Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Алина Ротару и музиката за клавесин

Снимка: alinarotarumusic.wordpress.com

Румънската клавесинистка Алина Ротару през последните 15 години се е доказала като един от най-ярките изпълнители на инструмента от младото поколение. Описвана от критиците като "технически превъзходен клавесинист", а албумите ѝ – като задължителни за всеки почитател на ранната музика, Алина Ротару разгръща разнообразна изпълнителска, педагогическа и звукозаписна дейност.

Учи пиано и хорово дирижиране в музикалната академия в родния си Букурещ, а клавесин – в Есен, Амстердам и Бремен. Солист с активна концертна дейност, Ротару изнася рецитали в по-голямата част на Европа, както и в Япония, Южна Америка и САЩ. Тя се доказва и като интензивен ансамблов музикант – ръководи от клавесина множество проекти с оркестрова, оперна и сакрална музика. Преподавател е в Университета за изкуства в Бремен, а през 2020 г. основава Международния конкурс за клавесин Sigismundus Lauxmin, който е единственият по рода си в прибалтийските държави и се фокусира върху полската и латвийската ранна музика.


В интервю за списание VAN тя споделя следното за разликите между свиренето на пиано и на клавесин: "При пианото ни учат какво и как да правим, но не и защо. На клавесина има определена свобода при взаимодействието с историческите източници. Не си така прикован към нотите на страницата или към дадена педагогическа традиция, а имаш по-широк кръг от източници, от които да избереш... Въпреки това обаче, не всеки избор представлява процес на еманципация. При разчитането на историческите извори твоята собствена индивидуалност и религиозност ще се отразят на начина, по който ги тълкуваш".

Този вторник (24 януари от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме творчеството на Алина Ротару чрез записи на солови и ансамблови творби от Ян Питерсон Свелинк,  Йохан Якоб Фробергер, Орландо Гибънс и  Георг Филип Телеман.

Снимки: alinarotarumusic.wordpress.com
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кубинският перкусионист Роландо Пеласио в България

По покана на фондация "Вирул" и българския перкусионист Георги Попов в София пристигна Роландо Пеласио, един от най-талантливите кубински перкусионисти на своето поколение. Кубинският музикант, свирил с легендарни групи като Buena Vista Social Club, Afro-Cuban Allstars и Conjunto Chapotin, ще бъде водещ на тридневен уъркшоп по афро-кубински перкусии в..

публикувано на 02.05.24 в 08:55

Всички в джаза

Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..

публикувано на 30.04.24 в 16:43

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 май 2024 г.

1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..

публикувано на 30.04.24 в 07:50

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55