Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Когато театралните костюми се качат на модния подиум

Снимка: театър „Възраждане“

В тазгодишното издание на най-големия моден форум у нас за първи път бяха представени театрални костюми, а именно костюмите по дизайн на Мира Бъчварова за представлението „Алиса в страната на чудесата“ на театър „Възраждане“, с режисьор Христо Ботев Станчев. „Алиса в Страната на чудесата“ е фантазия, която показва лудостта на хората в истинския свят и e същинско пиршество на въображението и находчивостта, оставяйки в зрителите желанието всеки от тях да запази детското в себе си. Дизайнерката Мира Бъчварова и режисьорът Христо Ботев Станчев правят мост между модата и театъра, не за първи път в своята съвместна работа, но за първи път се виждат театрални костюми на модния подиум:

„Преди седмица се събудих и видях заекът как тича на „cat walk” подиум и се обадих на Христо да направим интервю, той каза – направи, каквото искаш, Мария Бонева прие с удоволствие,директорът на театър „Възраждане“ Роберт Янакиев ни подкрепи. И тогава имах две седмици за още два образа – бебето, което е по идея на Христо, от една кора излизат ръчички на актьора и главата, тялото е кукла, но дизайнът е мой. Гъсеницата е вдъхновена от един мой костюм, който излезе на Златна игла и Христо тогава много го хареса. Много добра колаборация правим с Христо, защото той има идеи абсолютно неосъществими идеи за костюми, но аз като един чудат човек се опитвам да ги осъществя, за първи път в света се поставя театъра на модна сцена и за мен е чест и удоволствие. Аз съм човек на изкуството, художник съм, театърът е божествено място, както и киното. Да работя с режисьор, който знае какво иска, е огромна чест в името на изкуството. Не можете да си представите сценария, много е въздействащо. И ефектите, които са вложени с дългогодишни проучвания за мултимедия, фокуси, стига се до едно живо магическо представление и преживяване. Преминавам през историческия костюм, но вкарвам и много елементи от модата тази година. Съчетавам историята и актуалните тенденции.“ споделя дизайнерката Мира Бъчварова.

„Харесвам много костюма на Хъмпти Дъмпти, който трябва да свири, освен да играе, сложно е и за актьора. В драматизацията събрах две дебели книги в едно представление. В представления, които правим, персонажите са доста сложни и трудни за изпълнения. Четох доста задълбочено двете книги и изкарах най-интересните образи и с Мира им дадохме по-малко от себе си и направихме много интересно представление с въображение, фокуси и музиката на Мишо Шишков – син. Едно съвършенство на въображението. А въображението не трябва да спира. Да не забравяме, че сме децата. Ще се опитам да поднеса историята по друг начин. Това, което правим то не е само за децата, а е и за възрастни и е трудно да се установи този мост. Трябва в театъра човек да получава съновидение, а дизайнерите могат да помогнат за осъществяването на лудите идеи на режисьорите.“ – споделя режисьорът Христо Ботев Станчев

Пиесата „Алиса в страната на чудесата“ на театър „Възраждане“ е драматизация по двете книги на Луис Карол. Тя е приказна история, чийто главен персонаж е малкото момиченце на име Алиса. Интересни образи на герои са Алиса, Лудия шапкар и Кралицата на сърцата. Премиерата на представлението се очаква да бъде на 30 април. Мира Бъчварова прави трета постановка като костюмограф за театър „Възраждане“. Нейно дело са костюмите за спектаклите „Снежанка и седемте джуджета“ и „Ян Бибиян и Дяволчето Фют“, а решенията ѝ са смели и провокативни и се храсват, както на децата, така и на техните родители.

Дизайнерско студио „Мира Бъчварова“ се развива в областта на Различната мода. Тази мода, която ще пасне на сърцето на всяка дама. Тази мода, която може да промени светогледа ви към света, а именно да живеем днес и сега, и да бъдем малко по-щури от вчера. Мира е многократен носител на наградата „Златна игла“ в раздела „Експериментална мода“, връчвана от Академията за мода.

Христо Ботев Станчев завършва ТДВА „Димитър Тошков“. Започва да учи в колеж „Любен Гройс“, София и НБУ – Театрален департамент, специалност „Театрална режисура“. Работи по представленията: „Черни очи за случайни срещи”, ДТ - Монтана (1997 г.); „Парк Авеню 79“ в „777“ – худ. Галepия (1998 г.); „Брилянтин“ мюзикъл в хотел „Топ Капи“, Турция (2000 г.); „Spirit & Body“ – шоу-спектакъл ревю - София, дизайн М. Бъчварова (2003 г.); „Снежанка и седемте джуджета“, театър „Възраждане“ (2009 г.).



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00