Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Неделен следобед с осем годишни времена: Вивалди, Пиацола и Джошуа Бел

Снимка: asmf.org

Концертната разходка из летните европейски фестивали за класическа музика в "Неделния следобед" на 3 юли завърши с една августовска вечер на 2021 година, когато в рамките на най-големия и демократичен фестивал за класическа музика в света – BBC Proms в Лондон, са представени "Осемте годишни времена" на знаменития американски цигулар Джошуа Бел и английския ансамбъл "Academy of St Martin in the Fields". Съчетал "Годишните времена" на Антонио Вивалди с тези на Астор Пиацола, всъщност вдъхновени от цикъла на Вивалди, проектът на Академията и нейния музикален директор Джошуа Бел демонстрира завидно въображение и музикален вкус, а идеята всъщност е на руския композитор Леонид Десятников. Историята е следната. През 60-те години на ХХ век Астор Пиацола замисля четири танго композиции, озаглавени "Четирите сезона в Буенос Айрес". Първоначално обаче той ги третира като отделни пиеси, а не като четири части на една сюита. Пиесите са написани за неговия квинтет – цигулка, пиано, електрическа китара, контрабас и бандонеон. С прилагателното "porteño", отнасящо се до родените в столицата на Аржентина, остава впечатлението за четирите годишни времена в Буенос Айрес. Въпреки очевидното вдъхновение от Вивалди, Пиацола предполага друг ред на изпълнение в своята сюита – Есен, Зима, Пролет и Лято. Интересен и редът на създаване на частите. Най-напред – през 1965 година, е написано "Лято в Буенос Айрес" като част от театрална музика към пиеса на Алберто Родригес Муньос. Четири години по-късно – през 1969, е създадена "Зимата в Буенос Айрес". Едва след това – през 1970, са написани най-напред Пролетта, а след това и Есента от цикъла на Пиацола. В края на 90-те години на ХХ век Леонид Десятников прави нова версия на четирите пиеси с по-ясна връзка между "Четирите годишни времена" на Вивалди и тези на Пиацола, като аранжира партитурата за соло цигулка и струнен оркестър. Във всяка част на Пиацола Десятников включва няколко цитата от музиката на Вивалди. Идеята на руския композитор е да отрази инверсията на сезоните между двете земни полукълба в поставянето на цитатите на Вивалди – например в "Лятото" на Пиацола са вмъкнати елементи от "Зимата" на Вивалди.

Прочутите концерти на Червенокосия абат са празник на контрастите: свежестта на пролетта, внезапните гръмотевични бури на лятото, богатството на ярки цветове през есента и тихия уют на зимните вечери. При Краля на тангото музикалният пейзаж не се отличава с подобно многообразие, отдаден изцяло на всепроникващия ритъм на най-знаменития южноамерикански танц. Проектът на Джошуа Бел е изграден на принципа на смяната на сезоните – след "Пролетта" на Вивалди идва "Лято в Буенос Айрес" на Пиацола, последвано от "Лятото" на Вивалди и "Есен в Буенос Айрес" на аржентинския автор… И така, докато "Зимата" на Вивалди се разтопи в прекрасните звуци на южноамериканската "Пролет".

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Незабравимата Гена Димитрова

Гена Димитрова – една велика българка, напуснала ни през 2005 година, но оставила дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят! Могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант и какви ли не още суперлативи можем да кажем за нея, но преди всичко човек с добро сърце, отдадено напълно..

публикувано на 10.05.25 в 08:05

Тино и Роби съчетават "Налей" с море

"Налей" е музикално и кинематографично пътуване в света на двама мъже, които мълчаливо се справят с живота, с мъката, с жените, и със самите себе си. Без да говори директно за любов, "Налей" разказва за братството. За болката, споделена между мъже. За бурята, която се случва вътре в тях, докато се борят с тази навън. "Налей" всъщност е съвместната..

публикувано на 09.05.25 в 16:50

"Химикал Х" – различният NikiSan

"Химикал Х" е новата посока, към която поема, и новата енергия, която раздава, Николай Пенчев - NikiSan. С едноименния си албум един от младите съвременни творци на ъндърграунд музиката, които боравят най-вече със словото, показва друга своя страна – не толкова меланхолична и загледана навътре към себе си. В "Химикал Х" представителят на хип-хоп..

публикувано на 09.05.25 в 15:03
Теодосий Спасов

Теодосий Спасов разказва "Антарктически приказки"

През 2020 година, по покана на проф. Христо Пимпирев в 28-ата българска експедиция до остров Ливингстън в Антарктида, се включват двама от най-изявените български музиканти – световноизвестният кавалджия Теодосий Спасов и китаристът Християн Цвятков. Пет години по-късно с албума "Антарктически приказки" с пиеси, създадени на ледения континент и на..

публикувано на 08.05.25 в 08:05

Най-мащабното 28-о издание на Банско джаз фестивал предстои през август

Банско отново се готви да бъде столица на своя емблематичен джаз фестивал – събитието, което превръща града в международна столица на джаза всяко лято. Тази година фестивалът ще се проведе от 1 до 10 август  и това издание ще бъде най-мащабното до момента  – десет дни, три сцени, и десетки световни и български джаз звезди. "Банско джаз фестивал..

публикувано на 07.05.25 в 11:35