И тази година международният фестивал "Софийски музикални седмици" продължава поредицата "Сцена на младия изпълнител". Част от този сезон е концертът на Александра Иванова. Тя е корепетитор на балета на Софийската опера и балет, но не пропуска да изнася концерти - рецитали или заедно със свои колеги. От 2005 г. се изявява на сцените на НМА "Проф. Панчо Владигеров", Съюза на българските композитори, къща-музей "Борис Христов", къща-музей "Панчо Владигеров", Руски културно-информационен център, Софийска опера и балет, камерна зала "България", както и в Австрия и Германия. Александра Иванова осъществява премиерни изпълнения на редица творби от български и чужди композитори.
През 2020 г. тя представя премиерно в камерна зала "България" клавирни пиеси от американския композитор Мартин Макс Шрайнер.
"Запознанството ми с Мариан Борковски и творчеството му, в частност с "Романтични интерлюдии" за пиано, се осъществи точно заради Мартин Макс Шрайнер. Мариан Борковски прояви интерес към издадения диск в Харвард с моите изпълнения на произведенията на Мартин Макс Шрайнер; запозна се и с канала ми в You Tube. Осъществихме контакт в интернет и той ми изпрати нотите на "Романтични интерлюдии", които с удоволствие ще представя премиерно в България" – казва Александра.
Това ще се случи на 26 юни от 12 часа в камерна зала "България".
Мариан Борковски е композитор, музиколог, пианист, учител, аниматор и организатор на музикалния живот, професор, хабилитиран лекар. Роден е в Пабианице. През 1959-1965 г. учи във Висшето държавно музикално училище във Варшава (понастоящем Музикален университет Шопен) в класа по композиция на Казимеж Сикорски и в класовете по пиано на Ян Екиер и Наталия Хорновска. Едновременно с това учи музикознание във Варшавския университет, който завършва при Йозеф М. Хомински през 1966 г. През 1966–1968 г., като стипендиант на френското правителство, продължава обучението си по композиция при Надя Буланже и Оливие Месиен в Парижката консерватория и в Американската консерватория във Фонтенбло, както и с Янис Ксенакис в École Pratique des Hautes Études; учи също музикознание при Жак Шайли и Бари С. Брук в Парижкия университет (Сорбона). В същото време учи философия при Жан Хиполит и Жул Вюлемен в Сорбоната и в Колеж дьо Франс. Участва в Международните летни курсове за нова музика в Дармщат (1972, 1974) и в Accademia Musicale Chigiana в Сиена (1973, 1975 – Diploma di Merito), където работи в областта на композицията с György Ligeti, Iannis Xenakis, Карлхайнц Штокхаузен и Франко Донатони. Печели награди от конкурса за млади композитори във Варшава (1966), Международния конкурс за композитори "Джовани Батиста Виоти" във Верчели (1969), композиторския конкурс на Карол Шимановски във Варшава (1974), Международния конкурс на композитори за нова музика в Ню Йорк (1990); многократно е номиниран и носител на музикалната награда "Fryderyk" (1998-2016). Освен това е удостоен със Сребърния кръст за заслуги (1977), рицарския кръст на ордена на Polonia Restituta (1984) и командирския кръст на ордена на Polonia Restituta (2002), златен медал за заслуги към Култура – Глория Артис. През 2020 г. е удостоен със званието почетен професор на Музикалния университет на Шопен.
Пиесите на Борковски са изпълнявани в различни страни по света, като много от тях са издадени от различни звукозаписни компании.
"Романтични интерлюдии" за пиано е композиция написана през 1977 г. под формата на импровизация, записана от композитора в Националната филхармония във Варшава. Този запис е използван като фонова музика за рецитирането на романтични поетични текстове от изтъкнатите полски поети – Адам Мицкевич, Юлиуш Словацки и Киприан Норвид – от големия полски актьор Казимеж Опалински. След това е издаден на няколко плочи и компактдискове ("Veriton"-Варшава, "Олимпия"-Лондон, "DUX"-Варшава). Премиерата е на 6 октомври 2017 г. в Малборк (Полша) от пианиста Марчин Тадеуш Лукашевски.
Освен българската премиера на пиесата на Борковски в рецитала си Александра Иванова е включила още една премиера – концертната сюита "Спящата красавица" направена от Михаил Плетньов по едноименния балет на Чайковски. Ще прозвучи и Прелюд и фуга от "Добре темперирано пиано" на Йохан Себастиан Бах.
Във видеофайла чуйте и поканата за концерта на самата Александра Иванова.
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg