Какво липсва на преподаването по математика в училище, което сякаш внушава, че тя служи единствено за взимане на изпити.
Потърсихме мнението на Лъчезар Томов, в деня на изпита по математика на седмокласниците и седмица след ниските резултати на учениците в 4 клас на Националното външно оценяване.
Какво мерят и проверяват изпитите и какво казват за системата, която ги изготвя?
"Въпросът е как бъдат въведени децата, казва Томов. – Това, което прави нашата система, е, че до 4 клас изобщо не им показва математика, тя им показва сметки, а в гимназията най-интересната част от математиката остава скрита и невидима за тях.
У нас се преподава така, както се е преподавало в древен Вавилон и Египет – учат ги на неща, които всеки компютър прави с лекота, а на нас всъщност ни трябват мислещи хора.
Св. Константин Кирил е получил титлата "философ", защото е овладял седемте изкуства – тривиума (граматика, логика и реторика) и квадривиума (аритметика, астрономия, музика, геометрия). Вие можете да видите математическите елементи в глаголицата, които, разбира се, са свързани със Светата троица и Светия дух, това са елементите, които той е вложил в азбуката. Направил е система. Едно дете, което се интересува от история, може да учи математика, търсейки кодове в глаголицата.“
Как трябва да се подготвят учителите по математика?
"За да се подготвят добре учителите, трябва да се промени системата. Нещата, които имат нужда от реформи, а не получават реформи, стигат до революции. А революцията означава пълно връщане до началото и минаване през крах, което е много по-скъпо, отколкото да се реформира. Затова колкото и да е странно реформите обикновено идват от консервативните хора.
А като говорим за история, ако прочетете записките на Макгахан, ще останете с впечатление, че под турско сме имали много по-добри училища, отколкото по времето на цар Борис ІІІ. При него е имало същата система като сега – формална, ниски заплати, предимно жени учителки, на които се е казвало какво, колко и как да бъде преподавано. Реално никога не сме имали реформи. Ние сме имали най-добрите училища и учители по времето преди Освобождението – този извод можем да направим, четейки Макгахан.
Да, имали сме силна Академия, университетът е бил на високо ниво, но това не се отнася за училището, там никога не сме имали високи резултати.
На фокус трябва да са учителите, а не покриването на формални критерии. Да, ще има големи вариации, но не тези, от които се плашат хората, че училищата в София ще процъфтяват, а тези в малките градове – не. Да, ще има различни варианти на учене.
Не е казано, че всички училища трябва да учат една и съща математика, просто всички трябва да я учат еднакво добре.
В училище по дизайн и архитектура, може да наблягат на геометрията, други върху числени методи, защото ще стават програмисти, тези, които ще отидат във финансите – върху вероятности и т.н. Ако един човек знае как да работи добре в една част на математиката, той няма проблем да изучи и останалите.
Как да не фалирате на борсата? Как да си намерите гадже? – на подобни въпроси може да отговори математиката.
Ключов е учителят, а именно него формалната система неутрализира."
Изслушайте разговора с Лъчезар Томов и ще научите и за приликите на CEO популациите със затворниците от "Сант Куентин" и ще си отговорите на въпроса защо толкова често на върха се оказват психопати.
Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката. За какво ни е срамът се питаме във..
Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..
"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..
Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..
Само три години след създаването на Софийския университет са сформирани катедрите по ботаника (1891) и зоология (1897). За десет години броят на катедрите се удвоява и те осъществяват обучение на студенти в рамките на Физико-математическия факултет, в специалността Естествена история. През 1944 г. специалността се разделя на две – Биология и..
Тази година се навършват 130 години от създаването на организираното туристическо движение в България. По повод на този юбилей, срещаме се с председателя..
Отиваме в града на липите, където днес отбелязват Световния ден на социалната работа с празничен концерт в Държавната опера – Стара Загора. На..
Културен код "Мръсно" задаваме в това издание на "Terra Култура" заедно с визуалния артист и фотограф Боряна Пандова . Нейната нова изложба е част от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg