Какви качества трябва да притежава стойностното кино? Да носи финеса на европейското такова, екзотиката на азиатското или да е гръмко като холивудското? А може би просто трябва да представя стегнат и ясен разказ, живи образи, в които зрителят да може да се припознае, но и от които да успее да се дистанцира, и да има финал, който всеки сам да може да развие и довърши?
Ако приемем второто за вярно, киното на прехода вписва ли се в това определение? Какво можем да кажем за годините малко преди и доста след 1989-а, през които уж имаше промяна, а май нищо не се промени? Какви парадигми на развитие наблюдаваме в родното ни кино от прехода насам?
"Кино с думи" зададе тези въпроси към д-р Красимир Кастелов, преподавател по "История на българското кино“ и "Увод в историята на киното“ в НАТФИЗ.
Той от своя страна отбеляза, че универсалното условие за доброто кино е в него да живее времето, за което то разказва. Българското кино според Кастелов има доста недъзи в това отношение в годините до 1989 година. По това време то е било здраво приковано в догмите на социалистическия реализъм. Основното, към което е трябвало да се придържат творците тогава, е било изискването за партийност. Каквато и да е била историята във филмите им, тя е трябвало да представя гледната точка на работническата класа и авангарда на комунистическата партия. Филмите на тези, които са си позволили да пробият догмите, са били или забранени, или с ограничен достъп.
В тези години сме правили кино, което бяга от реалността, смята Красимир Кастелов, но въпреки това не бива да го генерализираме като кино, което не струва. Преподавателят е на мнение, че то би могло дори да има по-добра съдба, макар от целия социалистически лагер да е най-неуспешното.
По време на социализма са властвали митологемите за режима и национал-революционното движение, в които някои са вярвали повече, други – по-малко. И въпреки това е имало зрители, които са търсели киното, отразяващо съвремието.
След 2000 година започват да се появяват филми, които да се вглеждат в съдбата на обикновения човек, на младото поколение и в социално значимите теми, които през 90-те дори не са били разкрити в нашето кино.
За добрите примери през годините, но и за подражателството, което наблюдаваме, за пътя на киното, което се придържа към реалиите на живота и за режисьорите, които оформят стойностното кино у нас, Красимир Кастелов разказва в звуковия файл.
Героинята Кая е в Италия на рождения си ден, останала сама, тя среща случайно един фотограф. Записва се на курсове по мода и среща любовта в две различни лица. Хоризонталните осмици са безкрайност, а безкрайността е финал с отворен край, но все пак е край. Книгата е с елементи от реални истории: "За мен безкрайността е осмица скрита в различни..
90 години от рождението на художника Димитър Казаков-Нерон отбелязва столичната галерия "Арте" с изложбата "Рисунката-кройка на света". Тя показва ранни и по-малко познати негови рисунки от 60-те години на 20 век. "Нерон е познат на широката публика повече с картините си, а тези рисунки се показват за първи път – казва проф. Чавдар Попов, преподавател..
На 3 октомври от 19:30 часа в Националния студентски дом се разиграва премиерата на уникален театрален пърформанс със заглавие "Cookies по Бекет". Този необичаен спектакъл обединява елементи от великата пиеса на Самюел Бекет "Краят на играта" с актьорски движенчески импресии, вдъхновени от тялото и неговото състояние в епохата на безкрайното..
Две списания с творчество за деца се превръщат в хит в началото на 20 век. Това са "Светулка", която излиза от 1904 до 1947 година и "Детска радост" от 1910 до 1947 година. В тях издателите Георги Стоянов на "Светулка" и Христо Хаджиев и Ран Босилек на "Детска радост" срещат читателите с класиците на литературата ни за деца като Елин Пелин, Дора..
Романът "Нощем с белите коне" на Павел Вежинов е равносметка на един човешки живот, но и средоточие на проблеми, разисквани и в предишни произведения на автора за отчуждеността, като интимно състояние на индивида, за стимулиращата роля на любовта и изобщо на духовната взаимност, за уязвимостта на творчеството в едно анормално общество, за..
"Пулсът на танца" е първият филм у нас, който разказва за живота на хората, посветили се на спортните танци. Филм със собствена ниша, който цели да..
Всеки първи петък на октомври се отбелязва Световният ден на усмивката, един чудесен повод да се изразим с най-прекрасния жест – усмивката. Инициатор на..
Как руската пропаганда завладява обществата през медиите и политиците. Какъв е опитът на Украйна срещу дезинформацията. Как се разследват военни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg