Румънската клавесинистка Алина Ротару през последните 15 години се е доказала като един от най-ярките изпълнители на инструмента от младото поколение. Описвана от критиците като "технически превъзходен клавесинист", а албумите ѝ – като задължителни за всеки почитател на ранната музика, Алина Ротару разгръща разнообразна изпълнителска, педагогическа и звукозаписна дейност.
Учи пиано и хорово дирижиране в музикалната академия в родния си Букурещ, а клавесин – в Есен, Амстердам и Бремен. Солист с активна концертна дейност, Ротару изнася рецитали в по-голямата част на Европа, както и в Япония, Южна Америка и САЩ. Тя се доказва и като интензивен ансамблов музикант – ръководи от клавесина множество проекти с оркестрова, оперна и сакрална музика. Преподавател е в Университета за изкуства в Бремен, а през 2020 г. основава Международния конкурс за клавесин Sigismundus Lauxmin, който е единственият по рода си в прибалтийските държави и се фокусира върху полската и латвийската ранна музика.
В интервю за списание VAN тя споделя следното за разликите между свиренето на пиано и на клавесин: "При пианото ни учат какво и как да правим, но не и защо. На клавесина има определена свобода при взаимодействието с историческите източници. Не си така прикован към нотите на страницата или към дадена педагогическа традиция, а имаш по-широк кръг от източници, от които да избереш... Въпреки това обаче, не всеки избор представлява процес на еманципация. При разчитането на историческите извори твоята собствена индивидуалност и религиозност ще се отразят на начина, по който ги тълкуваш".
Този вторник (24 януари от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме творчеството на Алина Ротару чрез записи на солови и ансамблови творби от Ян Питерсон Свелинк, Йохан Якоб Фробергер, Орландо Гибънс и Георг Филип Телеман.
Снимки: alinarotarumusic.wordpress.comПо покана на фондация "Вирул" и българския перкусионист Георги Попов в София пристигна Роландо Пеласио, един от най-талантливите кубински перкусионисти на своето поколение. Кубинският музикант, свирил с легендарни групи като Buena Vista Social Club, Afro-Cuban Allstars и Conjunto Chapotin, ще бъде водещ на тридневен уъркшоп по афро-кубински перкусии в..
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
Две седмици български филми в Дома на киното, и то напълно безплатно, предлага третото издание на Националния фестивал на българското кино. До 13 май в..
Представителна изложба на Националната гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа" показва избрани творби от пълния цикъл на специализирано..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg