Тя няма академично образование, няма и гимназиално такова, но е надарена с невиждан талант. Завладява всяка сцена, на която се качи, и всяко сърце, до което се докосне. Превзема театри – родни и световни. Именно тя представя българския оперетен театър по възможно най-добрия начин пред света. На това мнение е и самият Кемал Ататюрк, а и сръбският театър, в който играе на национално ниво. Макар да е изиграла близо 400 централни роли, всъщност обича по-семплите. Тя е царицата на оперетата, но не и царицата на чардаша. Тя е просто Мими Балканска и това е нейната истина.
"Беше ѝ писнало да я наричат царица. Тя се обличаше много семпло – пола на карета и една бяла блузка, това е. Не обичаше шлейфове, дълги рокли, помпозността, тя обичаше семплите неща в живота. Затова и моята първа книга се нарича "Аз не съм царица на чардаша", защото тя казваше: "Аз съм толкова обикновена жена, искам толкова малко от живота. Не искам да ме приемат за царица, не съм княгиня, предпочитам обикновените неща". Беше ѝ писнало да я гледат с обожание, всички мъже да падат в краката ѝ, защото наистина е била очарователна. Тя и на стари години беше такава и имаше млади обожатели, които идваха, сядаха, носеха цветя, слушаха със зяпнали уста и си отиваха. Това беше, това е истината за Мими", разказа в "Артефир" биографът на оперетната ни легенда – журналистиката Елиана Митова.
На 22 юли се навършиха 120 години от рождението на Мими Балканска, а годишнината ѝ беше отбелязана с песен. "На залязващата" е стихотворението на Никола Вапцаров, посветено на певицата, което вече можем да чуем в изпълнение на актьора Дарин Ангелов. Песента, с която бяха отбелязани и 80 години от разстрела на поета, е проект на Игор Марковски.
Мими Балканска разбира късно за посветеното ѝ стихотворение, чак през 1983-а. Това е и годината, в която то е публикувано и в периодичния печат, в тогавашното списание "София".
И днес Мими остава единствената актриса, която е изиграла и трите роли в "Царицата на чардаша", с която я отъждествяват – Силва, Щаси и Цилика, както и емблемата на Държавния музикален театър "Стефан Македонски" в София. Тя е сред основателите на Кооперативния театър, който е бил частен, а с това и явление за времето си, и с който гастролира в Югославия и Турция, където се среща с Кемал Ататюрк заедно с Тинка Краева. Основател е и на Художествения оперетен театър в София.
"Мими Балканска, царицата на оперетата" е втората биографична книга, която Елиана Митова пише за незабравимата българска оперетна легенда, а в звуковия файл разказва защо личността и творчеството на Мими са оставили такъв силен отпечатък в историята на българския оперетен театър и в сърцата на многохилядната публика.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg