Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Най-сложният текст на Бекет на сцена

Боян Крачолов
Снимка: Ангелина Грозева

Представлението по един от най-сложните текстове на Самюел Бекет – "Не аз", със заглавието "Парче от монолог" на сцената на "Ялта Арт Руум", е поставено в съвременния контекст и провокира въпроси за преосмислянето и преформулирането на концепциите за Апокалипсиса.

Може би в момента, без да го съзнаваме, стоим в руините на катастрофиралите ни досегашни разбирания за света, за човека, за битието. И може би именно този момент е най-подходящ да се обърнем към един своеобразен пророк на абсурда, към парадоксалното му творчество, към странния му хумор и към неговия чудат оптимизъм. В главните роли са Симона Здравкова и Димитър Крумов, режисьорът е Боян Крачолов:

"Работата ни по това представление започна с ателие, то се занимаваше с този тих Апокалипс. Бекет има един опит да остави литературата, драматургичният материал до неговата есенция и това го различава от другите форми на изкуство. Ако литературата и театъра до тогавашния момент се занимава с всичко, което искаме живота да бъде, Бекет слага точно това, което то е. Има една ситуация на очакване, на нищо неслучване, което пък влиза в конфликт с нашите модели, желания, проекции и това нищо неслучване и този тих Апокалипсис е в основата на това, което искахме да проведем с двамата актьори. Занимаваме се с времето като конкретна форма, не само сценична форма, самото време, което се взема от реалния живот. това усещане с изтичащото време е паралел с Апокалипсиса, който като че ли се случва, без да си даваш сметка за него. Отчуждеността е това, което с времето се създава. За Бекет също е валидно, че има една велика шега на самото битие, и тази шега е, че ние сме заложени вътре. Има нещо много важно, Бекет прави в един от романите си една проекция на смеха. Разглежда, че смеха произлиза и надскача болката. Смехът преди да бъде друго е "очна вода", се изразява той. Той е сходен и с Кафка в това отношение."

Драматургията използва типичния за Бекет хумор и оптимизъм. Представлението е поставено, в света на Самюъл Бекет се крие възможността за съществуване в настоящия контекст. Опитът да отдели физическото от метафизическото измерение подхранва хумора и модерния трагизъм в театъра на Бекет. Критиката твърди, че е изключително трудно да се поставят такива пиеси като "Не аз", в която цялото действие е съсредоточено върху устата на героинята.  Едно от посланията на представлението е, че в тишината изричаме истината за себе си. Представлението ще бъде играно на 14- ти май на сцената на "Ялта Арт Руум".


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00