Текстовете на австрийския писател не се появяват особено често на българска сцена. Представлението "Сеч. Една възбуда" е по идея на актрисата Елена Димитрова, която, заедно с актьора и режисьор Явор Костов-Йондин, създава първата сценична версия на текста в България. В него единствено действащо лице е писател, гост на вечеря на група виенски интелектуалци. Като един особен гротесков инквизитор, който без да напуска своя стол-трон ликвидира целия фалш, парвенющина и егоцентризъм на артистичния елит, той извършва почти аутопсия на лицемерното съществуване на всички присъстващи, включително и на своето собствено. Публиката се превръща в свидетел на интензивния вътрешен монолог на главния герой, но тя чува и външния свят. За нея е изграден сетивният образ на "невидимото", случващо се сякаш в съседната зала.
Процесът на работа по представлението започва от поредица лабораторни опити, силно повлияни от психодраматичните подходи. Визуалната среда на спектакъла е вдъхновена от известната картина на Франсис Бейкън с папа Инокентий Х.
"Светът на изкуството и животът в изкуството, важни в миналото почти до сакралност, се оказват унищожени от една чудовищна машина, която употребява и захвърля таланта. Отдолу наднича отчаянието, породено от разбитите надежди, страха от стареенето и смъртта", казва Елена Димитрова.
Томас Бернхард е един от най-значимите немскоезични писатели на XX век, наричан още "алпийски Бекет", "екзистенциален клоун" и липсващата връзка между Кафка, Бекет, Уелбек и Ларс фон Триер.
Представлението е реализирано от сдружение "Форс Минор" с финансовата подкрепа на Министерство на културата и Австрийското посолство в София.
Премиерната на представлението е тази вечер, 27 септември, в РЦСИ "Топлоцентрала", от 19.30 часа.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg