По традиция симфоничният оркестър на Зондерсхаузен отвежда своите слушатели далеч от шума и суетата на ежедневието, давайки им възможност да се насладят на една чудесно подбрана и разнообразна програма.
Макар и далеч от пределите на нашата родина, концертната програма на симфоничния оркестър на Зондерсхаузен привлича днес нашето внимание благодарение на своя генерален музикален директор – маестро Павел Балев. В два поредни концерта – на 13-и и 15-и януари, маестро Балев ще изненада своята германска публика с една стилово разнообразна програма включваща малко познати и рядко изпълнявани произведения като Йохан Кристоф Шунке и неговото Концертино за валдхорна и оркестър, последвано от "Sinfonia sopra una canzone d’amore" ("Симфония върху една любовна песен") на Нино Рота. Павел Балев не пренебрегва и класическия репертоар, представен от Волфганг Амадеус Моцарт и концерта му за валдхорна.
Фокусът на нашето внимание, като българи, е ярко привлечен към онази част от програмата, в която се откроява и името на Марин Големинов. Със "Симфонични вариации върху тема от Добри Христов" Павел Балев остава верен на творческата си кауза да изпълнява и популяризира българската музика отвъд пределите на България. За симфоничния оркестър на Зондерсхаузен – основан през 1619 година и непрекъснато функциониращ и до днес, Симфоничните вариации на Марин Големинов са първото българско заглавие, което този оркестър с 404-годишна история изпълнява за първи път!
Самата премиера на творбата е била преди 80 години именно в Германия, във Франкфурт, и е била впечатляваща, с бурни и продължителни аплаузи!
"Смятам, че "Вариациите на Марин Големинов" а един достоен пример за една много широкомащабна и в същото време една много качествена композиция на нашия български класик… Искам да покажа, че България има много качествени композитори, които са конвертируеми, така бих ги нарекъл, и които могат да създават емоционално и много силно въздействие върху публика, която не познава българската музика. Именно от тази гледна точка изграждам и се опитвам да наслагвам това представяне на българската музика в чужбина. Имам, разбира се, тази възможност като Генерален музикален директор на този оркестър да ръководя тенденциите в избора на репертоара… Много държа да ви съобщя, че изключително се гордея – ръководя в момента един оркестър на четиристотин и четири години, който е създаден през 1619 година и досега работи непрекъснато. Всички стени в концертната зала са изписани с имената на генералните музикални директори от 1619 година до сега. Това е един оркестър с невероятно голяма традиция и мога да кажа, че се водя, един вид, непряк наследник и на Макс Брух, който също е бил тук главен диригент… Оркестърът е с троен състав духачи, което ми позволява да направя произведения именно и като "Симфоничните вариации" на Марин Големинов, но планирам, разбира се, и други заглавия от български композитори, които не зная дали не е добре да запазим в тайна и да изчакаме момента, в който ще дойдат, а те ще дойдат скоро, но мога за сега само да ви кажа, че българска музика в чужбина ще дирижирам през този сезон многократно на много различни места и различни континенти. Така че, с малко повече търпение ще стигнем и до следващите изяви, които много скоро ще предстоят!" – сподели с нас маестро Павел Балев.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Отново конституционни ребуси... Има ли срок, в който да се избере председател на 51-вото Народно събрание? Докога може да продължи първото заседание на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg