"Оловна тишина. Историята на един разстрел" е новият документален роман на Ивайла Александрова, който излиза след "Горещо червено". След филма на Костадин Бонев по неин сценарий "Пет разказа за един разстрел" тази книга продължава да търси, събира и изследва фактите около делото на Никола Вапцаров и останалите подсъдими, но книга и филм, според самата авторка, се раздалечават във времето, а "историята може да бъде много истории". Със завидна упоритост, последователност и кураж девет години тя работи с архиви, с документи, изследва, прави анкети и интервюта и не спира да разследва и открива нови материали, които са част от този том над 700 страници.
"В продължение на няколко десетки години – пише Ивайла Александрова – историята на дело № 585 на Вапцаров, представяна в този цензуриращ канон, функционира като литература и по всевъзможни агитки. Границата между истината и измамата се приплъзва, скрива се и се манипулира. А фикцията за Вапцаров минава за реалност и той стои превърнат в шаблон“.
На представянето на "Оловна тишина" Елена Алексиева каза, че книгата освобождава по своеобразен начин Вапцаров от паметника, в който е превърнат през годините. Тя "освобождава" и прикриваните факти за предателството, или както казва самата Ивайла Александрова – "всеки е предавал всеки".
Младен Влашки, отговорен редактор на документалния роман, пише за "Оловна тишина": "Това изследване е безпощадно спрямо всякакви манипулации относно Вапцаров, неговия архив в паметта на българите и неговото творчество. Изпълнено е с научна точност, с много прозорливост в търсенето – изворовият материал е безспорен и в голяма част непознат – без идеологизации или субективизации. Издаването му е просто дълг към българското себепознание."
Чуйте репортажни записи на Силвия Чолева от премиерата – Младен Влашки, Елена Алексиева и Кирил Василев.
Снимка – изд. Жанет 45
Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен. “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова", която до 19..
В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..
В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..
Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..
Международният поетичен фестивал " Софийските метафори" съчетава съвременна поезия, музика, визуални и сценични изкуства по начин, достъпен за широката..
Международният филмов фестивал "Срещу течението" се открива на 11 септември в София, в клуб “Строежа” от 19 часа, когато ще бъдат представени 5 филма, а..
Градът е пазител на стари традиции в занаятите, свързани с обработката на глина. Затова не случайно често е наричан "Керамичната столица на България". Тук..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg