"Някои казват, че снимките много бързо остаряват, аз бих казал, че много бързо стават по-ценни" – казва Антоан Божинов, фотограф, преподавател, създател на биенале "Фодар" и автор на книги с фотографска тематика.
Най-новото му изследване "Фотографският образ в комуникационен контекс" проследява историята и посоките в развитието на фотографията и в световен, и в локален, български контекст. "Надявам се да се получи дебат" – казва Антоан Божинов и оспорва общоприетото твърдение, че фотографският образ е обективен. Зад обектива винаги има субект, хубавата снимка е тази, която предлага интерпретация, докато обектът и образът са едно и също нещо, това няма как да влезе в интерпретативното поле. Фотографът трябва да пречупи нещата през собствения си поглед".
Антон Божинов прави и преглед на развитието на фотографията у нас по времето на социализма, през обекта – голо тяло. Хронологията показва, че актовите снимки се увеличават през 80-те години на XX век, което съвпада с размразяването на системата.
"Голото тяло беше един лежерен, културен бунт през социализма и той нямаше претенцията да сваля режима – това беше един младежки бунт, не ни интересуваше какво говорят там, не четяхме "Работническо дело". Фотографите бяхме малко привилегировани през социализма, ние нямахме образование, само средно, там се подготвяха изпълнителски кадри, не бяхме в окото на бурята" – спомня си той.
Чуйте разговора с Антоан Божинов в звуковия файл.
Евдокия Петева-Филова и Лала Барзова са първите жени в науката за изкуството у нас. В посока на техния труд и принос е проучването на изкуствоведката проф. д.н. Благовеста Иванова, гост в "Артефир". След Андрей Протич, който през 1901 година завършва германска филология и история на изкуството с философия в университета в Лайпциг, през 1922 и 1924..
33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор Стоян Радев. В Деня на детето, след целодневната програма , която включваше два спектакъла – "Храбрият оловен войник“ на Държавния куклен театър - Варна и "Лавандулови момичета" на Варненския..
Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на журналистиката" (1987-1991) и главен редактор (2007-2011) на Университетско издателство "Св. Климент Охридски". Основател и собственик на издателство "Парадокс". Издател и културен мениджър с над..
Култура на протеста коментираме в "Terra Култура" заедно с политолога и изследовател Ивайло Динев , който се включва в предаването директно от Берлин. Съвсем скоро по време на Международната конференция за синдикатите и социалните движения във Флоренция Динев представи сравнителен анализ на протести на работници в Белгия, България, Италия,..
Актрисата Мария Панайотова от "Театър Нокс" представя в "Нашият ден" последното премиерно заглавие на независимото културно сдружение – п редставлението "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви". Времето и мястото на премиерите е 6 и 10 юни от 19 ч. в Националния студентски дом. "Театър Нокс", по думите на Панайотова, е общност от хора,..
Директорът на Националния природонаучен музей при БАН, проф. Павел Стоев, и доц. Любомир Кендеров, ръководител на проекта "Комплексно екосистемно..
Село Ореховица се намира в община Долна Митрополия, област Плевен и в него живеят над 1200 човека. Заселването на землището на селото датира още от тракийско..
Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg