Питър Брук – един от най- креативните и противоречиви режисьори на следвоенна Великобритания, почина на 97 години. Брук, живееше във Франция от 1974 г. насам. Роден е в Лондон, неговите сценични постановки са с участието на някои от най-изтъкнатите театрални актьори - Джон Гилгуд, Пол Скофийлд и Лорънс Оливие. Кариерата му преминава през пиеси на Шекспир, мюзикъли на Бродуей и кино, включително адаптация на "Повелителят на мухите". През 70-те години той обръща гръб на английския театър и се премества в Париж, където основава експериментална театрална компания, наречена Международен център за театрални изследвания. С него той посещава много страни и поставя продукции за различни аудитории, включително спектакли за наркозависими и за психично болни. Сред основните произведения, които той режисира, е "Махабхарата“, 9-часова драматизация на санскритски епос, която представя в няколко страни. Брук извървява много дълъг път от комерсиалната лондонска сцена до експерименталната сцена, разказва театроведът и преподавател – проф. Виолета Дечева:
"Питър Брук няма някаква специализирана методология, но онова, което определяме като делото на живата му, е преоткриването на театралните средства, преоткриването на теорията на театъра. Ако има две понятия, които за Брук са централни, това са разказът – магическият и поетичният начин, по който този разказ стига до сърцето и ума на зрителя. И ако нещо вълнува Брук до края на живота му, това е как тази връзка всеки път да бъде откривана отново.
След 1963 година започват неговите експерименти, доста парадоксално, защото благодарение на неговия успех на Лондонската сцена, той получава от Лондонската Шекспир компания да експериментира 3 месеца и оттам започва неговият експеримент. Тогава открива Арто, започват неговите търсения от зоната на невербалното, обръща се към старогръцката драматургия като постмодерен материал. Центърът, който основава в Париж – 1970 година, е сърцето на неговата работа. Оттам започва влечението му към Изтока и желанието да разбере кои са онези структури в човешкото поведение, които кристализират в театралната естетика, в онази магична връзка между актьор и зрител, която кара зрителите да достигнат до най-важните въпроси на съществуването ни в модерния свят.“
Театралната критика сочи, че в театралния си опит, Брук се опитва да съчетае похватите на Станиславски и Антонен Арто. Брук революционизира сцената с радикални интерпретации на класиката, преди да върне драмата към най-простите ѝ корени. Брук прави своя професионален режисьорски дебют едва на 17 години. Самият той казва: "Мога да взема всяко празно място и да го нарека гола сцена. Човек минава през празно пространство, докато някой друг го гледа, и това е всичко, което е необходимо за едно театрално действие...". Брук работи в своята лаборатория и методология с подготовката на тялото, гласа и импровизацията, казва, че е много важна и акробатиката за един актьор. Театралната критика твърди, че постановката на Брук "Сън в лятна нощ“ е повратна точка в историята на световния театър.
Питър Брук казва: "На първа репетиция слепият води слепците“.
Чуйте повече от звуковия файл.Снимки – Френски институт, Уикипедия

Филмът на Божидар Стоилков "Линии на времето: Българският модернизъм" предлага нов поглед към наследството на българския архитектурен модернизъм. Той е първата част от поредицата "Архитектурата преди и сега", създадена в сътрудничество с Клуб "Смисъл". В "Какво се случва" филма представят продуцентката му Силвия Куманова и архитект Веселин Алексиев..
Фотограф, разказвач на истории, който живее между България и САЩ. Репортерските ѝ интереси са насочени към истории за миграция, принудителна асимилация, равенство между половете и маргинализирани общности. "Аз съм българо-турски фотожурналист на свободна практика, базиран на Балканите (предимно в България) и Сан Франциско, Калифорния, казва..
"Вече усещахме, че стената се клати. Аз тогава карах такси в София, Москвич. Живеехме в гарсониерата на баща ми. И една пияна жена се качи в таксито и каза: "Тато падна". – така Васко Кръпката си спомня датата 10 ноември 1989 година – Казах: Другарко, много сте се напила! Не може да бъде! Не ѝ взех пари, прибрах се вкъщи и си пуснах "Свободна..
Предаването "Литературата. Начин на упортреба" е посветено този път на полската следвоенна поезия – поетите Чеслав Милош, Збигнев Херберт, Вислава Шимборска и Тадеуш Ружевич. Разказват повече преводачът Камен Рикев и д-р Кристиян Янев. Чеслав Милош (1911 – 2004), един от най-именитите полски писатели на ХХ век. Дебютира като поет в сп. "Alma Mater..
Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път. По традиция от 2002 година насам наградите "Златният будилник" се връчват на 1 ноември, но този път церемонията се състоя на друга знакова дата – 10 ноември. Лауреатите се избират чрез пряко гласуване от всички..
Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път. По традиция от 2002..
Днес се навършват 36 години от деня, в който Тодор Живков бе свален от власт – акт, който бележи началото на прехода към демокрация и свободата на..
Той е живо доказателство за това колко важна е приемствеността в образованието и науката. Някогашният медалист от международните олимпиади по биология д-р..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg