Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кино с думи

Киното на прехода – вчера и днес

Какви качества трябва да притежава стойностното кино? Да носи финеса на европейското такова, екзотиката на азиатското или да е гръмко като холивудското? А може би просто трябва да представя стегнат и ясен разказ, живи образи, в които зрителят да може да се припознае, но и от които да успее да се дистанцира, и да има финал, който всеки сам да може да развие и довърши?

Ако приемем второто за вярно, киното на прехода вписва ли се в това определение? Какво можем да кажем за годините малко преди и доста след 1989-а, през които уж имаше промяна, а май нищо не се промени? Какви парадигми на развитие наблюдаваме в родното ни кино от прехода насам?

"Кино с думи" зададе тези въпроси към д-р Красимир Кастелов, преподавател по "История на българското кино“ и "Увод в историята на киното“ в НАТФИЗ.

Той от своя страна отбеляза, че универсалното условие за доброто кино е в него да живее времето, за което то разказва. Българското кино според Кастелов има доста недъзи в това отношение в годините до 1989 година. По това време то е било здраво приковано в догмите на социалистическия реализъм. Основното, към което е трябвало да се придържат творците тогава, е било изискването за партийност. Каквато и да е била историята във филмите им, тя е трябвало да представя гледната точка на работническата класа и авангарда на комунистическата партия. Филмите на тези, които са си позволили да пробият догмите, са били или забранени, или с ограничен достъп.

В тези години сме правили кино, което бяга от реалността, смята Красимир Кастелов, но въпреки това не бива да го генерализираме като кино, което не струва. Преподавателят е на мнение, че то би могло дори да има по-добра съдба, макар от целия социалистически лагер да е най-неуспешното.

По време на социализма са властвали митологемите за режима и национал-революционното движение, в които някои са вярвали повече, други – по-малко. И въпреки това е имало зрители, които са търсели киното, отразяващо съвремието.

След 2000 година започват да се появяват филми, които да се вглеждат в съдбата на обикновения човек, на младото поколение и в социално значимите теми, които през 90-те дори не са били разкрити в нашето кино.

За добрите примери през годините, но и за подражателството, което наблюдаваме, за пътя на киното, което се придържа към реалиите на живота и за режисьорите, които оформят стойностното кино у нас, Красимир Кастелов разказва в звуковия файл.

Снимки – Pixabay
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за съвременното изкуство на Правдолюб Иванов

"10 разказа за съвременното изкуство" е цикъл лекции на художника Правдолюб Иванов, който започва на 15 октомври в пространството на "Център 24". Правдолюб Иванов е художник, който дълги години работи в областта на арт инсталацията, фотографията, обекта и рисунката. Сред темите на планираните лекции са Дада и Марсел Дюшан, технологиите,..

публикувано на 14.10.25 в 17:25
Йоанна Кемилева

Фестивал на съвременната керамика в галерията на “Шипка” 6

Фестивалът на съвременната българска керамика се наложи през последните години като най-голямото и обединяващо събитие, което мотивира художниците керамици да работят специално за тази изява и да покажат най-новите си творби, да видим наред с признатите майстори и творби на млади художници, да се върнем назад и да погледнем в бъдещето. Както вече..

публикувано на 14.10.25 в 17:15
Екатерина Велева

"Сянка" – авторски моноспектакъл на Екатерина Велева

Авторският моноспектакъл на Екатерина Велева се нарича "Сянка". В него се проследява един ден от живота на студентката Кати. Нейните мечти са свързани само със сцената и се е борела с вътрешните си спирачки, страхове и съмнения. Тя е момиче, което се опитва да избяга от реалността през своята мечтателност и наивност. "Сянка" е дебют за Велева...

публикувано на 14.10.25 в 16:00

Благоевград с първи фестивал за късометражни филми

Благоевград ще има кинофестивал за международни и български късометражни филми. Blagoevgrad short film festival е първият по рода си форум за региона. Фестивалът включва в програмата си прожекции, работилници и дискусии, които ще дават нова технология за работата на професионалистите в индустрията. Целта е, освен прожекции на филми, да има и поле за..

публикувано на 14.10.25 в 15:00
Марта Джурова и Велин Манов

Светлината се превръща във видима материя в творбите на Марта Джурина

Новата самостоятелната изложба на Марта Джурина носи името "Флуидна светлина". В нея са включени творби, част от които продължават изследванията на художничката върху светлината, цвета и фотографската материя през последните две години. Работите са записи на енергия, движение и светлинни взаимодействия. Според Джурина ефектът се постига, след като..

публикувано на 14.10.25 в 14:15