Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Артикулат" – звуков пърформанс, генериран от компютър

Звуковата пърформанс инсталация "Артикулат" е дело на четирима музиканти, които чрез аудио-визуална компютърна система пресъздават музиката, генерирана от компютър, на база на техните чувства и мисли по време на концерта, както и на базата на усещанията и емоцията на публиката. Всеки музикант е оборудван със специално устройство за биофийдбек, което е прикрепено към тялото, като следи биосигналите по време на изпълнението, включващи: сърдечен ритъм, ниво на стрес и движение. Биосигналите на всеки музикант се проектират на сцената в реално време и модулират кратки аудиовизуални записи, изграждайки композицията. Чрез пълното премахване на материалното присъствие на музикалните инструменти на сцената по време на пърформънса можем да се съсредоточим върху детайлната артикулация на физическото и звуково преживяване на изпълнителите. 

"Артикулат" е под патронажа на Австрийското посолство и ще бъде представен на 10-и и 11-и декември на сцената на "Топлоцентрала“, разказва медийният интердисциплинарен артист, по чиято идея се осъществява проектът – Антони Райжеков:

"Започнахме със записването на кратки видеоматериали с видео и звук, които биват ремиксирани от музикантите на сцената посредством тяхното движение, биосигнали като ниво на стрес и пулсът на сърцата им. Проектът изследва личното преживяване на музикантите, тези 4 инструмента, които записахме, но като че ли се опитваме да се фокусираме върху артикулацията, т.е. не самия инструмент, а това, което усещат вътрешно музикантите, ако мога така да се изразя. Всяко движение на публиката може да разпадне пърформанса, да го притесни. Публиката участва с вниманието си. В нашия пърформанс заключваме публиката по някакъв начин и даваме инструмент, с който да борави. Композицията се базира на отделни фрагменти."

Играта в "Артикулат" е споделена между изпълнителите и публиката и груповата динамика на публиката заедно с биосигналите на четиримата музиканти. NAMES (New Art and Music Ensemble Salzburg) като ансамбъл е базиран в Залцбург и е основан през 2014 г. Представлението ще се играе на 10-и и 11-и декември.

Ансамбълът има богата дейност, проекти и концерти на национални и международни места и фестивали като Festival Aspekte Salzburg, Dialoge Festival, Festival Mixtur (Барселона), Druskomanija (Литва), Transart Festival (Болцано), Daegu International Contemporary Music Фестивал (Южна Корея), Primavera Verona (Италия), Schönberg Center (Виена) или Adevantgarde (Мюнхен). През 2021 г. NAMES също започва свой собствен концертен цикъл в Залцбург и от 2018 г. има фиксирано сътрудничество с университета Моцартеум в Залцбург и неговото студио за електронна музика. Ансамбълът възприема себе си като колектив, който демократично работи върху всички артистични и управленски решения заедно. Комбинирайки желанието за камерна музика и майсторството на звука, NAMES вижда себе си като експериментална лаборатория за любителите на нови идеи и звуци.

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист, работещ в областта на звука, изпълнителските и дигитални изкуства, роден в София, България и в момента живеещ в Залцбург, Австрия. Райжеков има магистърска степен по театрална режисура и бакалавър по актьорско майсторство в НАТФИЗ "Кр. Сарафов”, София. Учи джаз импровизация във Vienna Konservatorium и компютърно програмиране в LearningTree, Лондон. Той е съосновател на базирания във Виена лейбъл за нови медии THIS.PLAY – Халейн, Австрия. От 2004 г. работи професионално като съвременен художник в областта на "перформативните медии“, заимствайки от съвременните театрални, музикални и танцови изпълнителски практики, като създава генеративни музикални и графични композиции на движение, аудиовизуални произведения, базирани на интерактивни технологии и използвайки техники като сонификация, музификация, изкуствени поведенчески и нестабилни системи. Чрез проектиране и изграждане на пърформативни "инструменти“ той поставя медиите като творчески партньор и често като протагонисти и съ-автори, в допълнение към включването на публиката като активен съучастник, докато се опитва да разкрие скрити процеси и преплитания, често на границата на непредсказуеми резултати, оставяйки произведението само да се разгърне "тук и сега“.

Снимка – Топлоцентрала

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Неда Спасова: Не съм "скрита лимонка"

Спектакълът "Скрити лимонки" на австралийската Джоана Мъри-Смит е най-новото заглавие в репертоара на Театър " София ". Представлението се играе на открита сцена Театър "Сълза и смях" . Режисьор е Николай Поляков, който поставя текста за първи път на българска сцена. "Скрити лимонки" са шест истории. Обединява ги формално, видимо и..

публикувано на 22.04.24 в 16:35

"Граф Монте Кристо" на театрална сцена

Любимият ни роман "Граф Монте Кристо" от Александър Дюма оживява на сцената на Младежкия театър "Николай Бинев". През 1846 г. светът за първи път има възможност да прочете в цялост един от най-великите романи в историята на литературата. Класиката се поставя за първи път на българската театрална сцена под драматургията на Юрий Дачев и под режисурата..

публикувано на 22.04.24 в 16:17
Момчил Карамитев

Момчил Карамитев за геометричната прогресия любов

Една ефирна приказка създава за слушателите Terra Култура в  разговора с участието на актьора и режисьор Момчил Карамитев и младата композиторка Михаела /Мишел/ Колева. Денят за Момчил започва с един забравен телефон, след което преминава през проблем с автомобила и… Синът на Апостол Карамитев не успява да стигне до студиото. Включва се в ефир..

обновено на 22.04.24 в 14:28

Португалката Маро пристига със своето китарно трио

"Дуендето – казва Лорка – кара кръвта да пламва до болка; изчерпва; отхвърля цялата сладка геометрия, която човек е научил; скъсва с всички стилове… Появяването на дуендето винаги предполага решителна промяна на всички форми. То дава усещане за съвършено непозната свежест, то прилича на новосъздадена роза, на чудо, и предизвиква накрая един почти..

публикувано на 22.04.24 в 14:24

Марина Великова и неземната красота на Антарктика

Красотата и душевността на Антарктика прозират във фотографска изложба, която се открива днес – в Деня на Земята – на Моста на влюбените, НДК. Фотографската изложба на Марина Великова "Ледовете на Антарктика" е част от проекта "Антарктика в нови измерения" и представя по иновативен начин Ледения континент.  58 фотографии представят..

публикувано на 22.04.24 в 13:30