълнуваща и провокативна, е специално създадена за спектакъла „Ефектът Галатея“. Композиторът работи с Балет "Арабеск" и Боряна Сечанова за трети път. Той споделя: „За мен винаги е предизвикателство и удоволствие да работим заедно. И в трите спектакъла протагонисти са образите на жени. В първия това беше Кармен и фокусът беше върху женствеността. Във втория – това е Пандора и чуването на женския глас. Сега това е Галатея. Спектакълът е свързан с времето, в което живеем и сблъсъка между технологии и натура. Музиката е също среща на електронната и акустичната звучност. Идеята ми е не просто да илюстрирам, а да създам звуков свят, в който движението и хореографията да могат да оживяват.“
Сценографията на Венелин Шурелов създава потапяща зрителя среда с деликатни визуални средства и механизирани технологични решения, които допълват усещането за многоизмерност на спектакъла. „Танцуващата фигура е свръхестествена – доверява Венелин Шурелов – „ Моята задача е да я подкрепя, да я подпомогна в извънредните усилия да напусне собствените си очертания. В „Ефектът Галатея“, тялото е терен за метаморфози, експерименти, култове, желания…“

Костюмите на Адрияна Найденова допълват усещането за единство на сценичното действие и обогатяват въздействието на спектакъла.
Майсторството във визуализацията на сценичния проект и неговата реализация от Пеньо Пирозов и художественото осветление на Георги Буюклиев създават една уникална артистична завършеност и атмосфера на спектакъла.
Солистите Виктория Петрова, Стефан Вучов, Даниела Иванова, Константина Ханджиева и Васил Дипчиков и целият състав на Балет „Арабеск“ с яркото си изпълнение, с талантливото си актьорско майсторство пресъздават идеята на хореографа Боряна Сечанова.

Спектакълът се реализира с подкрепата на UNION CLUB и Парижки бал.
Снимки – Балет "Арабеск"В Ългария, която не е България, задкулисието, всесилно като митологичната съдба, дава огромна власт в ръцете на двама души – клошар, бивш учител по история и малолетна проститутка с блестящ ум. Двамата ще се станат едни от водачите на мафията, която тайно управлява икономиката, правораздаването, медиите и всичко останало в страната. Героите,..
Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път. По традиция от 2002 година насам наградите "Златен будилник" се връчват на 1 ноември, но този път церемонията се състоя на друга знакова дата – 10 ноември. Лауреатите се избират чрез пряко гласуване от всички..
На 9 ноември се навършиха 145 години от рождението на един от класиците на българската литература Йордан Йовков. Любовта му към хората е основна тема в творчеството на майстора на късия разказ. Книгите му са преведени на над 25 езика, а разкази като "По жицата", "Албена" и "Шибил" продължават да вълнуват читателите и до днес със своите непреходни..
На български в превод на Лора Ненковска излезе сборникът с разкази на румънската писателка Елена Владаряну – "Август". Авторката, често наричана "сърдитото момиче на румънската поезия”, прави име със стиховете си, но пише също и драматургия. В прозата си Владаряну разиграва в микродрами и микроконфликти големите социални и психологически въпроси на..
"Песента на бързолетите" е името на новата поетична книга на Емилия Найденова, чиято премиера ще се състои във вторник (11 ноември) от 19 ч. във FOX Books Café (ул. "Уилям Гладстон" №32). В "Артефир" авторката споделя, че основната тема между кориците на новата ѝ книга все още е табу – не всеки би прочел стихове за домашното насилие и..
Днес се навършват 36 години от деня, в който Тодор Живков бе свален от власт – акт, който бележи началото на прехода към демокрация и свободата на..
Той е живо доказателство за това колко важна е приемствеността в образованието и науката. Някогашният медалист от международните олимпиади по биология д-р..
Първото нещо, което ти прави впечатление в Черна гора са хората – красиви, високи, расови, дружелюбни. А когато чуят, че си българин – двойно повече...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg