Филмът не е сън, не е и мечта, макар много често да носи усещане точно за това. Филмът е произведение на изкуството и като такова осигурява пряк път до човешкото съзнание. Особено до това на децата. Те имат нужда от кино, което да общува с тях, докато ги забавлява. Възможно ли е обаче да се възроди традицията в детските филми, в които водещи са именно децата и техните преживявания?
През април Националният филмов център обяви специална сесия за финансиране на филми за деца. Поводът е 40-годишнината от създаването на емблематичните "Куче в чекмедже" и "Рицарят на бялата дама" и 50-годишнината от създаването на "С деца на море". Все филми, които говорят за постиженията на българското кино и които колкото разкриват пред децата възможностите, които животът може да им предложи, толкова и доближават възрастните до света на малките, където всичко е някак по-истинско и чисто.
В "Какво се случва" въпросите бяха насочени към създателите на двата филми, представители на детското кино в тазгодишния 40-и фестивал на българския игрален филм.
"Случаят Тесла" на режисьора Андрей Хадживасилев е филмът, който спечели наградата на публиката на "Златна роза" тази година. Той събра 800 зрители в залата на Фестивалния и конгресен център във Варна. Филмът е продължение на "Случаят Кюри" и отново отдава почит на постиженията в науката, докато въвлича децата във всевъзможни игри и забавления. Този път освен животни са намесени и скаути.
Режисьорът и копродуцент на филма Андрей Хадживасилев тематично и тенденциозно се интересува от детското кино. Той работи главно в този жанр и е посветен на мисията си да го развие и популяризира. Той има идеи как може да бъде подкрепено развитието на българското детско игрално кино, като например с извънредни сесии и квоти. За него на първо място винаги е интересът на публиката. А неговата публика са децата.
След световната премиера на "Случаят Тесла" на фестивала на българския игрален филм за режисьора и екипа на продукцията предстоят детски филмов фестивал в Германия и участие в други европейски страни.
Заснет за 21 дни, без репетиции, а само с кастинг и едно четене на маса с насоки върху сюжета, филмът подчертава интересната връзка на създаване на изкуство за деца от деца. Защо това е важно – Андрей Хадживасилев разказва в звуковия файл.
Мартин Паунов и Поли Иванова влизат в ролите на Тони и Рая – главните герои в "Случаят Тесла". Те разказват какво кино искат да гледат децата. Разговорът с тях започва от работата им на терен и приключението, в което се е превърнал филмът за тях.
Дете потъва в истините за живота и смъртта във филма "Български кораб потъва в бурно море" на Петринел Гочев. Дебютът в киното на познатия ни иначе театрален режисьор беше другият детски филм в конкурсната програма на "Златна роза" 2022.
Според Гочев макар и да бъде определян като детски, филмът всъщност е много повече за възрастните, които са забравили какво означава да си дете в този суров свят и имат нужда да си припомнят как да общуват с малките, но много по-емоционални, чувствителни и чисти хора – децата.
"Български кораб потъва в бурно море" прониква в психиката на детето, докато го среща със смъртта и го лекува от травмата, която тя му нанася. Това се случва на фона на историята за две момчета, заобикалящия ги свят и изправянето им лице в лице пред важните неща в техния живот. Филмът гласи, че седемгодишният Петьо няма търпение да стане голям и брои дните до започване на учебната година, когато в една слънчева сутрин майка му му съобщава, че баща му е заминал в чужбина… Петьо е изпратен в принудителна ваканция на село, където открива приятелството в лицето на шестгодишния Филип и двамата се изправят срещу Тайфата и истината.
Филмът носи посланието, че в дълбокото се осъзнава живота, а в очите на децата той е в пъти по-смислен, свободен и натоварен както с очаквания, така и с възможности. Петринел Гочев разказва повече.
Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация. Автор е на книгите:..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..
Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..
В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..
Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg