Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Людмил Ангелов и Филхармоничният духов квинтет музицират заедно

Снимка: sofiaphilharmonic.com

На 28 февруари в Камерна зала „България“ от 19 часа почитателите на камерната музика ще станат свидетели на дългоочаквано събитие – съвместния проект на Людмил Ангелов и Филхармоничния духов квинтет в състав: Кремена Ачева – флейта, Валентин Методиев – обой, Михаил Живков – кларинет, Мартин Стоянов – фагот, и Красимир Костадинов – валдхорна.

Програмата на концерта е колоритна: Квинтет в Ми бемол мажор за пиано и духови инструменти от Волфганг Амадеус Моцарт; Капричио по датски и руски песни за флейта, обой, кларинет и пиано от Камий Сенс-Санс и Клавирен секстет за духови инструменти и пиано от Франсис Пуленк. Всяко от произведенията има интересна история:

Квинтетът в Ми бемол мажор за пиано и духови инструменти на Моцарт е написан на 30 март 1784 г., а премиерата му се е състояла само два дни по-късно в Императорския и кралски национален дворен театър във Виена. Скоро след първото изпълнение Моцарт пише до баща си: „Самият аз смятам, че това е най-доброто, което съм писал през живота си“. Партитурата е за пиано, обой, кларинет, валдхорна и фагот. Твърди се, че тя е вдъхновила Бетовен да напише Квинтета за пиано и духови инструменти, опус 16 в същата тоналност през 1796 г.

През 1887 г. Сен-Санс е поканен от Френския червен кръст да изнесе седем концерта в Русия с оркестъра на Императорската опера. Вдъхновен от Мария Фьодоровна - датска принцеса, която става императрица на Русия през 1881 г. като съпруга на Александър III, Сен-Санс създава Капричио по датски и руски песни за флейта, обой, кларинет и пиано. Антон Рубинщайн, по това време директор на консерваторията в Санкт Петербург, е толкова впечатлен от произведението, че кара всички студенти, които свирят на духови инструменти да присъстват на заключителния концерт, за да могат да „получат някаква представа какво точно може да се постигне на тези инструменти“.

Секстетът за духови инструменти и пиано от Франсис Пуленк е написан между 1931 и 1932 г. Премиерата на тричастното произведение се е състояла през 1933 със самия Пуленк на пианото. Пиесата не е добре приета от традиционалистите в музикалната общност. Изтъкнатият френски композитор и критик на „Le tempts“ Флоран Шмит я определя като „разсеяна и вулгарна“. Но неговият колега Андре Жорж се оказва по-предвидлив: „... с Пуленк цяла Франция излиза през прозорците, които той отваря“.

Филхармоничният духов квинтет активно търси нови начини да се изразява чрез музикални произведения в различни стилове, жанрове и епохи. Осъществявали са тематични вечери с руска музика заедно с Виктория Василенко; изпълнявали са премиерно произведение на Румен Бояджиев-син. Предстоят още интересни събития на състава, а концертът на 28 февруари ще е впечатляващ. Чуйте повече в разговора с музикантите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18