Какви качества трябва да притежава стойностното кино? Да носи финеса на европейското такова, екзотиката на азиатското или да е гръмко като холивудското? А може би просто трябва да представя стегнат и ясен разказ, живи образи, в които зрителят да може да се припознае, но и от които да успее да се дистанцира, и да има финал, който всеки сам да може да развие и довърши?
Ако приемем второто за вярно, киното на прехода вписва ли се в това определение? Какво можем да кажем за годините малко преди и доста след 1989-а, през които уж имаше промяна, а май нищо не се промени? Какви парадигми на развитие наблюдаваме в родното ни кино от прехода насам?
"Кино с думи" зададе тези въпроси към д-р Красимир Кастелов, преподавател по "История на българското кино“ и "Увод в историята на киното“ в НАТФИЗ.
Той от своя страна отбеляза, че универсалното условие за доброто кино е в него да живее времето, за което то разказва. Българското кино според Кастелов има доста недъзи в това отношение в годините до 1989 година. По това време то е било здраво приковано в догмите на социалистическия реализъм. Основното, към което е трябвало да се придържат творците тогава, е било изискването за партийност. Каквато и да е била историята във филмите им, тя е трябвало да представя гледната точка на работническата класа и авангарда на комунистическата партия. Филмите на тези, които са си позволили да пробият догмите, са били или забранени, или с ограничен достъп.
В тези години сме правили кино, което бяга от реалността, смята Красимир Кастелов, но въпреки това не бива да го генерализираме като кино, което не струва. Преподавателят е на мнение, че то би могло дори да има по-добра съдба, макар от целия социалистически лагер да е най-неуспешното.
По време на социализма са властвали митологемите за режима и национал-революционното движение, в които някои са вярвали повече, други – по-малко. И въпреки това е имало зрители, които са търсели киното, отразяващо съвремието.
След 2000 година започват да се появяват филми, които да се вглеждат в съдбата на обикновения човек, на младото поколение и в социално значимите теми, които през 90-те дори не са били разкрити в нашето кино.
За добрите примери през годините, но и за подражателството, което наблюдаваме, за пътя на киното, което се придържа към реалиите на живота и за режисьорите, които оформят стойностното кино у нас, Красимир Кастелов разказва в звуковия файл.
На 17 септември – празник на София, в "Нашият ден" разговаряме с Биляна Генова , директор на дирекция "Култура" в Столична община. В празничния ден Столична община ще връчи Наградите за ярки постижения в областта на културата. Генова съобщава, че тази година актьорът Руси Чанев ще получи Специалната награда на София на официалната церемония в..
От днес до 12 ноември Пловдив е домакин на есенното издание на 16-ия Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща". Фестивалът представя своята програма с концерти на изявени музиканти като Светлина Стоянова , Светлин Русев , Валентин Ганев , Албена Данаилова и Людмил Ангелов. Включени са класически, джаз и театрални..
В единствения музей на фотографията в Казанлък днес се открива изложба на творби от раздел "Модели" на Международния салон за подводна фотография "Протей" . В трите издания на фотосалон "Протей", организирани до момента, са участвали над 100 фотографии от 25 автора – едни от най-добрите подводни фотографи в света, специализирани в снимки на..
От 17 септември до 16 октомври Сливен е домакин на традиционния Есенен театрален салон , организиран от Драматичния театър "Стефан Киров". Тазгодишното 17-о издание ще бъде открито от 19 часа с премиера на спектакъла "Боряна" от Йордан Йовков в постановка на режисьора Петър Денчев. В представлението участват актьорите Красимир Доков (в..
Днес започва Международният фестивал на историческото и документалното кино в Бургас . Фестивалът представя международни исторически и документални филми с конкурсна програма от десет заглавия и съпътстващи прожекции. В рамките на пет дни ще гостуват продуценти, режисьори и сценаристи от цял свят .Входът за зрителите е свободен ...
Той е аерокосмически инженер. Роден е в Пловдив където завършва Английската езикова гимназия. От малък се интересува от математика, физика, химия и..
"Букварко" е образователен проект, който превръща българската азбука в музикално приключение. Той представлява колекция от 30 оригинални песни, които..
Петър Георгиев Рей е завършил НАТФИЗ. От 1991 г. живее и твори в Канада. В последната година се е установил в Берлин. Той е мултижанров творец актьор,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg