Второ издание на международния фестивал за нова драматургия New Stages Southeast, който Гьоте-институт организира, вече започна и провокира зрителите със серия от сценични четения и пърформанси на четири различни локации в София в периода до 12 юни. Фестивалът включва участници от региона на Югоизточна Европа, сред които е и Мария Милисавлйевич, едно от обещаващите имена в немската драматургия. Тя ще проведе тридневен уъркшоп с драматурзи от Босна и Херцеговина, Гърция, Хърватия, Кипър и България.
И тази година New Stages Southeast е домакин на ежегодното издание на платформата "ПроТекст" на Организация "36 маймуни“, в което ще бъдат представени нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия EURODRAM.
Сред основните акценти във второ издание на фестивала обаче е и дискусията "Независимата сцена и нейните пространства: форми на съществуване“.
"Тази среща е от изключително значение, тя е породена от необходимостта независимите артисти, които с всяка една година стават с по-висока численост, да срещат своите публики. През последните години с всички програми за устойчивост и възстановяване след Covid, успяха да се подпомогнат продукции, които да се произведат. Но в същото време, ако погледнем какво би било тяхното бъдеще, до каква степен те могат да бъдат устойчиви, както и организациите им, то трябва да се запитаме как тези продукции могат да достигнат до публиките и какви са посланията, които биха могли да споделят с тях. Тогава идва този въпрос, който ние ще дискутираме на срещата на 12 юни в Топлоцентрала, зала 1, за ролята на пространствата за представяне на независими продукции и до каква степен те имат условия да се развиват“, каза в "Артефир“ директорът на "Дерира денс център“ Атанас Маев, който е един от панелистите в дискусията.
Цветелина Йосифова, съосновател на Центъра за култура и дебат "Червената къща“, също е сред панелистите. Според нея от голямо значение за прилагането на правилните механизми за осъществяване на независими продукции и достигането им до публиката е популяризирането на темата:
"Тя трябва да стане достъпна и важна за повече хора, но не само за хората, които са в независимия сектор, където има изключително голям потенциал и склад от знания, умения, компетентност и креативност по тази тема, бих казала, но и до хората, които са отговорни за правенето на политики в областта на културата. Хубавото е, че ние ще бъдем в Топлоцентрала, което е новият пример за сътрудничество между общината и идеолозите от независимия сектор. Там може би е добро място за такава среща и аз се надявам на нея да има представители на държавата, с които този диалог да бъде продължен и по някакъв начин да се има предвид в културната държавна политика.“
Повече за профила на независимия артист и за съдбата и формите на съществуване на пространствата, в които той може да представи продукцията си, чуйте от Атанас Маев и Цветелина Йосифова в звуковия файл.
До 12 юни домакини на фестивала за нова драматургия ще бъдат Топлоцентрала, Природонаучен музей, Swimming Pool и ТР "Сфумато“.
На улица "Мадона ди Кампильо" в аристократичния квартал в Рим, там, където някога се е помещавала Българската академия за изкуство и култура, днес ни посреща домът, който съхранява спомени, озарен от очакването за музика. Това всъщност е Българският културен институт – наследството на световноизвестния ни оперен певец Борис Христов, което все още..
В рамките на "Синелибри" за първи път на 26 октомври от 19 часа в РЦСИ "Топлоцентрала" ще видим филма на Деляна Манева по разказа на Алек Попов "Пътят на охлюва". Сценарият е работен дълго от двамата. В ролите са Михаил Билалов, Касиел Ноа Ашер, Мартина Апостолова и Дона Вълова. Филмът е късометражен. Ето и анотацията му: "Гергьовден. Войната в..
На 23 октомври 2025 година в Музея на хумора и сатирата в Габрово се откри изложба, посветена на 100-годишнината от рождението на художника и карикатурист Борис Димовски. Защо в Габрово? Защото художникът е сред първите творци, свързали името си с Дома на хумора и сатирата (както тогава се нарича музеят) – "изографисал" е в стила на габровския..
Световете на културния антрополог, художничка и писателка Достена Лаверн са магични и свързват богоизбраните с богове, митични създания и хора, които одухотворяват материята. Зрителите наричат платната ѝ живи, а критиците обясняват феномена с това, че те са пространства, в които светлината се въплъщава в живописна структура, вдъхновена от пейзажите..
С изложба и валидиране на пощенска марка се отбелязва 100-годишнината от рождението на Борис Димовски в Музея на хумора и сатирата в Габрово. Експозицията включва 233 произведения с акцент върху габровските шеги и подчертава приноса на Димовски за основаването и развитието на музея. Художникът е сред първите творци, свързали името си с Дома..
Жанрът полски литературен репортаж е едно от най-интересните явления в съвременната журналистика и литература. Това е разказ върху реално събитие...
С изложба и валидиране на пощенска марка се отбелязва 100-годишнината от рождението на Борис Димовски в Музея на хумора и сатирата в Габрово...
Световете на културния антрополог, художничка и писателка Достена Лаверн са магични и свързват богоизбраните с богове, митични създания и хора, които..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg