Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В памет на Питър Брук – театроведът проф. Виолета Дечева

Питър Брук
Снимка: Френски институт

Питър Брук – един от най- креативните и противоречиви режисьори на следвоенна Великобритания, почина на 97 години. Брук, живееше във Франция от 1974 г. насам. Роден е в Лондон, неговите сценични постановки са с участието на някои от най-изтъкнатите театрални актьори - Джон Гилгуд, Пол Скофийлд и Лорънс Оливие. Кариерата му преминава през пиеси на Шекспир, мюзикъли на Бродуей и кино, включително адаптация на "Повелителят на мухите". През 70-те години той обръща гръб на английския театър и се премества в Париж, където основава експериментална театрална компания, наречена Международен център за театрални изследвания. С него той посещава много страни и поставя продукции за различни аудитории, включително спектакли за наркозависими и за психично болни. Сред основните произведения, които той режисира, е "Махабхарата“, 9-часова драматизация на санскритски епос, която представя в няколко страни. Брук извървява много дълъг път от комерсиалната лондонска сцена до експерименталната сцена, разказва театроведът и преподавател – проф. Виолета Дечева:

проф. Виолета Дечева"Питър Брук няма някаква специализирана методология, но онова, което определяме като делото на живата му, е преоткриването на театралните средства, преоткриването на теорията на театъра. Ако има две понятия, които за Брук са централни, това са разказът – магическият и поетичният начин, по който този разказ стига до сърцето и ума на зрителя. И ако нещо вълнува Брук до края на живота му, това е как тази връзка всеки път да бъде откривана отново. 

След 1963 година започват неговите експерименти, доста парадоксално, защото благодарение на неговия успех на Лондонската сцена, той получава от Лондонската Шекспир компания да експериментира 3 месеца и оттам започва неговият експеримент. Тогава открива Арто, започват неговите търсения от зоната на невербалното, обръща се към старогръцката драматургия като постмодерен материал. Центърът, който основава в Париж – 1970 година, е сърцето на неговата работа. Оттам започва влечението му към Изтока и желанието да разбере кои са онези структури в човешкото поведение, които кристализират в театралната естетика, в онази магична връзка между актьор и зрител, която кара зрителите да достигнат до най-важните въпроси на съществуването ни в модерния свят.“

Театралната критика сочи, че в театралния си опит, Брук се опитва да съчетае похватите на Станиславски и Антонен Арто. Брук революционизира сцената с радикални интерпретации на класиката, преди да върне драмата към най-простите ѝ корени. Брук прави своя професионален режисьорски дебют едва на 17 години. Самият той казва: "Мога да взема всяко празно място и да го нарека гола сцена. Човек минава през празно пространство, докато някой друг го гледа, и това е всичко, което е необходимо за едно театрално действие...". Брук работи в своята лаборатория и методология с подготовката на тялото, гласа и импровизацията, казва, че е много важна и акробатиката за един актьор. Театралната критика твърди, че постановката на Брук "Сън в лятна нощ“ е повратна точка в историята на световния театър. 

Питър Брук казва: "На първа репетиция слепият води слепците“.

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – Френски институт, Уикипедия

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00