Според повечето изследователи на античната епоха с възникването на кукленото изкуство се заражда кукленият театър във вид, близък до този, познават днес.
България има своето запазено място в световната култура. Тя е третата страна, която обучава студенти професионално в тази нелека професия от 1962 година насам. За магията на изкуството, в което куклите оживяват, в "Нашият ден" разказват доц. д-р Мирослав Цветанов и актрисата Роза Николова.
"60 години са изключително къс период, в който професионалното образование все още има да догонва професионализма в правенето на артефакта, наречен кукла“, споделя доц. д-р Мирослав Цветанов.
Той е известен най-вече с това, че е създател на водния куклен театър – единствен в България и в Европа. Малък куклен театър "Слон" е създаден през далечната 1988 г. От него е и актрисата Роза Николова. Той е първият частен професионален театър у нас, зад гърба му са повече от 20 спектакли и повече от 30 награди от международни форуми и фестивали.
"Кукленият театър трябва да бъде професионален и много личи разликата, ако се гледа един театър, който съществува през годините, без да има професионално образование и професионално подготвени творци“, казва Роза Николова.
Тя припомня думите на големият художник Иван Кирков, че "Театърът е олтар, в който се събират всичките изкуства“. Това важи за кукления театър, където самата кукла е художествен факт. И тогава вече започва да живее, вече в друго изкуство. В това на актьорите, които не може да нямат подготовка във всички останали области на изкуството и културата.
"Кукленият театър има особено значимо място. За съжаление той е малко познат като изкуство. В обществото съществува една погрешна представа, за която са виновни вероятно творци, че това е изкуство само за деца. Може би защото години наред се наблягаше на работата с деца. Важно е в първите години на своето развие децата да имат контакт с такова изкуство, като театъра и кукления театър в частност. Куклата в кукления театър има съвсем друга функция и се различава съществено от куклата, която е за игра", посочва актрисата.
През новото хилядолетие на сцената навлизат мултимедията и дигиталните технологии. Проектират се 3D персонажи, задвижвани посредством компютърен джойстик, както и илюзорни ефекти.
"За нас беше огромна чест да бъдем част от един международен форум, който се състоя на 8 декември. В рамките на 6 часа дискусии и доклади и различни мнения за кукленото изкуство с изявени творци от 12 страни“, посочва доц. д-р Мирослав Цветанов.
И допълва, че докладът му на тема "Степен на осъзнато, контролирано въздействие на куклата върху зрителя в кукления театър в условия на дигитална глобализация" засяга онези нови идеи, върху които ще стъпи кукленият театър.
Посланието
"Да не се озъртат за дребното около себе си. Да разчитат и вярват на своите сили и на вярата в това, което умеят да правят, подчертава доц. д-р Мирослав Цветанов.
Целия разговор с доц. д-р Мирослав Цветанов и Роза Николова можете да чуете в звуковия файл.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg