Всеки, който е гледал "Трамвай желание", "Полет над кукувиче гнездо“, "Разяреният бик“ или пък "Усещане за жена“, знае какво означава да се наслаждава на истинска актьорска игра, която се простира отвъд клишетата. Методът на Лий Страсбърг несъмнено има пръст в това, защото именно той създава този тип сетивност у актьорите, които умеят да изграждат цели светове – лични и реални – пред екрана, а и на сцената, откъдето започва всичко.
Бащата на Метода е дал на света едни от най-добрите превъплъщенци на всички времена – актьори като Робърт де Ниро, Ал Пачино, Марлон Брандо, Мерилин Монро, Мерил Стрийп, Джеймс Дийн, Джак Никълсън, Дъстин Хофман, Катрин Хепбърн, Джейн Фонда, Сидни Поатие, Робърт Дювал, Робърт Редфорд и много други със звездна слава, които неведнъж са ни вълнували с образите, които пресъздават на екрана. Пренасяли са ни в други светове, други реалности, други вселени, чрез които обаче сме си задавали въпросите на действителността, в която живеем.
Гуруто на актьорското майсторство е последовател на Станиславски, той доразвива системата му в книгата си "Методът“ и макар да не получава "Оскар“ за това, си печели прозвището "създателят на суперзвезди". Школата му, която има бази в Ню Йорк и Лос Анджелис, проведе курс и у нас. В рамките на месец избрани български актьори за първи път се учеха на Метода от най-добрите професионалисти, с които театралният и филмов институт "Лий Страсбърг“ разполага. Сред тях е и синът на легендарния учител – Дейвид Страсбърг, настоящ директор и преподавател в академията в Лос Анджелис.
Всеки един от шестнайсетте, избрани да тръгнат по пътя на себепознанието, имаше възможност да развие сетивата и чувствителността си, да възпита емоциите и концентрацията си и да се научи да използва тялото си като инструмент, с който да надскочи клишето и да създаде реалност. Погледи, които говорят за вътрешен, емоционален свят, и гласове, които помагат на думите да достигнат до душите на зрителите. Всичко започва с релаксация, която позволява на насъбраното напрежение в тялото да напусне и на негово място да дойде доверието в нужните способности. Ключът към всичко обаче не е толкова да разбереш как да чувстваш като героя си, колкото как да овладееш и контролираш емоциите си.
Сред преподавателите, предали опит и познания на българските актьори в първия актьорски курс на световноизвестния институт по театър и кино "Лий Страсбърг“, бяха още Пол Ръш, част от академията в Западен Холивуд, член на престижното "Студио на актьори“ (The Actors Studio) и директор на емблематичната актьорска трупа "Театър 66“, и Томас Съливан, един от най-значимите кастинг директори в Холивуд, който стои зад подбора на артистите за спечелилия "Оскар“ филм "Зелената книга“, в който участва и българинът Димитър Маринов.
Проведеният курс следва стъпките на класовете в академията, които са комбинация между театър и кино, като се набляга върху театъра, който е първоизточникът на Метода. Целта е актьорите да работят върху поведението си на сцената и на екрана и най-вече над това как се променя то спрямо обстоятелствата. Основната задача е актьорът да опознае себе си и да се приеме, да не се страхува да се разкрие пред другите и да улавя със сетивата си всичко онова, което му се случва, а след това и да го пресъздаде, колкото и както е необходимо, спрямо ролята, в която влиза.
За техниката, предпочитана от едни от най-добрите актьори на Холивуд; за тънкостите, които са усвоили по време на курса у нас; за възможността да тръгнеш по пътя на себепознанието и за идеята да си сред актьорите, докоснали се до истината за играта на сцената и на екрана, която Страсбърг създава; а и за промяната, от която се нуждае българското кино, в часа на "Кино с думи“ разказаха Кристина Верославова, организатор на курса и една от актрисите, завършили академията за суперзвезди в Западен Холивуд, позната ни същото и с ролята си на Яна в сериала "Татковци“, и Елица Бинева и Люба Димитрова, актрисите, попаднали след избраните да се потопят в Метода на Лий Страсбърг.
Чуйте ги в звуковия файл.
Радио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят. Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно. Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..
Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..
"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...
Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия. Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..
"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg