Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първият актьорски курс на Лий Страсбърг у нас и играта отвъд клишетата

5
Люба Димитрова, Кристина Верославова и Елица Бинева
Снимка: Таня Димова

Всеки, който е гледал "Трамвай желание", "Полет над кукувиче гнездо“, "Разяреният бик“ или пък "Усещане за жена“, знае какво означава да се наслаждава на истинска актьорска игра, която се простира отвъд клишетата. Методът на Лий Страсбърг несъмнено има пръст в това, защото именно той създава този тип сетивност у актьорите, които умеят да изграждат цели светове – лични и реални – пред екрана, а и на сцената, откъдето започва всичко.

Бащата на Метода е дал на света едни от най-добрите превъплъщенци на всички времена – актьори като Робърт де Ниро, Ал Пачино, Марлон Брандо, Мерилин Монро, Мерил Стрийп, Джеймс Дийн, Джак Никълсън, Дъстин Хофман, Катрин Хепбърн, Джейн Фонда, Сидни Поатие, Робърт Дювал, Робърт Редфорд и много други със звездна слава, които неведнъж са ни вълнували с образите, които пресъздават на екрана. Пренасяли са ни в други светове, други реалности, други вселени, чрез които обаче сме си задавали въпросите на действителността, в която живеем.

Гуруто на актьорското майсторство е последовател на Станиславски, той доразвива системата му в книгата си "Методът“ и макар да не получава "Оскар“ за това, си печели прозвището "създателят на суперзвезди". Школата му, която има бази в Ню Йорк и Лос Анджелис, проведе курс и у нас. В рамките на месец избрани български актьори за първи път се учеха на Метода от най-добрите професионалисти, с които театралният и филмов институт "Лий Страсбърг“ разполага. Сред тях е и синът на легендарния учител – Дейвид Страсбърг, настоящ директор и преподавател в академията в Лос Анджелис.

Всеки един от шестнайсетте, избрани да тръгнат по пътя на себепознанието, имаше възможност да развие сетивата и чувствителността си, да възпита емоциите и концентрацията си и да се научи да използва тялото си като инструмент, с който да надскочи клишето и да създаде реалност. Погледи, които говорят за вътрешен, емоционален свят, и гласове, които помагат на думите да достигнат до душите на зрителите. Всичко започва с релаксация, която позволява на насъбраното напрежение в тялото да напусне и на негово място да дойде доверието в нужните способности. Ключът към всичко обаче не е толкова да разбереш как да чувстваш като героя си, колкото как да овладееш и контролираш емоциите си.

Сред преподавателите, предали опит и познания на българските актьори в първия актьорски курс на световноизвестния институт по театър и кино "Лий Страсбърг“, бяха още Пол Ръш, част от академията в Западен Холивуд, член на престижното "Студио на актьори“ (The Actors Studio) и директор на емблематичната актьорска трупа "Театър 66“, и Томас Съливан, един от най-значимите кастинг директори в Холивуд, който стои зад подбора на артистите за спечелилия "Оскар“ филм "Зелената книга“, в който участва и българинът Димитър Маринов.

Проведеният курс следва стъпките на класовете в академията, които са комбинация между театър и кино, като се набляга върху театъра, който е първоизточникът на Метода. Целта е актьорите да работят върху поведението си на сцената и на екрана и най-вече над това как се променя то спрямо обстоятелствата. Основната задача е актьорът да опознае себе си и да се приеме, да не се страхува да се разкрие пред другите и да улавя със сетивата си всичко онова, което му се случва, а след това и да го пресъздаде, колкото и както е необходимо, спрямо ролята, в която влиза.

За техниката, предпочитана от едни от най-добрите актьори на Холивуд; за тънкостите, които са усвоили по време на курса у нас; за възможността да тръгнеш по пътя на себепознанието и за идеята да си сред актьорите, докоснали се до истината за играта на сцената и на екрана, която Страсбърг създава; а и за промяната, от която се нуждае българското кино, в часа на "Кино с думи“ разказаха Кристина Верославова, организатор на курса и една от актрисите, завършили академията за суперзвезди в Западен Холивуд, позната ни същото и с ролята си на Яна в сериала "Татковци“, и Елица Бинева и Люба Димитрова, актрисите, попаднали след избраните да се потопят в Метода на Лий Страсбърг.

Чуйте ги в звуковия файл.

Бояна Авдижева е носителката на едногодишната стипендия в академията на Лий Страсбърг в Лос Анджелис. Тя спечели голямата награда след петседмичния курс, който световноизвестният институт за театър и кино проведе за първи път не само у нас, но и на Балканския полуостров. Бояна беше сред шестнайсетте, избрани да се учат на Метода. Актрисата е завършила Италианския лицей в Горна Баня и НАТФИЗ в класа на проф. Атанас Атанасов.

Кристина Верославова и Бояна Авджиева, стипендиант в академията в Лос Анджелис

Снимки – Таня Димова и The Lee Strasberg Theatre & Film Institute
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"1983" – театралният роман на актьора Стефан Цирков

Той играе своите роли в едноактната пиеса живот и разказва весело-тъжно за своето битие на сцената и извън нея. Първо 40 години като част от трупата на Хасковския драматичен театър, а сега и в книгата си "1983. Театрален роман". 1983-та всъщност е годината, в която актьорът Стефан Цирков попада под Ямача. Театърът е изкуство на саморазголването –..

публикувано на 01.01.25 в 16:58
Най-мащабна сред артнамесите в подлеза е дълбоката 5 метра фуния, дала името на микрофестивала

Подлезът до автогарата в Габрово – ново артистично пространство

Подлезът до автогарата в Габрово вече няколко месеца е ново артистично пространство и габровци го наричат "Подлезът на изкуството". Причина за това е футуристичната триизмерна инсталация на Невена Екимова, която е изработена от осем хиляди различни по размер бракувани метални кутии, дарени за проекта от фабрика в град Попово. Повторното използването..

публикувано на 01.01.25 в 12:28
Коста Каракашян

В ритъма на танцовото кино с режисьора и хореограф Коста Каракашян

Тялото е перфектният инструмент – за изразяване, за любов, а някъде там явно и за война, но най-вече за живот. То говори, премълчава, предизвиква, танцува. То понася, не издържа, винаги е на ръба, а и често много далеч от него. То е наше, а ние сме него. Едва ли има човек, който е гледал филми като "Мръсни танци", "Флашданс", "Божествени..

публикувано на 01.01.25 в 09:31
Доц. д-р Владимир Божилов (вляво) и Емил Янев

Напред към звездите

В последния си за годината епизод 572 "Трамвай по желание" отправя научно-романтичен поглед към космическия театър. По създала се вече традиция гост в закриващия за 2025 г. спектакъл е астрономът доц. д-р Владимир Божилов, зам.-декан на Физико-математическия университет на СУ "Св. Климент Охридски". Популярният астроном дълги години използва..

публикувано на 31.12.24 в 17:05
Тери Пратчет

Изкуството в мен: Фантастичният Тери Пратчет

Самото име Тери Пратчет ни потапя във фантастични светове и черен хумор, предизвиква ехидна усмивка и бурен смях. Книгите му са емблематични. За всички, които са разколебани дали да вярват в Дядо Коледа, предлагаме актьорска интерпретация на "Сериозна причина, за да повярваш в Дядо Коледа", най-нежният разказ на маестро Тери Пратчет.

публикувано на 31.12.24 в 15:35