Запис от Ковънт Гардън на драматичната оратория "Теодора" от Георг Фридрих Хендел представяме в предаването "Музика хисторика" благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия. Солисти на хора и оркестъра на Ковънт Гардън в тази драматизирана версия на ораторията са Джулия Бълок в ролята на Теодора, Джойс ДиДонато като Ирене, Якуб Юзеф Орлински – Дидимус, Гюла Орент – Валенс, и Ед Лайън – Септимус. На диригентския пулт е Хари Бикет.
Базирана не върху библейски сюжет, а върху книгата на Робърт Бойл от 1687 г. със заглавие "Мъченичеството на Теодора и Дидимус", ораторията описва историята на двамата раннохристиянски мъченици, но не се доказва като особено популярна сред съвременниците на Хендел, най-вероятно заради трагичния си финал. В днешно време обаче се възприема като един от най-ярките примери за късното творчество на композитора, като демонстрира дълбочина в изобразяването на главните герои, която дръзко контрастира с образите на римляните.
Макар и ораторията обикновено да се представя в концертно изпълнение, в продукцията на Ковънт Гардън от февруари тази година произведението е драматизирано в модернистична постановка от Кейти Мичъл, която взима решението да забави действията на изпълнителите по време на някои от дългите арии da capo. Ето как определя Хенделовият експерт проф. Сюзан Аспден този замисъл: "Това всъщност е чудесна идея, защото една такава ария забавя самото развитие на действието, затова и обикновено по време на тези арии се прилагат множество движения от певците. Но това, което Кейти Мичъл прави тук, е да забави действията на героите, за да придружат и задържаното развитие на сюжета по време на арията, но го прави само в моментите с най-голямо напрежение".
Този вторник (13 декември) от 23 часа ви представяме най-красивите сцени, арии и дуети от ораторията "Теодора" в изпълнение на звездния ансамбъл на Ковънт Гардън.
Снимки: Camilla Greenwell / roh.org.uk
Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..
През месец април предаването "Портрети" представи творческата история на певеца Атанас Панайотов– един от популярните изпълнители на песни от Шуменско от втората половина на миналия век, концертирал с певци като Мита Стойчева, Борис Машалов, Йовчо Караиванов, Соня Кънчева и много други. Атанас Панайотов е роден е в с. Янково, област Шумен през..
Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И Чешката – с хор. "Фендер Стратокастър". Ферари. Ейприл. Пловдив, 2024 година. Пръстът на Съдбата е свързал по невероятен начин тези хора, места, събития, за да ни срещне на живо с китарния Бог, написал със златни букви Библията на неокласическия хеви метъл. Повелителят на струната нарича..
Сезонът на Кралската опера на Валония в Лиеж продължи през май с белкантова музика и пет представления на "Капулети и Монтеки" на Винченцо Белини. Шестата опера на бележития сицилиански майстор вижда бял свят по време на карнавалния сезон във Венеция през 1830 г. Белини написва творбата само за шест седмици, изпълнявайки спешна поръчка на импресариото..
16 юни 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Missa Solemnis (Тържествена меса) в Ре мажор, оп. 123. Изпълняват Луси Кроу (сопран), Ан Халенберг (мецосопран), Джовани Сала (тенор), Уилям Томас (бас), хор Монтеверди и Революционен и романтичен оркестър. Диригент Джон Елиът Гардинър. 4.14 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Клавирно трио в Си..
Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И Чешката – с хор. "Фендер Стратокастър". Ферари. Ейприл. Пловдив, 2024 година. Пръстът на..
Един обект, обвит в мълчание, успява да проговори благодарение на 20-годишните усилията на екип от археолози, ръководен от акад. проф. Васил Николов...
Тази година се навършват 100 години от рождението на големия художник Георги Баев. В родния му град Бургас отбелязват годишнината с изложба, която се откри..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg