Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Любопитството на "Мислещите тръстики" и поезията като силно човешко действие

Снимка: Яна Лозева/sfumato.info

"Защо трябва всеки път да ме разплакваш?", каза тя на Маргарита Младенова, докато бършеше сълзите си и я гледаше право в очите. Една от всички, в които дълго след края на "Мислещите тръстики" отекваха думите на Миряна Башева, сълзите ѝ бяха от радост. Като на голяма част от зрителите в салона. Някои от тях дори не се сдържаха по време на спектакъла и наддаваха по едно звучно "Браво!", а в самия край дълго ръкопляскаха.

Двайсет момчета и момичета говореха с гласа на един от апостолите на съвременната българска поезия, какъвто безспорно е Башева. "Младеновите" бяха истинско събитие за публиката на 38-ите Празници на изкуствата "Аполония".


Те възкресяват на живо поетичния свят, максимализма и неотстъпчивостта спрямо истината на поетесата. Макар да са едва втори курс в НАТФИЗ, студентите на Маргарита Младенова съзнават в какво пътуване в думите на Миряна Башева участват всеки път, когато съживят поезията ѝ на сцената.

Идеята, композицията и постановката на "Мислещите тръстики" – дело именно на Младенова, която има самочувствието на режисьора, притежаващ най-силно умението да усети и предаде убежденията на Миряна – доказват, че поезията е силно човешко действие.

Интуиция за битие прозира в стиховете на Башева и говори за това, че "не сме току-така тука" – на този свят, в това време, в този наш живот. Неуместно е да съществуваме, но все пак ни има. Има и смисъл в това и не трябва да спираме да го търсим.


"Опозиция на скепсиса стоеше в нея, затова беше цял човек, труден за самия себе си и за близките си, каквато беше и поезията ѝ", каза в "Артефир" Маргарита Младенова. "Не бива да искаме доказателства за смисъла, ние трябва да ги открием сами и да не очакваме животът да ни го потвърждава. Тази битка за смисъл, всъщност битка за дух и за духовни прозрения, определя света на Миряна и на представлението", добави още режисьорката.

Според нея животът е пълен с неизбежни подробности и макар всичко около нас да ни ръмжи, трябва да правим мъчния подбор между важно и маловажно. Липсата на този баланс е причината да потъваме все по-надълбоко. Най-точната мярка за това колко неизбежно газим в подробностите обаче е максимализмът на поета. Особено когато поетът е Миряна Башева. Точно тя ни припомня, че е друго това, което ни води, и всичко се случва между свободата, любовта и смъртта.

А в какво се крие любопитството на "Мислещите тръстики" и имат ли те силата да понесат бъдещето си Маргарита Младенова разказва в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00