Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ораторията "Теодора" от Хендел в запис от Ковънт Гардън

7
Снимка: Camilla Greenwell / roh.org.uk

Запис от Ковънт Гардън на драматичната оратория "Теодора" от Георг Фридрих Хендел представяме в предаването "Музика хисторика" благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия. Солисти на хора и оркестъра на Ковънт Гардън в тази драматизирана версия на ораторията са Джулия Бълок в ролята на Теодора, Джойс ДиДонато като Ирене, Якуб Юзеф Орлински – Дидимус, Гюла Орент – Валенс, и Ед Лайън – Септимус. На диригентския пулт е Хари Бикет.


Базирана не върху библейски сюжет, а върху книгата на Робърт Бойл от 1687 г. със заглавие "Мъченичеството на Теодора и Дидимус", ораторията описва историята на двамата раннохристиянски мъченици, но не се доказва като особено популярна сред съвременниците на Хендел, най-вероятно заради трагичния си финал. В днешно време обаче се възприема като един от най-ярките примери за късното творчество на композитора, като демонстрира дълбочина в изобразяването на главните герои, която дръзко контрастира с образите на римляните.


Макар и ораторията обикновено да се представя в концертно изпълнение, в продукцията на Ковънт Гардън от февруари тази година произведението е драматизирано в модернистична постановка от Кейти Мичъл, която взима решението да забави действията на изпълнителите по време на някои от дългите арии da capo. Ето как определя Хенделовият експерт проф. Сюзан Аспден този замисъл: "Това всъщност е чудесна идея, защото една такава ария забавя самото развитие на действието, затова и обикновено по време на тези арии се прилагат множество движения от певците. Но това, което Кейти Мичъл прави тук, е да забави действията на героите, за да придружат и задържаното развитие на сюжета по време на арията, но го прави само в моментите с най-голямо напрежение".

Този вторник (13 декември) от 23 часа ви представяме най-красивите сцени, арии и дуети от ораторията "Теодора" в изпълнение на звездния ансамбъл на Ковънт Гардън.

Снимки: Camilla Greenwell / roh.org.uk

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05