Немската хореографка, танцьорка и режисьорка Саша Валц, известна със стратегиите на съвременния танц, които прилага, за да съживи и изследва исторически и нови опери и балети, налага жанра на хореографската опера. Последният ѝ проект, който ще може да се види и в България на сцената на "Топлоцентрала", се нарича "In C". Пърформансът е вдъхновен от музикалната композиция на Тери Райли, под влиянието на коронавирус пандемията. Именно заради ограничителните мерки, които бяха наложени на културния сектор, Валц решава да приложи дистанционна видеохореографска система, която да ѝ позволи да общува с танцьорите от своята трупа, разпръсната по целия свят. Пърформансът ще бъде представен в България под ръководството на хореографа от испански произход Орландо Родригез, който работи със селектираните български танцьори в продължение на четири месеца преди официалната премиера в "Топлоцентрала" – разказват хореографът Орландо Родригез и една от участничките от българска страна – съвременният артист Яница Атанасова:
"Има две различни неща в представлението – едното е периодът на пандемията, в който работихме, започнахме процеса в края на 2020 година. Беше точно в периода на локдауна, рестрикциите бяха в сила и ние работихме за елемента на освобождаването на чувствата и емоциите, например колко сме ограничени в това ограничено пространство, колко сме отговорни за своите избори, които правим, но също и за стойността на нашата отговорност в обществото, в колективността. По време на пандемията ние загубихме някак нашата свобода на избор, защото трябваше да работим колективно, защото всеки се бореше с един същ проблем. Затова пърформансът е базиран на идеята за група, където всеки индивид работи по свой собствен път, има своето индивидуално пътешествие, но пърформансът не би се получил, ако групата, не намери композиция и конфигурация, за да бъде заедно в пространството. Пространството е изпълнено от цялото група, но изборите са индивидуални. Така че по този начин представлението борави с въпроса за пандемичната ситуация. А другият елемент е връзката с музиката – използваме оригиналната музикална композиция на Тери Райли, която е създал през 1964-та година. И главно идеята с музиката беше да имаме 53 музикални фрази, които да бъдат или много къси, или много дълги, но да се чуват хронологично в ред. Идеята на Саша Валц беше да преведе тази система в танц. Така създадохме 53 фигури, те се представят аналогично, преминават от една към друга и по време на това пътуване през тези 53 фигури пространството е изпълнено от групата танцьори, които преминават през едно житейско състезание, импровизирайки с много ясни правила и стратегии, но винаги е различно. Представяме пърформанса на различни места по света, с различни хора, и всеки пърформанс може да бъде различен" – Споделя Орландо Родригез.
Яница Атанасова е един от участниците в пърформанса от България. Останалите участници са Ана Петкова, Василия Дребова, Виолета Витанова, Емилия Тончева, Жана Пенчева, Зорница Стоянова, Ивайло Димитров, Искра Иванова, Карина Илиева, Станислав Генадиев, Филип Миланов. Самата Яница обича смелите проекти, като хореограф и режисьор на оригиналния художествен танцов филм "Задължително приятно", в съавторство с Татяна Соколова, работи с видеографията и проекта на Саша Валц, който се ражда от оригиналния подход към видеографията:
"Нас, като артисти, ни предизвиква да се търсим и да се загубваме. Целият спектакъл е изграден и върху импровизирани решения, които се вземат на момента. Настоящето в танца е нещо много свободно и приятно. Това, което много харесвам в работата на Саша Валц, е идеята за въздух, вятър в движението и това, че тялото в танца излиза от баланса и го намира. Това е много приятно усещане."
Премиерите на "In C" – пърформанс на Саша Валц са на 27 и 28 май от 19.30 часа на сцената на "Топлоцентрала".
Повече чуйте в разговора на Ангелина Грозева с Орландо Родригез и Яница Атанасова.
Соня Ковачева – утвърдено име в българското артпространство, сега представя самостоятелната изложба "По пътя си..." в галерия "Аросита". Експозицията включва най-новите ѝ картини, с иновативни решения и сложни техники – винаги с интересна препратка към текстила, защото Ковачева е завършила специалност "Текстил" в Художествената академия. Творбите..
Идеята за експозицията, по думите на организаторите, се появява по време на Академия "Муза" – серия от обучителни семинари, проведени в РИМ - Плевен през март 2024 г. и организирани от фондация "Америка за България". В ъв фокуса на експозицията е Девета пехотна плевенска дивизия във войните за национално обединение (1912 – 1918) . Изложбата..
" Литературни легенди и съвременни прочити. Спомени за писатели и отзиви за книги " от Роза Боянова има своята софийска премиера. В рецензията си за предходната книга на Роза Боянова "Ескизи към портрети на писатели" (2021 г.) писах, че тя "е книга Мнемозина, посветена на литературната Мнемозина в митологично-божествените ѝ смисли: памет за..
В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори,..
На 13 ноември в Сатиричния театър "Алеко Константинов" е премиерата на спектакъла "Брадатата графиня" . Постановката, по текстове на американския драматург Нийл Саймън, е режисьорски дебют на актрисата Ани Вълчанова ( на снимката в текста ) . Позната на публиката с многобройните си театрални и телевизионни роли, Вълчанова застава за първи път от..
Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път. По традиция от 2002..
В петъчната вечер на 14 ноември радиофестивалът "Аларма Пънк Джаз" ви кани за последен път тази година на нещо специално, преди да излезе в..
"Вече усещахме, че стената се клати. Аз тогава карах такси в София, Москвич. Живеехме в гарсониерата на баща ми. И една пияна жена се качи в таксито и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg