Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Неделен следобед с осем годишни времена: Вивалди, Пиацола и Джошуа Бел

Снимка: asmf.org

Концертната разходка из летните европейски фестивали за класическа музика в "Неделния следобед" на 3 юли завърши с една августовска вечер на 2021 година, когато в рамките на най-големия и демократичен фестивал за класическа музика в света – BBC Proms в Лондон, са представени "Осемте годишни времена" на знаменития американски цигулар Джошуа Бел и английския ансамбъл "Academy of St Martin in the Fields". Съчетал "Годишните времена" на Антонио Вивалди с тези на Астор Пиацола, всъщност вдъхновени от цикъла на Вивалди, проектът на Академията и нейния музикален директор Джошуа Бел демонстрира завидно въображение и музикален вкус, а идеята всъщност е на руския композитор Леонид Десятников. Историята е следната. През 60-те години на ХХ век Астор Пиацола замисля четири танго композиции, озаглавени "Четирите сезона в Буенос Айрес". Първоначално обаче той ги третира като отделни пиеси, а не като четири части на една сюита. Пиесите са написани за неговия квинтет – цигулка, пиано, електрическа китара, контрабас и бандонеон. С прилагателното "porteño", отнасящо се до родените в столицата на Аржентина, остава впечатлението за четирите годишни времена в Буенос Айрес. Въпреки очевидното вдъхновение от Вивалди, Пиацола предполага друг ред на изпълнение в своята сюита – Есен, Зима, Пролет и Лято. Интересен и редът на създаване на частите. Най-напред – през 1965 година, е написано "Лято в Буенос Айрес" като част от театрална музика към пиеса на Алберто Родригес Муньос. Четири години по-късно – през 1969, е създадена "Зимата в Буенос Айрес". Едва след това – през 1970, са написани най-напред Пролетта, а след това и Есента от цикъла на Пиацола. В края на 90-те години на ХХ век Леонид Десятников прави нова версия на четирите пиеси с по-ясна връзка между "Четирите годишни времена" на Вивалди и тези на Пиацола, като аранжира партитурата за соло цигулка и струнен оркестър. Във всяка част на Пиацола Десятников включва няколко цитата от музиката на Вивалди. Идеята на руския композитор е да отрази инверсията на сезоните между двете земни полукълба в поставянето на цитатите на Вивалди – например в "Лятото" на Пиацола са вмъкнати елементи от "Зимата" на Вивалди.

Прочутите концерти на Червенокосия абат са празник на контрастите: свежестта на пролетта, внезапните гръмотевични бури на лятото, богатството на ярки цветове през есента и тихия уют на зимните вечери. При Краля на тангото музикалният пейзаж не се отличава с подобно многообразие, отдаден изцяло на всепроникващия ритъм на най-знаменития южноамерикански танц. Проектът на Джошуа Бел е изграден на принципа на смяната на сезоните – след "Пролетта" на Вивалди идва "Лято в Буенос Айрес" на Пиацола, последвано от "Лятото" на Вивалди и "Есен в Буенос Айрес" на аржентинския автор… И така, докато "Зимата" на Вивалди се разтопи в прекрасните звуци на южноамериканската "Пролет".

По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05

Операта "Лястовичката" от Пучини в директно излъчване от Метрополитън опера

Създадена в късния творчески период на италианския композитор Джакомо Пучини, операта "Лястовичката" все още трудно намира път към голямата сцена. Поръчана от Виена, първоначално като оперета, тази рядко поставяна творба интригува с яркия мелодичен талант на автора си и изобилието от модерни за времето танци. Постановката, която излъчваме тази..

публикувано на 20.04.24 в 07:50

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30