Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Алгоритми и творчество

Визуален артист, писател на игри и учен в областта на данните обсъждат изкуствения интелект, машинното обучение и визуалните изкуства.

Изкуственият интелект (ИИ) се използва в много различни области, включително в изкуството и дизайна.

ИИ се използва в различни области, за да дава представа за поведението на потребителите и да дава препоръки въз основа на данните. Например алгоритъмът за прогнозно търсене на Google използва данни за минали потребители, за да предвиди какво ще напише потребителят след това в лентата за търсене. Netflix използва данни за минали потребители, за да препоръча какъв филм може да иска да види следващия потребител, като по този начин го привързва към платформата и увеличава времето за гледане. Facebook използва минали данни на потребителите, за да дава автоматично предложения за маркиране на вашите приятели въз основа на чертите на лицето в техните изображения. ИИ се използва навсякъде от големите организации, за да улесни живота на крайния потребител. Употребите на изкуствения интелект най-общо биха попаднали в категорията за обработка на данни, която включва следното:

Отговор: Изкуственият интелект се използва в различни отрасли в световен мащаб. Някои от отраслите, които са навлезли дълбоко в областта на изкуствения интелект, за да намерят нови приложения, са електронната търговия, търговията на дребно, сигурността и наблюдението. Спортни анализи, производство и производство, автомобилостроене и др.

Машинното обучение се използва все повече в света на изкуството.

Което поражда следващия въпрос: добро нещо ли е това? А дали всеки нов инструмент в изкуството е нещо добро? От една страна, той може да направи традиционната версия на творчеството по-малко популярна. В икономиката това се нарича творческо разрушение, при което нов инструмент или техника унищожава използването на по-стария. Но от друга страна, и от това следва, че единственият начин, по който можем да се движим напред, е като възприемаме новото. И тук изкуственият интелект е нещо ново. Затова и тази техника никога няма да заличи напълно други, по-традиционни форми на творчество. Просто няма толкова много специалисти по данни (въпреки това, което може да изглежда понякога).

"Мястото, на което мога да си представя, че машинното обучение работи за един художник, би било не в развиването на независима субективност, като написването на стихотворение или създаването на изображение, а всъщност в запълването на пропуски, които са свързани с труда, като начина, по който работи Photoshop с различните инструменти, които можете да използвате."

Науката за данните се използва, за да помогне на художниците да вземат по-добри решения.

Науката за данните е свързана с използването на данни, за да се създаде възможно най-голямо въздействие за вашата компания. Въздействието може да бъде под формата на множество неща. Може да бъде под формата на прозрения за гледането на аудиторията, която Netflix минира, за да създаде оригинален сериал, или под формата на препоръки за видеоклипове за YouTube. Сега, за да направите тези неща, трябва да направите сложни Модели, да напишете код и да използвате инструменти за визуализация на данни.

Свързвам науката за данните с обичайните за вас индустриални области – финанси, маркетинг, здравеопазване и др. Но наука за данните за творческа работа, като например изкуство, писане, музика или дори дебатиране? Това звучи твърде футуристично, за да е актуално за учените, занимаващи се с данни в момента.

* Текстът и изображението към публикацията са генерирани от алгоритъм на базата на едни и същи ключови думи. В последствие текстът е преведен посредством инструмент за машинен превод и е публикуван без редакция.

Разговорът с Андрей Тагарев, Красимир Терзиев и Емануил Томов е осъществен без дигитална намеса и може да бъде чут в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Зад кулисите" – магията на сценографията

За тайните на професията на сценографа и умението да рисуваш образи, картини и приказки на театралната сцена и на големия екран разказват младите сценографки Михаела Михайлова и Деница Николова. Двете са завършили Националната художествена академия в София. "Изисква храброст и смелост, за да покажеш собственото си изкуство. Това важи може би за..

публикувано на 13.05.24 в 08:06
арх. Здравец Хайтов

105-годишнината на Хайтов се отбелязва с поредица от филми и изложба

С прожекция на поредица от филми в кино "Одеон" и изложба илюстрации на "Диви разкази" започват инициативите по отбелязването на 105-годишнината от рождението на Николай Хайтов. Националното художествено училище за изящни изкуства "Илия Петров" предложи на своите ученици да направят илюстрации по "Диви разкази", по идея на фондация "Памет". Предстоящата..

публикувано на 12.05.24 в 09:15

Летящите разкази на пилота Йордан Колев

Разкази с 35 000 фута под крилата събира летецът и пилот Йордан Колев в новата си книга, озаглавена  "Двойното дъно на пилотския куфар".  Колев е известен на българските читатели с пътеписа "От Рио до Кейптаун" и с романите "Лабиринт", "Пазителят и Кобрата" и "Кацането". "Човек си носи багажа навсякъде по света. В името на безопасността на..

публикувано на 11.05.24 в 11:09
Костадин Бонев

"Аз, Харли и път 66" – по пътя на американската реалност

Документалният филм "Аз, Харли и път 66" е филмова революция в мили, разказ за ускорено движение на съвременния свят или за нормалния ритъм на човешкото съществуване. Режисьор на филма е Владимир Шишков, а продуцент и съсценарист – Костадин Бонев.   На 16 май в Народния театър "Иван Вазов" Съюзът на българските филмови дейци ще връчи..

публикувано на 10.05.24 в 17:25

Крило на птица от куршуми

Крило на птица от куршуми – това виждаме на корицата на новата стихосбирка "Пойни птици" на Владислав Христов.  В нея той събира на едно място птичия свят и света на войната на хората.  Жизнеутвърждаващата, но и сурова природа – с убийствата и смъртта.  Какво се случва между тях, кое надделява?  Катерина Стойкова е написала следното:..

публикувано на 10.05.24 в 16:45