Какви качества трябва да притежава стойностното кино? Да носи финеса на европейското такова, екзотиката на азиатското или да е гръмко като холивудското? А може би просто трябва да представя стегнат и ясен разказ, живи образи, в които зрителят да може да се припознае, но и от които да успее да се дистанцира, и да има финал, който всеки сам да може да развие и довърши?
Ако приемем второто за вярно, киното на прехода вписва ли се в това определение? Какво можем да кажем за годините малко преди и доста след 1989-а, през които уж имаше промяна, а май нищо не се промени? Какви парадигми на развитие наблюдаваме в родното ни кино от прехода насам?
"Кино с думи" зададе тези въпроси към д-р Красимир Кастелов, преподавател по "История на българското кино“ и "Увод в историята на киното“ в НАТФИЗ.
Той от своя страна отбеляза, че универсалното условие за доброто кино е в него да живее времето, за което то разказва. Българското кино според Кастелов има доста недъзи в това отношение в годините до 1989 година. По това време то е било здраво приковано в догмите на социалистическия реализъм. Основното, към което е трябвало да се придържат творците тогава, е било изискването за партийност. Каквато и да е била историята във филмите им, тя е трябвало да представя гледната точка на работническата класа и авангарда на комунистическата партия. Филмите на тези, които са си позволили да пробият догмите, са били или забранени, или с ограничен достъп.
В тези години сме правили кино, което бяга от реалността, смята Красимир Кастелов, но въпреки това не бива да го генерализираме като кино, което не струва. Преподавателят е на мнение, че то би могло дори да има по-добра съдба, макар от целия социалистически лагер да е най-неуспешното.
По време на социализма са властвали митологемите за режима и национал-революционното движение, в които някои са вярвали повече, други – по-малко. И въпреки това е имало зрители, които са търсели киното, отразяващо съвремието.
След 2000 година започват да се появяват филми, които да се вглеждат в съдбата на обикновения човек, на младото поколение и в социално значимите теми, които през 90-те дори не са били разкрити в нашето кино.
За добрите примери през годините, но и за подражателството, което наблюдаваме, за пътя на киното, което се придържа към реалиите на живота и за режисьорите, които оформят стойностното кино у нас, Красимир Кастелов разказва в звуковия файл.
В събота (22 ноември 2025 г.) в Художествената галерия "Васил Захариев" в Самоков беше връчена Националната награда за фотография "Анастас Карастоянов" . Тя отиде при Светлин Йосифов . Ден преди връчването в студиото на "Артефир" гостува доц. Александър Нишков, председател на журито. Повече от 100 фотографи от цялата страна изпратиха над..
В рубриката "Културен код" на Terra Култура гостува поетът Денис Олегов – носител на Националната награда за поезия "Владимир Башев" (2025) . В ефир той сподели както отношението си към отличието, така и вижданията си за литературния път, независимите инициативи и смисъла на писането. За Олегов наградата е повече от признание – тя е..
"Аз съм един щастлив човек" – така започва своята кратка житейска и творческа автобиография художничката Ненка Наумова. От майка си наследила творческото си въображение, а от баща си – борбения дух, тя учи живопис в Художествената академия при професорите Боян Петров, Борис Иванов и Сергей Петров. След това учи в Берлин приложни изкуства и..
Днес галерия-книжарница "София Прес" представя самостоятелната изложба "Кунсткамера" на Георги Пчеларов . Заглавието на настоящата изложба произлиза от немския термин за "кабинет на изкуствата" , използван за частни колекции от ценни предмети, свързани с изкуство, история и природни науки. Тъкмо тези области продължават да вдъхновяват и да..
Децата от благоевградската фолклорна група " Бисери " ще изнесат концерт тази вечер от 18:00 часа в зала "Пейо Яворов" в Благоевград. Очаква се концертът да събере приятели, преподаватели, родители и ценители на българския фолклор , за да отпразнуват заедно две десетилетия труд, талант и вярност към корените. Децата са възпитаници на Центъра за..
Как заради TikTok България се превръща в успешен тестов полигон за нов тип политическо влияние, което не минава през медии, а през алгоритми, според..
Ако разберете, че ще загубите зрението си, какво ще направите? Ще започнете ли да гледате нещата, които ви заобикалят, по друг начин? Ще провиждате ли..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" връща на сцената един от най-емблематичните мюзикъли "Кабаре" , в обновена постановка, която обещава да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg