Румънската клавесинистка Алина Ротару през последните 15 години се е доказала като един от най-ярките изпълнители на инструмента от младото поколение. Описвана от критиците като "технически превъзходен клавесинист", а албумите ѝ – като задължителни за всеки почитател на ранната музика, Алина Ротару разгръща разнообразна изпълнителска, педагогическа и звукозаписна дейност.
Учи пиано и хорово дирижиране в музикалната академия в родния си Букурещ, а клавесин – в Есен, Амстердам и Бремен. Солист с активна концертна дейност, Ротару изнася рецитали в по-голямата част на Европа, както и в Япония, Южна Америка и САЩ. Тя се доказва и като интензивен ансамблов музикант – ръководи от клавесина множество проекти с оркестрова, оперна и сакрална музика. Преподавател е в Университета за изкуства в Бремен, а през 2020 г. основава Международния конкурс за клавесин Sigismundus Lauxmin, който е единственият по рода си в прибалтийските държави и се фокусира върху полската и латвийската ранна музика.
В интервю за списание VAN тя споделя следното за разликите между свиренето на пиано и на клавесин: "При пианото ни учат какво и как да правим, но не и защо. На клавесина има определена свобода при взаимодействието с историческите източници. Не си така прикован към нотите на страницата или към дадена педагогическа традиция, а имаш по-широк кръг от източници, от които да избереш... Въпреки това обаче, не всеки избор представлява процес на еманципация. При разчитането на историческите извори твоята собствена индивидуалност и религиозност ще се отразят на начина, по който ги тълкуваш".
Този вторник (24 януари от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме творчеството на Алина Ротару чрез записи на солови и ансамблови творби от Ян Питерсон Свелинк, Йохан Якоб Фробергер, Орландо Гибънс и Георг Филип Телеман.
Снимки: alinarotarumusic.wordpress.comВ съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg