Всеки, който е гледал "Трамвай желание", "Полет над кукувиче гнездо“, "Разяреният бик“ или пък "Усещане за жена“, знае какво означава да се наслаждава на истинска актьорска игра, която се простира отвъд клишетата. Методът на Лий Страсбърг несъмнено има пръст в това, защото именно той създава този тип сетивност у актьорите, които умеят да изграждат цели светове – лични и реални – пред екрана, а и на сцената, откъдето започва всичко.
Бащата на Метода е дал на света едни от най-добрите превъплъщенци на всички времена – актьори като Робърт де Ниро, Ал Пачино, Марлон Брандо, Мерилин Монро, Мерил Стрийп, Джеймс Дийн, Джак Никълсън, Дъстин Хофман, Катрин Хепбърн, Джейн Фонда, Сидни Поатие, Робърт Дювал, Робърт Редфорд и много други със звездна слава, които неведнъж са ни вълнували с образите, които пресъздават на екрана. Пренасяли са ни в други светове, други реалности, други вселени, чрез които обаче сме си задавали въпросите на действителността, в която живеем.
Гуруто на актьорското майсторство е последовател на Станиславски, той доразвива системата му в книгата си "Методът“ и макар да не получава "Оскар“ за това, си печели прозвището "създателят на суперзвезди". Школата му, която има бази в Ню Йорк и Лос Анджелис, проведе курс и у нас. В рамките на месец избрани български актьори за първи път се учеха на Метода от най-добрите професионалисти, с които театралният и филмов институт "Лий Страсбърг“ разполага. Сред тях е и синът на легендарния учител – Дейвид Страсбърг, настоящ директор и преподавател в академията в Лос Анджелис.
Всеки един от шестнайсетте, избрани да тръгнат по пътя на себепознанието, имаше възможност да развие сетивата и чувствителността си, да възпита емоциите и концентрацията си и да се научи да използва тялото си като инструмент, с който да надскочи клишето и да създаде реалност. Погледи, които говорят за вътрешен, емоционален свят, и гласове, които помагат на думите да достигнат до душите на зрителите. Всичко започва с релаксация, която позволява на насъбраното напрежение в тялото да напусне и на негово място да дойде доверието в нужните способности. Ключът към всичко обаче не е толкова да разбереш как да чувстваш като героя си, колкото как да овладееш и контролираш емоциите си.
Сред преподавателите, предали опит и познания на българските актьори в първия актьорски курс на световноизвестния институт по театър и кино "Лий Страсбърг“, бяха още Пол Ръш, част от академията в Западен Холивуд, член на престижното "Студио на актьори“ (The Actors Studio) и директор на емблематичната актьорска трупа "Театър 66“, и Томас Съливан, един от най-значимите кастинг директори в Холивуд, който стои зад подбора на артистите за спечелилия "Оскар“ филм "Зелената книга“, в който участва и българинът Димитър Маринов.
Проведеният курс следва стъпките на класовете в академията, които са комбинация между театър и кино, като се набляга върху театъра, който е първоизточникът на Метода. Целта е актьорите да работят върху поведението си на сцената и на екрана и най-вече над това как се променя то спрямо обстоятелствата. Основната задача е актьорът да опознае себе си и да се приеме, да не се страхува да се разкрие пред другите и да улавя със сетивата си всичко онова, което му се случва, а след това и да го пресъздаде, колкото и както е необходимо, спрямо ролята, в която влиза.
За техниката, предпочитана от едни от най-добрите актьори на Холивуд; за тънкостите, които са усвоили по време на курса у нас; за възможността да тръгнеш по пътя на себепознанието и за идеята да си сред актьорите, докоснали се до истината за играта на сцената и на екрана, която Страсбърг създава; а и за промяната, от която се нуждае българското кино, в часа на "Кино с думи“ разказаха Кристина Верославова, организатор на курса и една от актрисите, завършили академията за суперзвезди в Западен Холивуд, позната ни същото и с ролята си на Яна в сериала "Татковци“, и Елица Бинева и Люба Димитрова, актрисите, попаднали след избраните да се потопят в Метода на Лий Страсбърг.
Чуйте ги в звуковия файл.
Той играе своите роли в едноактната пиеса живот и разказва весело-тъжно за своето битие на сцената и извън нея. Първо 40 години като част от трупата на Хасковския драматичен театър, а сега и в книгата си "1983. Театрален роман". 1983-та всъщност е годината, в която актьорът Стефан Цирков попада под Ямача. Театърът е изкуство на саморазголването –..
Подлезът до автогарата в Габрово вече няколко месеца е ново артистично пространство и габровци го наричат "Подлезът на изкуството". Причина за това е футуристичната триизмерна инсталация на Невена Екимова, която е изработена от осем хиляди различни по размер бракувани метални кутии, дарени за проекта от фабрика в град Попово. Повторното използването..
Тялото е перфектният инструмент – за изразяване, за любов, а някъде там явно и за война, но най-вече за живот. То говори, премълчава, предизвиква, танцува. То понася, не издържа, винаги е на ръба, а и често много далеч от него. То е наше, а ние сме него. Едва ли има човек, който е гледал филми като "Мръсни танци", "Флашданс", "Божествени..
В последния си за годината епизод 572 "Трамвай по желание" отправя научно-романтичен поглед към космическия театър. По създала се вече традиция гост в закриващия за 2025 г. спектакъл е астрономът доц. д-р Владимир Божилов, зам.-декан на Физико-математическия университет на СУ "Св. Климент Охридски". Популярният астроном дълги години използва..
Самото име Тери Пратчет ни потапя във фантастични светове и черен хумор, предизвиква ехидна усмивка и бурен смях. Книгите му са емблематични. За всички, които са разколебани дали да вярват в Дядо Коледа, предлагаме актьорска интерпретация на "Сериозна причина, за да повярваш в Дядо Коледа", най-нежният разказ на маестро Тери Пратчет.
Истории за семейните връзки, приятелството и утехата, която носи природата, побрани в стихове. Общо 59 на брой. Всяко едно от тях е нишка в гоблена на..
По традиция програмата за култура и образование на БНР излъчва директно Новогодишния концерт на Виенската филхармония – едно от най-популярните музикални..
В рубриката "Епизоди от живота" предлагаме идея за слушателите, които са решили да празнуват Нова година в уюта на дома, но все още не са избрали десерта..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg