Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Хугеноти" триумфират в Брюксел

7
Снимка: Baus

Сезонът на Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел завърши с поредица от спектакли на впечатляващата опера на Джакомо Майербер "Хугеноти". Творбата е сред най-ярките постижения в жанра на "grand opéra" – внушителен, мащабен спектакъл с големи исторически картини, разширени хорови сцени, балет и забележителни вокални партии. Операта описва невъзможната любов между католичката Валентина и протестанта Раул на фона на ожесточените религиозни войни във Франция през XVI век. Кулминацията на тази вражда е Вартоломеевата нощ с масовото избиване на хугеноти в нощта на 24 август 1572 г. Под понятието хугенот се разбира привърженик на калвинисткото протестантство в средновековна Франция.


Постановката в Брюксел е възстановка на изключително успешната режисура на Оливие Пи от 2011 г. В трактовката на френския режисьор историческият контекст на операта и днешният ѝ отзвук се преливат много плавно и хармонично. Оливие Пи изгражда ярки, внушителни живи картини, в които народните маси заемат важно място. Комплексната интрига е разказана ясно и логично. В дадени моменти режисьорът използва деликатен хумор. Еротизмът също присъства в постановката, особено в красивата сцена с къпането на придворните дами. Действието е изключително раздвижено, интересно и като цяло голямата продължителност на операта (четири часа и половина музика) не се усеща. Зрелищният декор на Пиер-Андре Вайц е мащабен и функционален. Смяната на сцените се осъществява много бързо с помощта на най-модерна техника. Костюмите – също създадени от Вайц, са едновременно исторически и модерни. Католиците сякаш изплуват от ренесансова картина, докато хугенотите носят строги черни одежди. Смразяващ ефект има финалната сцена с екзекуцията на протестантите. Постановка, която не е загубила нищо от свежестта си и директното си послание за безсмислието на всеки човешки конфликт.


От музикалните постижения на първо място бих искал да посоча изключителния принос на хора на "Ла Моне" в една много отговорна, богата и важна партия. Подготвени от Еманюел Тренке, хористите бяха ярко и релефно действащо лице в религиозната драма. Внушителни бяха мъжете в католическото тържество от първо действие, както и в известната "Благословия на сабите", даваща начало на касапницата. Изящни бяха дамите в градинската, кралска сцена. Впечатляващ бе и големият хоров финал на трето действие.


За соловите партии са необходими изпълнители от най-високо ниво - не случайно в края на XIX век в Метрополитън опера спектаклите на "Хугеноти" стават известни като "вечерите на седемте звезди". В Брюксел екипът също бе изключителен.

Централната партия на Раул дьо Нанжи е една от многото трудни роли, написани за прочутия Адолф Нури (ще спомена само тези на Арнолдо от "Вилхелм Тел" и Елеазар от "Еврейката"). В Брюксел Енеа Скала бе много пламенен Раул, който показа солидна гласова издръжливост и сигурен висок регистър в тестващата теситура. Италианският тенор изпълни с красива кантилена арията от първо действие в съпровод на виола д'аморе. Запомняща се бе и страстната стрета в края на операта, в която хугенотът призовава братята си на съпротива.


Невероятен Марсел – верният другар на Раул, бе басът Александър Виноградов. При всяка своя поява руснакът доминираше действието и впечатли с много звучен, обемен, топъл и дълбок глас. Страхотно прозвуча ефектната хугенотска, бойна песен "Piff, paff".

Холандското сопрано Ленеке Ройтен бе великолепна кралица Маргьорит дьо Валоа. В голямата ария от второ действие певицата показа както чудесна кантилена, така и бляскави колоратури.


При все, че ролята на Валентина не съдържа особено запомнящ се солов момент, тя е много важна в драматургично отношение. Френското мецосопрано Карин Дее се справи блестящо с трудностите със сигурна техника и качествен, изравнен вокал. Безспорен връх в целия спектакъл бе знаменитият дует на Валентина и Раул – сцена, наситена с голям емоционален заряд: двама млади хора, раздвоени между чувствата си един към друг и факта, че принадлежат към враждуващи религиозни групи. Дее и Скала наситиха тази сцена с голяма страст, а гласовете им се разтвориха в стратосферните ре бемоли.

Ведро настроение внесе участието на пажа на кралицата Урбан с двете си великолепни, виртуозни арии, изпълнени с голяма лекота и свежест от Амброазин Бре. С голям драматизъм бе белязано участието на баритона Никола Кавалие като неумолимия католически фанатик граф дьо Сен-Бри. Солиден бе и другият водещ баритон Виторио Прато в по-човечния образ на граф дьо Невер.

Всички тези вокални капацитети бяха майсторски ръководени от невероятния Евелинo Пидо, който превърна оркестъра в релефно действащо лице. С неизчерпаема енергия 68-годишният италиански маестро предложи широк, романтичен, вдъхновен прочит на богатата партитура. Всяка фраза получи собствен цвят и значение, звукът бе шлифован и изразителен. Многобройните оркестрови сола бяха безупречно изсвирени. Сред тях се открои това на бас кларинета, съпровождащо приемането от Валентина на протестантската вяра. 

Спектакълът на 18 юни премина при изключителен успех и големият труд, положен от всички участници бе възнаграден от зрителите с дълги аплодисменти и ставане на крака.

Снимки: Baus
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Моите песни" – музикално пътешествие с Камелия Тодорова

След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..

публикувано на 14.10.25 в 16:03
Лили Големинова и проф. д-р Владислав Андонов

Виолата е вече принцеса, а не Пепеляшка, поне по време на "Дните на виолата"

Има фестивали и фестивали. Има обичайно хубави и интересни, а има и такива, в рамките на които има много търсене, много намиране, много премиери, специално написано творби и оригинални концепции. "Дните на виолата" са от точно този тип фестивали. Започнали през 2015 по идея на проф. д-р Владислав Андонов (преподавател по виола, разбира се) от..

публикувано на 14.10.25 в 16:01

Премиера на "Опера и природа" – издание, което пресъздава над 40 години оперна история

Днес, 14 октомври, е премиерата на първите два тома от изследването "Опера и природа" на акад. Пламен Карталов . Събитието се провежда в зала "Проф. Марин Дринов" на БАН и включва прожекция на видео фрагменти от спектакли , реализирани през различни етапи от дългогодишната творческа кариера на режисьора. Излиза вторият том на..

публикувано на 14.10.25 в 10:40

Хор "Света Параскева" отбелязва своя патронен празник на Петковден

На днешния Петковден своя патронен празник празнува Академичен хор "Света Параскева" към Националната художествена академия в София. Редакторът Мартина Кръстева разговаря с настоящия диригент на хора, Галина Луканова, за миналото, бъдещето и настоящето на творческия колектив в началото на 18-ия им музикален сезон. Слушайте! 

публикувано на 14.10.25 в 10:31

Духов оркестър "Перник" с празничен концерт пред Дома на културата

Следваща спирка на културния ни компас днес е Перник. По повод празниците на града днес градският духов оркестър ще представи богата програма пред Дома на културата от 11 часа. Чуйте още за събитието от диригента на оркестъра Трифон Трефонов :

публикувано на 14.10.25 в 10:24