"Защо трябва всеки път да ме разплакваш?", каза тя на Маргарита Младенова, докато бършеше сълзите си и я гледаше право в очите. Една от всички, в които дълго след края на "Мислещите тръстики" отекваха думите на Миряна Башева, сълзите ѝ бяха от радост. Като на голяма част от зрителите в салона. Някои от тях дори не се сдържаха по време на спектакъла и наддаваха по едно звучно "Браво!", а в самия край дълго ръкопляскаха.
Двайсет момчета и момичета говореха с гласа на един от апостолите на съвременната българска поезия, какъвто безспорно е Башева. "Младеновите" бяха истинско събитие за публиката на 38-ите Празници на изкуствата "Аполония".
Те възкресяват на живо поетичния свят, максимализма и неотстъпчивостта спрямо истината на поетесата. Макар да са едва втори курс в НАТФИЗ, студентите на Маргарита Младенова съзнават в какво пътуване в думите на Миряна Башева участват всеки път, когато съживят поезията ѝ на сцената.
Идеята, композицията и постановката на "Мислещите тръстики" – дело именно на Младенова, която има самочувствието на режисьора, притежаващ най-силно умението да усети и предаде убежденията на Миряна – доказват, че поезията е силно човешко действие.
Интуиция за битие прозира в стиховете на Башева и говори за това, че "не сме току-така тука" – на този свят, в това време, в този наш живот. Неуместно е да съществуваме, но все пак ни има. Има и смисъл в това и не трябва да спираме да го търсим.
"Опозиция на скепсиса стоеше в нея, затова беше цял човек, труден за самия себе си и за близките си, каквато беше и поезията ѝ", каза в "Артефир" Маргарита Младенова. "Не бива да искаме доказателства за смисъла, ние трябва да ги открием сами и да не очакваме животът да ни го потвърждава. Тази битка за смисъл, всъщност битка за дух и за духовни прозрения, определя света на Миряна и на представлението", добави още режисьорката.
Според нея животът е пълен с неизбежни подробности и макар всичко около нас да ни ръмжи, трябва да правим мъчния подбор между важно и маловажно. Липсата на този баланс е причината да потъваме все по-надълбоко. Най-точната мярка за това колко неизбежно газим в подробностите обаче е максимализмът на поета. Особено когато поетът е Миряна Башева. Точно тя ни припомня, че е друго това, което ни води, и всичко се случва между свободата, любовта и смъртта.
А в какво се крие любопитството на "Мислещите тръстики" и имат ли те силата да понесат бъдещето си Маргарита Младенова разказва в звуковия файл.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg