В концертна версия на предаването "Контемпо" представяме компилация от фестивалните дни в Люцерн, състояли се от 8 август до 11 септември тази година. Щастливата възможност да предложим тези произведения на слушателите се дължи на любезното съдействие на Европейския съюз за радио и телевизия. За вечерта на 21 септември предлагаме специална селекция от 3 творби – произведение от афроамериканка, рамкирано от две авангардни пиеси.
Започваме с творение на Лайза Лим, озаглавено "String Creatures". Музиката на Лайза Лим се фокусира върху съвместните и транскултурните практики. Идеите за красотата, екологичната връзка и ритуалната трансформация са постоянни проблеми в нейната композиционна работа. Лим получава поръчки от филхармонията на Лос Анджелис, Симфоничния оркестър на Баварското радио и Симфоничния оркестър на БиБиСи, от фестивали и многобройни ансамбли за нова музика. През 2005-2006 г. тя е резидентен композитор на Симфоничния оркестър на Сидни. Лим е професор по композиция в Консерваторията за музика в Сидни. През 2021 г. тя получава наградата "Happy New Ears", а през 2021/22 е стипендиант на Берлинския институт за съвременни изследвания. Нейни произведения са публикувани от издателство "Casa Ricordi Berlin".
Флорънс Беатрис Прайс е афроамериканска композиторка, пианистка, органистка и учителка по музика. Прайс получава образование в Музикалната консерватория на Нова Англия и работи в Чикаго от 1927 до смъртта си през 1953 година. Прайс е първата афроамериканка, призната за симфоничен композитор, и първата, чиято композиция е изпълнена от голям оркестър. Тя създава над 300 произведения: четири симфонии, четири концерта, хорови творби, художествени песни и музика за камерни и солови инструменти. През 2009 г. в изоставената ѝ лятна къща е открита значителна колекция от нейни партитури и документи. В рамките на предаването ще прозвучи нейният Клавирен квинтет в ла минор.
Произведението за ударни и струнен квартет на Тайшон Сорей – "Грейчън Монкър Трети" е посветено на едноименния джаз тромбонист, починал по-рано тази година. Тайшон Сорей има изключително разнообразен артистичен профил. В творбите му се пресичат различни жанрове: джазът и новата музика, импровизацията и композицията. Той е барабанист, пианист, тромбонист и диригент. Ръководи собствени състави, но и работи с артисти като Антъни Бракстън, Виджай Айер, Джордж Луис, Роско Мичъл и Джон Зорн. Сорей изучава джаз и изпълнителско майсторство в университета "Уилям Патерсън" в Ню Джърси, композиция в Уеслианския университет в град Мидълтаун, Кънектикът и в Колумбийския университет. През 2015 г. получава наградата за въздействащ композитор "Дорис Дюк", през 2017 е обявен за стипендиант на МакАртър, а през 2018 година – за стипендиант за артисти на САЩ. Участвал е във фестивалите „Other Minds“, "JazzDanmark" и фестивала на Сиатълския симфоничен оркестър. Получавал е поръчки от Филхармонията на Лос Анджелис, ансамблите "International Contemporary", "TAK", "PRISM", "JACK" и други. Тайшон Сорей преподава в Университета на Пенсилвания.
Очаквайте още една селекция от Люцерн през октомври, а първата компилация от фестивалните дни имате възможност да чуете в рамките на предаването "Контемпо" в сряда – 21 септември, от 19.30 часа.
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg