Филмът не е сън, не е и мечта, макар много често да носи усещане точно за това. Филмът е произведение на изкуството и като такова осигурява пряк път до човешкото съзнание. Особено до това на децата. Те имат нужда от кино, което да общува с тях, докато ги забавлява. Възможно ли е обаче да се възроди традицията в детските филми, в които водещи са именно децата и техните преживявания?
През април Националният филмов център обяви специална сесия за финансиране на филми за деца. Поводът е 40-годишнината от създаването на емблематичните "Куче в чекмедже" и "Рицарят на бялата дама" и 50-годишнината от създаването на "С деца на море". Все филми, които говорят за постиженията на българското кино и които колкото разкриват пред децата възможностите, които животът може да им предложи, толкова и доближават възрастните до света на малките, където всичко е някак по-истинско и чисто.
В "Какво се случва" въпросите бяха насочени към създателите на двата филми, представители на детското кино в тазгодишния 40-и фестивал на българския игрален филм.
"Случаят Тесла" на режисьора Андрей Хадживасилев е филмът, който спечели наградата на публиката на "Златна роза" тази година. Той събра 800 зрители в залата на Фестивалния и конгресен център във Варна. Филмът е продължение на "Случаят Кюри" и отново отдава почит на постиженията в науката, докато въвлича децата във всевъзможни игри и забавления. Този път освен животни са намесени и скаути.
Режисьорът и копродуцент на филма Андрей Хадживасилев тематично и тенденциозно се интересува от детското кино. Той работи главно в този жанр и е посветен на мисията си да го развие и популяризира. Той има идеи как може да бъде подкрепено развитието на българското детско игрално кино, като например с извънредни сесии и квоти. За него на първо място винаги е интересът на публиката. А неговата публика са децата.
След световната премиера на "Случаят Тесла" на фестивала на българския игрален филм за режисьора и екипа на продукцията предстоят детски филмов фестивал в Германия и участие в други европейски страни.
Заснет за 21 дни, без репетиции, а само с кастинг и едно четене на маса с насоки върху сюжета, филмът подчертава интересната връзка на създаване на изкуство за деца от деца. Защо това е важно – Андрей Хадживасилев разказва в звуковия файл.
Мартин Паунов и Поли Иванова влизат в ролите на Тони и Рая – главните герои в "Случаят Тесла". Те разказват какво кино искат да гледат децата. Разговорът с тях започва от работата им на терен и приключението, в което се е превърнал филмът за тях.
Дете потъва в истините за живота и смъртта във филма "Български кораб потъва в бурно море" на Петринел Гочев. Дебютът в киното на познатия ни иначе театрален режисьор беше другият детски филм в конкурсната програма на "Златна роза" 2022.
Според Гочев макар и да бъде определян като детски, филмът всъщност е много повече за възрастните, които са забравили какво означава да си дете в този суров свят и имат нужда да си припомнят как да общуват с малките, но много по-емоционални, чувствителни и чисти хора – децата.
"Български кораб потъва в бурно море" прониква в психиката на детето, докато го среща със смъртта и го лекува от травмата, която тя му нанася. Това се случва на фона на историята за две момчета, заобикалящия ги свят и изправянето им лице в лице пред важните неща в техния живот. Филмът гласи, че седемгодишният Петьо няма търпение да стане голям и брои дните до започване на учебната година, когато в една слънчева сутрин майка му му съобщава, че баща му е заминал в чужбина… Петьо е изпратен в принудителна ваканция на село, където открива приятелството в лицето на шестгодишния Филип и двамата се изправят срещу Тайфата и истината.
Филмът носи посланието, че в дълбокото се осъзнава живота, а в очите на децата той е в пъти по-смислен, свободен и натоварен както с очаквания, така и с възможности. Петринел Гочев разказва повече.
За тайните на професията на сценографа и умението да рисуваш образи, картини и приказки на театралната сцена и на големия екран разказват младите сценографки Михаела Михайлова и Деница Николова. Двете са завършили Националната художествена академия в София. "Изисква храброст и смелост, за да покажеш собственото си изкуство. Това важи може би за..
С прожекция на поредица от филми в кино "Одеон" и изложба илюстрации на "Диви разкази" започват инициативите по отбелязването на 105-годишнината от рождението на Николай Хайтов. Националното художествено училище за изящни изкуства "Илия Петров" предложи на своите ученици да направят илюстрации по "Диви разкази", по идея на фондация "Памет". Предстоящата..
Разкази с 35 000 фута под крилата събира летецът и пилот Йордан Колев в новата си книга, озаглавена "Двойното дъно на пилотския куфар". Колев е известен на българските читатели с пътеписа "От Рио до Кейптаун" и с романите "Лабиринт", "Пазителят и Кобрата" и "Кацането". "Човек си носи багажа навсякъде по света. В името на безопасността на..
Документалният филм "Аз, Харли и път 66" е филмова революция в мили, разказ за ускорено движение на съвременния свят или за нормалния ритъм на човешкото съществуване. Режисьор на филма е Владимир Шишков, а продуцент и съсценарист – Костадин Бонев. На 16 май в Народния театър "Иван Вазов" Съюзът на българските филмови дейци ще връчи..
Крило на птица от куршуми – това виждаме на корицата на новата стихосбирка "Пойни птици" на Владислав Христов. В нея той събира на едно място птичия свят и света на войната на хората. Жизнеутвърждаващата, но и сурова природа – с убийствата и смъртта. Какво се случва между тях, кое надделява? Катерина Стойкова е написала следното:..
Разкази с 35 000 фута под крилата събира летецът и пилот Йордан Колев в новата си книга, озаглавена "Двойното дъно на пилотския куфар". Колев е..
Разкази за паметни събития, местни легенди, стари снимки, книги и тефтери… всички те са малки парченца от "голямата" история. Има ги във всяко семейство и..
Общество "Борис Христов" ще представи в две различни локации Аулата на Софийски университет и Руски културно-информационен център в периода 13 май - 18 май..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg