Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"На залязващата", но незабравима Мими Балканска

Портрет на Мими Балканска от Евгений Вашченко
Снимка: НЦМТ

Тя няма академично образование, няма и гимназиално такова, но е надарена с невиждан талант. Завладява всяка сцена, на която се качи, и всяко сърце, до което се докосне. Превзема театри – родни и световни. Именно тя представя българския оперетен театър по възможно най-добрия начин пред света. На това мнение е и самият Кемал Ататюрк, а и сръбският театър, в който играе на национално ниво. Макар да е изиграла близо 400 централни роли, всъщност обича по-семплите. Тя е царицата на оперетата, но не и царицата на чардаша. Тя е просто Мими Балканска и това е нейната истина.

"Беше ѝ писнало да я наричат царица. Тя се обличаше много семпло – пола на карета и една бяла блузка, това е. Не обичаше шлейфове, дълги рокли, помпозността, тя обичаше семплите неща в живота. Затова и моята първа книга се нарича "Аз не съм царица на чардаша", защото тя казваше: "Аз съм толкова обикновена жена, искам толкова малко от живота. Не искам да ме приемат за царица, не съм княгиня, предпочитам обикновените неща". Беше ѝ писнало да я гледат с обожание, всички мъже да падат в краката ѝ, защото наистина е била очарователна. Тя и на стари години беше такава и имаше млади обожатели, които идваха, сядаха, носеха цветя, слушаха със зяпнали уста и си отиваха. Това беше, това е истината за Мими", разказа в "Артефир" биографът на оперетната ни легенда – журналистиката Елиана Митова.

На 22 юли се навършиха 120 години от рождението на Мими Балканска, а годишнината ѝ беше отбелязана с песен. "На залязващата" е стихотворението на Никола Вапцаров, посветено на певицата, което вече можем да чуем в изпълнение на актьора Дарин Ангелов. Песента, с която бяха отбелязани и 80 години от разстрела на поета, е проект на Игор Марковски.


Вапцаров се впечатлява от Мими Балканска, след като я гледа на сцената в Русе. Колко пъти се е наслаждавал на таланта ѝ никой не знае, но изглежда е било достатъчно, за да пророкува това, което ще се случи с нея, макар по това време да е била на върха на своята кариера – тя залязва, но никога няма да бъде забравена.

Мими Балканска разбира късно за посветеното ѝ стихотворение, чак през 1983-а. Това е и годината, в която то е публикувано и в периодичния печат, в тогавашното списание "София".

И днес Мими остава единствената актриса, която е изиграла и трите роли в "Царицата на чардаша", с която я отъждествяват – Силва, Щаси и Цилика, както и емблемата на Държавния музикален театър "Стефан Македонски" в София. Тя е сред основателите на Кооперативния театър, който е бил частен, а с това и явление за времето си, и с който гастролира в Югославия и Турция, където се среща с Кемал Ататюрк заедно с Тинка Краева. Основател е и на Художествения оперетен театър в София.

"Мими Балканска, царицата на оперетата" е втората биографична книга, която Елиана Митова пише за незабравимата българска оперетна легенда, а в звуковия файл разказва защо личността и творчеството на Мими са оставили такъв силен отпечатък в историята на българския оперетен театър и в сърцата на многохилядната публика.

Снимки: НЦМТ, Wikipedia

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"1983" – театралният роман на актьора Стефан Цирков

Той играе своите роли в едноактната пиеса живот и разказва весело-тъжно за своето битие на сцената и извън нея. Първо 40 години като част от трупата на Хасковския драматичен театър, а сега и в книгата си "1983. Театрален роман". 1983-та всъщност е годината, в която актьорът Стефан Цирков попада под Ямача. Театърът е изкуство на саморазголването –..

публикувано на 01.01.25 в 16:58
Най-мащабна сред артнамесите в подлеза е дълбоката 5 метра фуния, дала името на микрофестивала

Подлезът до автогарата в Габрово – ново артистично пространство

Подлезът до автогарата в Габрово вече няколко месеца е ново артистично пространство и габровци го наричат "Подлезът на изкуството". Причина за това е футуристичната триизмерна инсталация на Невена Екимова, която е изработена от осем хиляди различни по размер бракувани метални кутии, дарени за проекта от фабрика в град Попово. Повторното използването..

публикувано на 01.01.25 в 12:28
Коста Каракашян

В ритъма на танцовото кино с режисьора и хореограф Коста Каракашян

Тялото е перфектният инструмент – за изразяване, за любов, а някъде там явно и за война, но най-вече за живот. То говори, премълчава, предизвиква, танцува. То понася, не издържа, винаги е на ръба, а и често много далеч от него. То е наше, а ние сме него. Едва ли има човек, който е гледал филми като "Мръсни танци", "Флашданс", "Божествени..

публикувано на 01.01.25 в 09:31
Доц. д-р Владимир Божилов (вляво) и Емил Янев

Напред към звездите

В последния си за годината епизод 572 "Трамвай по желание" отправя научно-романтичен поглед към космическия театър. По създала се вече традиция гост в закриващия за 2025 г. спектакъл е астрономът доц. д-р Владимир Божилов, зам.-декан на Физико-математическия университет на СУ "Св. Климент Охридски". Популярният астроном дълги години използва..

публикувано на 31.12.24 в 17:05
Тери Пратчет

Изкуството в мен: Фантастичният Тери Пратчет

Самото име Тери Пратчет ни потапя във фантастични светове и черен хумор, предизвиква ехидна усмивка и бурен смях. Книгите му са емблематични. За всички, които са разколебани дали да вярват в Дядо Коледа, предлагаме актьорска интерпретация на "Сериозна причина, за да повярваш в Дядо Коледа", най-нежният разказ на маестро Тери Пратчет.

публикувано на 31.12.24 в 15:35