Всеки, който е гледал "Трамвай желание", "Полет над кукувиче гнездо“, "Разяреният бик“ или пък "Усещане за жена“, знае какво означава да се наслаждава на истинска актьорска игра, която се простира отвъд клишетата. Методът на Лий Страсбърг несъмнено има пръст в това, защото именно той създава този тип сетивност у актьорите, които умеят да изграждат цели светове – лични и реални – пред екрана, а и на сцената, откъдето започва всичко.
Бащата на Метода е дал на света едни от най-добрите превъплъщенци на всички времена – актьори като Робърт де Ниро, Ал Пачино, Марлон Брандо, Мерилин Монро, Мерил Стрийп, Джеймс Дийн, Джак Никълсън, Дъстин Хофман, Катрин Хепбърн, Джейн Фонда, Сидни Поатие, Робърт Дювал, Робърт Редфорд и много други със звездна слава, които неведнъж са ни вълнували с образите, които пресъздават на екрана. Пренасяли са ни в други светове, други реалности, други вселени, чрез които обаче сме си задавали въпросите на действителността, в която живеем.
Гуруто на актьорското майсторство е последовател на Станиславски, той доразвива системата му в книгата си "Методът“ и макар да не получава "Оскар“ за това, си печели прозвището "създателят на суперзвезди". Школата му, която има бази в Ню Йорк и Лос Анджелис, проведе курс и у нас. В рамките на месец избрани български актьори за първи път се учеха на Метода от най-добрите професионалисти, с които театралният и филмов институт "Лий Страсбърг“ разполага. Сред тях е и синът на легендарния учител – Дейвид Страсбърг, настоящ директор и преподавател в академията в Лос Анджелис.
Всеки един от шестнайсетте, избрани да тръгнат по пътя на себепознанието, имаше възможност да развие сетивата и чувствителността си, да възпита емоциите и концентрацията си и да се научи да използва тялото си като инструмент, с който да надскочи клишето и да създаде реалност. Погледи, които говорят за вътрешен, емоционален свят, и гласове, които помагат на думите да достигнат до душите на зрителите. Всичко започва с релаксация, която позволява на насъбраното напрежение в тялото да напусне и на негово място да дойде доверието в нужните способности. Ключът към всичко обаче не е толкова да разбереш как да чувстваш като героя си, колкото как да овладееш и контролираш емоциите си.
Сред преподавателите, предали опит и познания на българските актьори в първия актьорски курс на световноизвестния институт по театър и кино "Лий Страсбърг“, бяха още Пол Ръш, част от академията в Западен Холивуд, член на престижното "Студио на актьори“ (The Actors Studio) и директор на емблематичната актьорска трупа "Театър 66“, и Томас Съливан, един от най-значимите кастинг директори в Холивуд, който стои зад подбора на артистите за спечелилия "Оскар“ филм "Зелената книга“, в който участва и българинът Димитър Маринов.
Проведеният курс следва стъпките на класовете в академията, които са комбинация между театър и кино, като се набляга върху театъра, който е първоизточникът на Метода. Целта е актьорите да работят върху поведението си на сцената и на екрана и най-вече над това как се променя то спрямо обстоятелствата. Основната задача е актьорът да опознае себе си и да се приеме, да не се страхува да се разкрие пред другите и да улавя със сетивата си всичко онова, което му се случва, а след това и да го пресъздаде, колкото и както е необходимо, спрямо ролята, в която влиза.
За техниката, предпочитана от едни от най-добрите актьори на Холивуд; за тънкостите, които са усвоили по време на курса у нас; за възможността да тръгнеш по пътя на себепознанието и за идеята да си сред актьорите, докоснали се до истината за играта на сцената и на екрана, която Страсбърг създава; а и за промяната, от която се нуждае българското кино, в часа на "Кино с думи“ разказаха Кристина Верославова, организатор на курса и една от актрисите, завършили академията за суперзвезди в Западен Холивуд, позната ни същото и с ролята си на Яна в сериала "Татковци“, и Елица Бинева и Люба Димитрова, актрисите, попаднали след избраните да се потопят в Метода на Лий Страсбърг.
Чуйте ги в звуковия файл.
Премиерният спектакъл "Игра на котки" е копродукция на Театрално-музикалния център в Кърджали и НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Режисьор е Александър Туник, който е студент по "Режисура за драматичен театър" в класа на проф. Пламен Марков. Автор на пиесата e унгарският драматург Ищван Йоркен. Той изпада в немилост след революцията през 1956 година..
Художникът Олег Гочев посреща своята 70-годишнина с изложба в СБХ "Шипка" 6. Експозицията включва 47 творби, показвани в продължение на 30 години в Германия, Барселона, Констанц и Базел. Озаглавена е "Олег Гочев. Перспективата на времето (70-30) и може да бъде видяна в галерията на Съюза на българските художници на ул. "Шипка" 6 до 16 април ...
Отиде си актьорът от Сатиричния театър Пламен Сираков. Той бе добър, усмихнат човек, благ и ненатрапчив. Познавах го от 1991 г., когато се срещнахме в предаванията на "Хумор и сатира". Направи ми впечатление с естествената си игра, с умението да покаже комизма във всяка ситуация, без да преиграва, а и пееше чудесно. В продължение на повече от пет..
Изложба с картини на Рембранд и Йожен Бурнанд се открива тази вечер в църквата "Сан Марчело ал Корсо" в Рим. Експозицията е озаглавена "Пътят на надеждата" и е посветена на Христовото Възкресение. Събитието се организира от държавния секретариат на Ватикана. В експозицията са включени картини, на които са изобразени различни сцени от..
Имерсивният театрален танцов спектакъл на Karakashyan & Artists, реализиран от режисьора и хореограф Коста Каракашян с финансовата подкрепа на Министерството на културата, е вдъхновен и създаден по мотиви на пиесата на Жан Кокто “Човешкият глас“. В него главната роля е поверена на талантливата Марчела-Василена, която представя края на една любов чрез..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
"Ганьограф" е авторско работно наименование на кратките визуално-словесни творби в социалните мрежи, описващи "класическия българин" или "класѝка", нещо..
Отиде си актьорът от Сатиричния театър Пламен Сираков. Той бе добър, усмихнат човек, благ и ненатрапчив. Познавах го от 1991 г., когато се срещнахме в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg