Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Пламен Джуров за музиката, войната и надеждата

За предстоящия концерт на радиосимфониците на 21 октомври в зала "България"

Plamen-Djurov_2

Под палката на маестро Пламен Джуров на 21 октомври в зала "България" от 19.00 ч. Радиосимфониците ще представят цветна и вълнуваща програма, която включва "Поема-ноктюрно" на малко познатия български композитор Хераклит Несторов.  

Неслучайно проф. Джуров споделя, че това е "едно българско произведение от преди 100 години от  българин, който е живял преобладаващо в чужбина, заради това произведението е много различно от това, което имаме по това време в България, и е много поетично – "Поема-ноктюрно". Зрително, като че ли можеш да си прибавиш филм към него, толкова изразително. Усеща се отгласът на Дебюси, на Скрябин. Естетско произведение и доста сложно, като фрактура. Написано е толкова прецизно, което рядко се случва в нашите партитури“.

По време на концерта ще прозвучи един от най-красивите шедьоври на Пиацола "Adios Nonino". "Това е най-прочувственото танго, пише го в деня, в който баща му умира. Това е много личен, интимен изказ с езика на музиката", споделя проф. Джуров. Солист е  Стоян Караиванов – първият български бандонеонист, който свири на класическата аржентинска система.

Радиосимфониците ще представят Сюити №1 и №2 от музиката към драмата "Арлезианка" на Жорж Бизе, които влизат в златния фонд на световната симфонична литература. "Ако Бизе не беше написал "Арлезианка", след това шедьовърът му, операта "Кармен", нямаше да бъде такъв. Защото проекциите намират още повече разцвет в операта "Кармен", споделя проф. Джуров.

Посланието на маестро Джуров съм публиката е: "Животът продължава, търсете вътрешната хармония, търсете красотата. Не се задоволявайте само с новините за кризи, за поскъпвания, за война, за жертви".

И допълва, че "една война може да срине всичките ти надежди, че работиш за по-хармоничен, по-красив свят, като видиш тези работи, защото, като видиш за разлика от войните в другите континенти, които много пъти гледаме като статистика или като съревнования на две страни. Този път, близостта, изненадата, грубостта разтърсват всеки човек".

Музикалната сцена в България спрямо другите музикални сцени, погледната през призмата на Covid-19 пандемията, е различна и по-специфична.

"Първото, което трябва да уточним, е, че има известна разлика между музикалната сцена на столицата и музикалните сцени в страната. В столицата музикалният живот е много интензивен – големи състави, малки, операта. Всеки ден има по нещо. Колегите работят много интензивно, даже на моменти пресищаме публиката. Не е така в страната, много от градовете са със силно намалено население. Това, разбира се, се отразява на залите, но има едно добродетелно нещо, което правят съставите в страната, започнаха да пътуват. Опитват се да запълнят тези бели петна в музикалната карта на България", посочва маестрото. 

След пандемията има отдръпване на публиката, но може би с една по-добра политика може да се направи нещо. При сегашната икономическа ситуация на много голяма пропаст между високи и ниски доходи трябва да се помисли за цените на билетите в София, твърди проф. Джуров.

В продължение на 35 години проф. Пламен Джуров е на диригентския пулт на Камерен ансамбъл "Софийски солисти". В тази музикална формация винаги са свирили само мъже, които винаги свирят прави. Може би в това се крие чарът на всяко едно изпълнение, защото звукът и поведението са по-различни.

Според маестрото София има крещяща нужда от още една акустична зала, но "нека първо купим изтребителите". И припомня как са построени Софийската опера и зала "България".

Посланието

"Да бъде по-светло на душата ни. Да сме настроени по-приятелски. Да се радваме на хубавите работи. Да не се вживяваме в тези трагедии, които ни показват, защото изказваш състрадание, но не бива да бъде като травма, защото се лишаване от сила и енергия за живот", казва проф. Джуров.

Целия разговор с маестро Пламен Джуров можете да чуете в звуковия файл.

Пламен Джуров е професор по дирижиране в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ и диригент на Камерния ансамбъл „Софийски солисти“, с който има стотици концерти в над 30 държави от Европа, Северна Америка и Азия. Като композитор и диригент е носител на много престижни награди, а негови авторски произведения са изпълнявани и записвани в цял свят: Соната за пиано (1975); „Елегия“ за оркестър (1980); „Токата“ за оркестър (1982); Фантазия за оркестър (1985); Четири Балади, концерт за саксофон (2013) и други.
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Да поЧетем" за четвърти път на площад "Славейков"

Ежегодната инициатива "Да поЧетем" преобразява емблематичния площад "Славейков" в нестандартна културна сцена в чест на 24 май за четвърти път. Богатата програма от литературни, образователни и културни събития очаква посетители от всички възрасти, за да представи разнообразните начини да се радват на българската писменост и творчество...

публикувано на 23.05.24 в 16:48

Пролетният панаир на книгата започва на 24 май

Традиционният Пролетен панаир на книгата, организиран от Асоциация "Българска книга", се завръща за поредна година, за да зарадва жителите и гостите на София. Тази година събитието ще започне на 24 май. Панаирът ще бъде разположен в градинката пред НДК, където над 140 издателства ще представят избрани заглавия на площ от над 1500 квадратни метра...

публикувано на 23.05.24 в 16:30
Елка Златева и Славия Бърлиева

Изложбата "За Кирил и Методий някога и сега" е открита в София

Експозицията е разположена в Античния културно-комуникационен комплекс "Сердика" (Ларго София) и е част от програмата на Европейския културен маршрут "Кирил и Методий" на Съвета на Европа, чиято годишна асамблея се провежда в столицата ни. "Кирило-Методиевската традиция е наистина един европейски феномен, който, въпреки опитите през различни..

публикувано на 23.05.24 в 11:47

Фестивалът Shapeshift: Прекалено ли е да мечтаем за утопия?

Предстои второто издание на фестивала Shapeshift , изследващ процесите на технологична трансформация и пресечната точка между човека, изкуството и иновацията. Домакин на тридневното събитие (31 май – 2 юни) , което включва лекции, работилници, изложби, кинопрожекции, музика и технологични демонстрации, е НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" . Повече за..

публикувано на 23.05.24 в 09:17