Това е втори сезон за спектакъла на Театър ”Азарян” "Федра/Сияйната". Премиерата премина в най-тежкото ковидно време, но въпреки това има публика. Спектакълът е носител на награда "Икар" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов и "Аскеер" 2022 за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов. Тази вечер (26 октомври) от 18.30 часа в представлението дебютира актьорът Петър Петров.
Ето какво разказа в "Артефир" авторът Петър Пламенов за спектакъла "Федра/Сияйната" по древногръцкия мит за Федра и Тезей:
"Преживяхме всички мъки на Covid репресията. Сега се надяваме на един хубав и добър сезон. Бойка Велкова е един изключителен творчески боец и упорит защитник на театъра, и успя да спечели възможност поне още 2-3 пъти да изиграем този спектакъл. Спектакълът беше отличен – "Аскеер" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов, който написа удивителен музикален разказ. Едновременно с това имаме награда за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов, който се представи по уникален начин в ролята на Агатон.”
Севар Иванов вече е в Америка, защото спечели стипендия, с която ще изучава театрален мениджмънт.
“На негово място - каза още Пламенов - застъпва младият актьор Петър Силви Петров в ролята на Агатон. Това за нас е една своеобразна втора премиера. Нов човек – нов спектакъл... Всичко се преобразува и се надявам и с него да се гордеем.
"Федра" е един интересен и сложен мотив, който е посветен едновременно на греха, но и на светостта. В своята рецепция аз се опитах да преведа едновременно Еврипид, Сенека и Расин и да преразкажа този мит с устата на един човек, който живее в нашето време, да въведа героите в нашето време, да видя дали и ние – като преди 2000 години – сме способни да обичаме искрено. Дали хората продължават да са готови на саможертва заради любовта, или егоизмът е по-голям от самите тях.
Спектакълът е провокативен. Той е спектакъл за любов, спектакъл за близост и за това как всички хора се нуждаят от надежда и от състрадание. Любовта, в последна сметка, е правилният избор. Това е един истински, проникновен и дълбок театър, една изключителна актьорска работа."
Изкуствоведът Петър Пламенов коментира и проблемите на Театър "Азарян" (Зала 2 "Азарян"):
"Просто трябва някой от Министерството на културата да се погрижи за Театър "Азарян". Това междуцарствие, което се получава в нашата политика довежда до едно безхаберие спрямо културните явления, които, колкото и прекрасно да са замислени, когато не са осъществени правилно в структурата си, те загубват свята културна значимост. За мен е изключително скръбно да кажа, че Театър "Азарян" оцелява действително на ръба.
Проф. Азарян беше една много важна културна фигура – не само за театралите. Той беше изключително начетен, много сърдечен към младите хора, интересен като тълкувател на тяхното творчество, човек, който умееше да цени таланта във всеки един аспект. Като театрален режисьор беше насочен към същността на текста и именно на това ни учеше. Азарян казваше, че "отговорност на режисьора е да намери истината на автора и да намери начин тази истина да стигне към сърцето на този, който гледа".
Пламенов е категоричен, че Театър "Азарян" трябва да бъде със статут на театър, а не на театрална зала, за да може да може да продължи своето съществуване, но това зависи само и единствено от Министерството на културата и от нашите ръководители, които не желаят да вземат решенията, за да съществува изобщо култура.
"Българската култура живее на инат и съществува в парадокса на това непрекъснато да бъде тормозена, измъчвана и довеждана до отвъдекзистенциалния ръб, за да я бъде."
Снимки – Театър ”Азарян”
Стара София оживява в изложбата "София в минало време". Експозицията съдържа 15 кадъра, заснети от именития фотограф Димитър Карастоянов между 1910 и 1912 г. Те представят някои от най-забележителните сгради в столицата в техния автентичен вид от началото на XX век. Част от снимките са публикувани за първи път в рекламния албум "София – 1912"...
"Ревю в кутия" е социален проект на Асоциацията на българските модни дизайнери. Конкурсът съчетава творческия дух и социалния елемент, предоставяйки на млади таланти в модата възможност да се изявят и развият. Насочен е към ученици и студенти с интерес към текстила, облеклото и модния дизайн и талантливи деца и младежи в неравностойно положение...
Самостоятелната изложба на Цветан Казанджиев показва черните матрици на най-изявените си графични листа, чиито оригинали са заслужили престижни международни отличия. "Пътят…" този път ще бъде не само в цвят, но и в "черно и бяло", защото публиката ще може да види отпечатъци на цветните му оригинали, както и още графики и рисунки. Авторът..
"Унгарски танци на Тенерифе" е първата книга на Весо Портарски, издадена в България. 25 разказа от личния дневник на автора се превръщат в скечове през погледа на един българин в чужбина, турист в курорти със съмнителни практики, йога инструктор и гост на хайлайф събития. През последните 30 години Портарски живее и твори в Германия, където е..
"Стилът на Венцислав Диков е разностранен – едновременно фигуративен и абстрактен. Графичният аспект също присъства осезателно в творчеството му. Впечатлен съм от чистотата на рисунъка на отделните персонажи. Композициите се характеризират с богата вариантност от геометрични и недотам стандартни, причудливи форми. В добавка, почеркът на художника..
Летният фестивал, посветен на Димитър Еленов, отново ще предложи разнообразни творчески ателиета, работилници и пърформънси, насочени към деца и..
"За поетите думата освен значение е особено съчетание от звуци, има особена дължина и тежест, съдържа особена багра, носи особена атмосфера...
В рамките на Международния месец за информираност за сколиоза, София ще бъде домакин на значимо събитие – Международен форум "Заедно срещу сколиозата"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg