Сезонът на Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел завърши с поредица от спектакли на впечатляващата опера на Джакомо Майербер "Хугеноти". Творбата е сред най-ярките постижения в жанра на "grand opéra" – внушителен, мащабен спектакъл с големи исторически картини, разширени хорови сцени, балет и забележителни вокални партии. Операта описва невъзможната любов между католичката Валентина и протестанта Раул на фона на ожесточените религиозни войни във Франция през XVI век. Кулминацията на тази вражда е Вартоломеевата нощ с масовото избиване на хугеноти в нощта на 24 август 1572 г. Под понятието хугенот се разбира привърженик на калвинисткото протестантство в средновековна Франция.
Постановката в Брюксел е възстановка на изключително успешната режисура на Оливие Пи от 2011 г. В трактовката на френския режисьор историческият контекст на операта и днешният ѝ отзвук се преливат много плавно и хармонично. Оливие Пи изгражда ярки, внушителни живи картини, в които народните маси заемат важно място. Комплексната интрига е разказана ясно и логично. В дадени моменти режисьорът използва деликатен хумор. Еротизмът също присъства в постановката, особено в красивата сцена с къпането на придворните дами. Действието е изключително раздвижено, интересно и като цяло голямата продължителност на операта (четири часа и половина музика) не се усеща. Зрелищният декор на Пиер-Андре Вайц е мащабен и функционален. Смяната на сцените се осъществява много бързо с помощта на най-модерна техника. Костюмите – също създадени от Вайц, са едновременно исторически и модерни. Католиците сякаш изплуват от ренесансова картина, докато хугенотите носят строги черни одежди. Смразяващ ефект има финалната сцена с екзекуцията на протестантите. Постановка, която не е загубила нищо от свежестта си и директното си послание за безсмислието на всеки човешки конфликт.
От музикалните постижения на първо място бих искал да посоча изключителния принос на хора на "Ла Моне" в една много отговорна, богата и важна партия. Подготвени от Еманюел Тренке, хористите бяха ярко и релефно действащо лице в религиозната драма. Внушителни бяха мъжете в католическото тържество от първо действие, както и в известната "Благословия на сабите", даваща начало на касапницата. Изящни бяха дамите в градинската, кралска сцена. Впечатляващ бе и големият хоров финал на трето действие.
За соловите партии са необходими изпълнители от най-високо ниво - не случайно в края на XIX век в Метрополитън опера спектаклите на "Хугеноти" стават известни като "вечерите на седемте звезди". В Брюксел екипът също бе изключителен.
Централната партия на Раул дьо Нанжи е една от многото трудни роли, написани за прочутия Адолф Нури (ще спомена само тези на Арнолдо от "Вилхелм Тел" и Елеазар от "Еврейката"). В Брюксел Енеа Скала бе много пламенен Раул, който показа солидна гласова издръжливост и сигурен висок регистър в тестващата теситура. Италианският тенор изпълни с красива кантилена арията от първо действие в съпровод на виола д'аморе. Запомняща се бе и страстната стрета в края на операта, в която хугенотът призовава братята си на съпротива.
Невероятен Марсел – верният другар на Раул, бе басът Александър Виноградов. При всяка своя поява руснакът доминираше действието и впечатли с много звучен, обемен, топъл и дълбок глас. Страхотно прозвуча ефектната хугенотска, бойна песен "Piff, paff".
Холандското сопрано Ленеке Ройтен бе великолепна кралица Маргьорит дьо Валоа. В голямата ария от второ действие певицата показа както чудесна кантилена, така и бляскави колоратури.
При все, че ролята на Валентина не съдържа особено запомнящ се солов момент, тя е много важна в драматургично отношение. Френското мецосопрано Карин Дее се справи блестящо с трудностите със сигурна техника и качествен, изравнен вокал. Безспорен връх в целия спектакъл бе знаменитият дует на Валентина и Раул – сцена, наситена с голям емоционален заряд: двама млади хора, раздвоени между чувствата си един към друг и факта, че принадлежат към враждуващи религиозни групи. Дее и Скала наситиха тази сцена с голяма страст, а гласовете им се разтвориха в стратосферните ре бемоли.
Ведро настроение внесе участието на пажа на кралицата Урбан с двете си великолепни, виртуозни арии, изпълнени с голяма лекота и свежест от Амброазин Бре. С голям драматизъм бе белязано участието на баритона Никола Кавалие като неумолимия католически фанатик граф дьо Сен-Бри. Солиден бе и другият водещ баритон Виторио Прато в по-човечния образ на граф дьо Невер.
Спектакълът на 18 юни премина при изключителен успех и големият труд, положен от всички участници бе възнаграден от зрителите с дълги аплодисменти и ставане на крака.
Чуйте! When I grow up, there will be a day, when everybody has to do what I say… Rebel Rebel става на 5 и празнува с любимите "Клоофингър" – рап-метъл законодателите, за които да се бунтуват е естествено състояние, дарк рок героите "Систърс ъф Мърси" и с "Цар Плъх", Lek City Case, Ali, Me And My Devil, Hellion Stone и No More Many More..
За трета поредна година пловдивчани и гости на града са поканени на Station Street Festival. На сцената, която вече е разположена на бившата улица "Станционна", ще имаме удоволствието да чуем родни имена като Scarlet, TDK, Tlen, Nicka, Arika Adams, Yanichka Nushi, Heptagram, Lunikk, Roots Rocket и Цар Плъх. Освен пъстрата и богата музикална..
В съботната оперна вечер (6 септември от 20 часа) ще прозвучи операта "Арабела" от Рихард Щраус. Запис на с участието на хора и оркестъра на Кралската опера "Ковънт гардън" под диригентството на Джефри Тейт. В ролите се превъплъщават Кири Те Канава, Франц Грундхебел, Габриеле Фонтана, Хелга Дернеш, Петер Зайферт. Либрето: Хуго фон Хофманстал..
На 10 септември дворът на Драматичния театър в Пловдив ще се превърне в сцена за една специална музикална вечер. Певицата и пианистка Александра Борисова – едно от вдъхновяващите млади имена на българската етно-поп сцена – ще представи своя дебютен албум "Може и така" в рамките на фестивала "Сцена на кръстопът". Александра, позната и под..
Триото – Живко Петров (пиано), Димитър Семов (ударни) и Димитър Карамфилов (контрабас) представи на "Аполония" Beyond the Flesh – шестият студиен албум на JP3. В 11 оригинални композиции триото пренася музиката на Живко Петров за филма "Плът" в ново измерение – отвъд образите, отвъд екрана, отвъд плътта. Пиесите, създадени като саундтрак към филма,..
В очакване В изгарящата горещина на следобеда, седя под дебелата сянка на дървото, около мен са налягали лудите кучета на лятото, и ние заедно..
За границите на изкуството, за смелостта да бъдеш себе си и за силата на музиката да лекува и провокира – разговор в "Нашият ден" с един артист, който..
Днес (на 8 септември) приключва "Буна 3" – третото издание Международния форум за съвременно изкуство. Най-голямата платформа за съвременно изкуство с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg